Ten neopísateľne krásny zážitok z cestovania indickým vlakom má aj režisér Wes Anderson. Takže vie, že pri ňom treba čo najskôr vypnúť rozum, na chvíľu zablokovať všetky nazbierané civilizačné návyky, dlhoročné skúsenosti, a užívať si. Áno, robiť aj to, čo sa najprv javí ako absolútne absurdné.
A preto je prirodzené, že v jeho novom filme Darjeeling Limited je aj takýto dialóg: „Čo sa deje? Neviem, asi sme sa stratili. Čože? Ako sa môže stratiť vlak? Veď je na koľajniciach.“
Hrdinovia Andersonovho príbehu – traja mladí bratia – to ešte nechápu. Ale o chvíľu pochopia. Sú v Indii, niekde v strede vyprahnutého regiónu, a zachrániť ich môže len to, že to vezmú symbolicky. Kým sa lokalizujú v súradniciach zemepisných šírok a dĺžok, skúsia sa nájsť aj duchovne. Možno sa zase raz prestanú nenávidieť a začnú sa medzi sebou rozprávať.
Darjeeling Limited je komédia, Anderson sa s ňou vybral do kín tri roky po filme Život pod vodou. Vtedy už bolo často počuť, že Anderson je akási nová americká vlna, zrejme za to mohlo jeho šarmantné a svojské ponímanie filmovej fikcie. Jemu sa do nej zmestí všeličo, dokumentárne stopy, zmysel pre surreálnu hračku, vtipné drobné detaily i narážky na vlastný život (v tomto prípade tiež aj on má dvoch bratov).
Nerád píše sám, aj pri scenári k Darjeelingu mu pomáhal herec Jason Schwartzman a pomocný režisér Roman Coppola. Písali súčasne, ako zažívali – keď sa do Indie vybrali polopracovne, poloturisticky. V partii má z roboty zrejme asi väčšiu zábavu. Možno aj z toho, ako niektoré detaily iba nahadzuje, a potom nechá ľudí hádať, čo tak asi mali znamenať. Po prvých premietaniach Darjeeling Limited sa ho ľudia pýtali: Čo sa stalo s Billom Murrayom? Jeho obľúbený herec sa totiž ukáže len na začiatku. Anderson to skúsil pre BBC vysvetliť: „Ak sa môžeme vyhnúť nejakému vysvetľovaniu, vyhneme sa mu. Nech sú záhady nevyriešené.“
Darjeeling Limited teraz patrí medzi filmy, ktoré sa štúdio Fox Searchlight snaží pretlačiť do oscarových nominácií. Pre Wesa Andersona by to bola druhá, jednu mal pred šiestimi rokmi za scenár k filmu Taká zvláštna rodinka. Taký úspech by zrejme zatienil nepríjemné obvinenie.
Z novín sa Anderson dozvedel, že Darjeeling Limited je tak trochu rasistický film. Pre The Guardian skúsil reagovať: „Je to dosť tvrdé, byť obvinený z rasizmu. Áno, tento film je nakrútený z pohľadu amerických turistov, a ten je trochu obmedzený. Ale že by sme zneužili Indiu, to je nezmysel. No, človek sa niekedy cíti nepochopený.“