V dvorane ministerstva kultúry v Bratislave sa predstavujú švédske dizajnérky.
So Švédskom sa nám spája veľa vecí: Pipi dlhá Pančucha, skupina ABBA, automobil Volvo, pekné blondíny, hokejové majstrovstvá sveta. Medzi najväčších priekopníkov značky Švédsko patrí však v súčasnosti aj tamojší dizajn.
Medzi jeho typické črty patrí „prírodná estetika“. Prejavuje sa vo výbere materiálov aj vo výslednom efekte, v ktorom je priznaná pôvodná štruktúra aj s prípadnými „kazmi“ v podobe prasklín, vynechaných vlákien a podobne. Obľúbené sú svetlé farby, čisté línie, jednoduché, striedme tvary.
Dôraz na ekológiu a rodovú rovnosť
Švédsko sa pýši vysokými daňami, ale aj dobrou úrovňou vzdelávacieho systému, starostlivosťou o znevýhodnených občanov či početným zastúpením žien vo verejných funkciách. Toto všetko sa prejavuje aj v dizajne, ktorý zostúpil zo záľuby snobov do každodenného života „obyčajných“ ľudí.
Prvoradé sú funčknosť a praktickosť výrobku, riešenia zjednodušujú prácu robotníkov v ťažkom priemysle (ergonomické prispôsobenia strojov) i život mamičiek (oblečenie pre dojčiace matky). Dôraz sa kladie na ekologickosť a rodovú rovnosť.
Nevieme, či najnovšia výstava 17 švédskych dizajnérok v dvorane ministerstva kultúry zohľadňuje rodovú rovnosť, celkom určite však prináša pestrý pohľad na tvorbu talentovaných autoriek. Spája ich všestrannosť, odvaha experimentovať aj priestory Štokholmskej galérie dizajnu Pascale Cottard-Olsson, v ktorej každá z nich aspoň raz vystavovala.
Nájdeme tu široké spektrum výrobkov – textilnú, grafickú tvorbu, predmety z keramiky, sklo aj nábytok. Niektoré riešenia zaujmú vtipom – napríklad stojan na dáždniky od Evy Schildtovej, ktorý pozostáva z jednoduchej kovovej konštrukcie a „rozstrapatenej“ špongie na dažďovú vodu.
Textilná dizajnérka Camilla Diedrich stavila na experimenty s materiálom. Pôsobením tepla vyrába na povrchu látky reliéfne výstupky, prípadne ju perforuje na spôsob vystrihovaného papierového obrúska. Výsledné produkty v podobe závesov či lampy si môžeme poľahky kúpiť – medzi jej klientov patrí aj IKEA.
Stopy po hladných krysách
Zo švédskej národnej tradície triezveho a funkčného nábytku si robí neskrývaný posmech konceptuálna skupina Front. Estetickí fajnšmekri po celom svete milujú jej krysie tapety, ktoré sú súčasťou širšieho projektu Design by Animals. Perforované vzory sú vytvorené stopami po zuboch hladných krýs.
Ďalšími kusmi z kolekcie sú napríklad zajačia lampa (odliatok zajačej nory) či mušia lampa (tvar tienidla bol určený dráhou pohybu muchy, lietajúcej okolo žiarovky). Konečný vzhľad hotového výrobku je tak vydaný napospas náhode, respektíve tvorbe z ríše zvierat. Škoda, že na výstave je práve skupina Front zastúpená len skromne – videozáznam jej tvorby bol navyše počas našej návštevy vypnutý.
Chlad a chaos
Mínusový bod získava i spôsob inštalácie – všetky objekty sú natlačené do priestoru troch štvorcových podstavcov s veľkosťou asi 2,5 x 2,5 metra. Rozsiahle mramorové priestory galérie tak zívajú prázdnotou a chladom. Celkový dojem trochu otepľujú sexi fotky dizajnérok, no v skrumáži predmetov nie je jasné, k akému objektu vlastne patria.
Výstava tak napokon pôsobí akosi nepatrične - napriek neodškriepiteľne kvalitným a zaujímavým exponátom.
Autor: Silvia Peťková (Autorka je kulturologička)