SLOVENSKÍ UMELCI SA NACHÁDZAJÚ V ZBIERKACH LUDWIG MUSEUM

Kde je Ilona Németh a Roman Ondák? V budapeštianskej opache

Je tam David Hockney aj Karl Appel. A tiež Roman Ondák a Ilona Németh. V Paláci umenia v Budapešti sídli Ludwig Museum. A v ňom je súkromná zbierka súčasného umenia. A v nej nájdeme aj slovenské mená.

Roman Ondák: Futuropolis, 2006.(Zdroj: LUDWIG MUSEUM)

Každá krajina má svoje výstavné siene, galerijné priestory, umelcov, zberateľov, kurátorov, ktorí spoločne formulujú názor o dobe, spoločnosti, vládnucej paradigme. Súkromná zbierka súčasného umenia našich susedov z juhu je dôkazom toho, že aj rôznorodosť kurátorov môže zjednocovať a nie rozdeľovať.

V budapeštianskej budove s honosným názvom Palác umenia sídli Múzeum súčasného umenia – Ludwig Museum.

Nejde o palác v pravom zmysle slova, ale o budovu, ktorej veľkorysé výstavné dispozície návštevníkovi vyrážajú dych. Najmä ak vie, že Budapešťania stavbu komentujú ako komunistickú opachu.

Zarážajúca progresívnosť

Na troch rozmerných poschodiach tejto budovy sa verejnosti prezentuje príbeh dejín umenia 20. storočia cez tri stovky diel. Zbierkový fond sa zameriava najmä na druhú polovicu 20. storočia. Počnúc Pablom Picassom cez pop - artové kritiky konzumu Roya Lichtensteina, Andyho Warhola či Claesa Oldenburga zarazí diváka jedna vec – progresívnosť zbierky.

Jej cieľom totiž nie je len postaviť si „glamour vzhľad“ svetovej obrazárne na smerodaj­ných menách dejín umenia, ale aj hľadať analógie a vzťahy medzi umením maďarským, stredoeurópskym a svetovým.

Kolekcia diel sa dá vnímať aj ako kvalitný púdrový zásyp na absenciu výchovy v oblasti umenia .

Niečo pre slovenského návštevníka

Každé poschodie má „svoje roky“ a svojich umelcov, kto­rých tvorba je príznačná pre danú dobu. Divák sa môže stretnúť napríklad s dielami Chucka Closea, Davida Hockney­ho, Karla Appela, Imreho Baku. No slovenského návštevníka múzea asi najviac poteší, že v múzeu nájde diela Ilony Németh a Romana Ondáka vystavené v medzinárodnom kontexte.

Némethovej tvorba priniesla do nášho vizuálneho umenia aktuálny ženský pohľad na umelecké dielo. Je držiteľkou viacerých ocenení, napokon nachádza sa medzi nimi aj cena Ludwig Museum z roku 2003.

Vo výbere múzea sa prezentuje so Súkromnou gynekologickou ambulanciou. Príznačné pre jej tvorbu je využívanie prírodných materiálov a vťahovanie diváka s jeho subjektívnymi predstavami do diela.

O osude moderného umenia

Druhým zástupcom zo Slovenska je Roman Ondák, ktorého tvorba je nesmierne symbolická. Je naskrz prešpikovaná prácou s knihou. Tá je pre autora objektom, zdrojom vedomostí, ale aj materiálom na kreatívnu tvorbu.

Symboliku a čaro tohto média Ondák zúročuje formaldehydovou konzerváciou v neo­konceptuálnom duchu. Pospájal ju aj s nábytkom v knižných inštaláciách, ktoré hovoria o „osude moderného umenia, sýtom stole, anonymnej izbe“ a iných, nie ľahko odšifrovateľ­ných autorských výpovediach.

Zbierka tohto múzea sa stále rozširuje a čoskoro sa v nej verejne predstaví i fenomén súčasnosti – nové médiá.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 115
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 998
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 140
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 316
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 924
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 258
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 795
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop