Manipulátor sa nezaprel

Michael Moore pri kritike amerického zdravotníctva opäť prejavil svoju neochotu vyvážene argumentovať.

(Zdroj: MOVIEWEB)

Michael Moore pri kritike amerického zdravotníctva opäť prejavil svoju neochotu vyvážene argumentovať.

Michael Moore je mediálne snáď najznámejším dokumentaristom súčasnosti. Jeho ľavicovo, sociálne, protibushovsky orientované filmy patria k najsledovanejším dielam súčasnosti a často zatienia i popularitu hraných filmov. Zároveň však patrí ku kontroverzným a diskutovaným autorom, kritici ho označujú za populistu a demagóga, priaznivci za vizionára so schopnosťou odkryť pravú povahu aktuálnych udalostí.

Dôvod takého neobvykle širokého diapazónu reakcií na Moorovu tvorbu tkvie vo zvláštnej povahe jeho filmov, ktoré originálne narušujú a rozostrujú zabehané hranice medzi dokumentárnym a fiktívnym filmom.

Vo filme Sicko sa venuje Michael Moore americkému systému zdravotnej starostlivosti. Skrz mnoho individuálnych prípadov ukazuje problémy spôsobené snahou poisťovní o maximalizáciu zisku, kde každý odopretý lekársky úkon znamená pre poisťovaciu spoločnosť ušetrené peniaze.

Po jednostrannej kritike amerického systému Moore v rozhovoroch, žiaľ, úplne ignoruje stúpencov súčasného stavu, skúma krajiny, v ktorých je základná zdravotná starostlivosť garantovaná štátom. Kanada, Francúzsko a Veľká Británia sa v Moorovej perspektíve javia ako raj na zemi; každý môže ísť k lekárovi i bez celoživotných úspor. Na základe niekoľkých rozhovorov Moore pokojne usúdi, že v týchto krajinách neexistujú problémy v zdravotníctve.

Je zjavné, že takýto pohľad je predsa len prílišným zjednodušením komplexnej problematiky. Vrcholom putovania po zahraničí je tragikomická návšteva Kuby. Moore sem privádza štvoricu pacientov trpiacich následkami po teroristických útokoch z 11. septembra 2001. Každému z nich sa venuje tím lekárov, drahé lieky sú zadarmo či za smiešne sumy.

Taký priehľadný propagandistický krok zo strany kubánskeho režimu, žiaľ, ponecháva Moore bez komentára, ktorý by aspoň naznačil, že toto nie je štandardná liečba dostupná všetkým Kubáncom. Hoci možno s Moorom v mnohom súhlasiť, predsa takto jednostranný pohľad na zložitý problém zamrzí.

Jednako však je Sicko veľmi zaujímavý film. Moore totiž používa rétorické figúry typické najmä pre hraný film. Najprv rozsekne svet na dve časti, proti sebe stoja dobrí (v našom prípade pacienti, ktorým je z rôznych dôvodov odopreté hradenie liečby) a zlí (najmä poisťovne), potom umne vytvára emocionálne napätie tak, aby sa divák mimovoľne a akoby prirodzene identifikoval s jednou stranou sporu. Zvýšeným citovým napätím oslabuje divácky kritický odstup.

Na rozdiel od hraného filmu však nekonštruuje katarziu, ale ponecháva na divákovi, aby zhodnotil stav vecí, pričom je jasné, že v takto nastavenej situácii je možný iba jediný záver; divák je vmanipulovaný k chvále bezplatnej liečby.

Príbuznosť Moorových dokumentov s fiktívnym filmom sa ďalej prehlbuje použitím filmovej hudby, ktorej jediným cieľom je posilnenie diváckych emócií. Skrz toto majstrovské rétorické zvládnutie látky je film divácky veľmi príťažlivý, a zároveň objektívne nevyvážený.

Paradoxne, Moorova najsilnejšia filmárska stránka oslabuje jeho schopnosť vyvážene dokumentovať. Nie náhodou Moorove filmy získali nejedno ocenenie určené spravidla hranému filmu.

Recenzia / film

Sicko (Sicko). Spojené štáty americké. 116 minút.

Námet, scenár a réžia: Michael Moore.

Premiéra v SR: 3. januára 2008.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 990
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 859
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 052
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 087
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 623
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 760
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 733

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop