SME

Skupina Radiohead už nový album vydala aj na CD. Darí sa mu dobre

Ani Amy Winehouse, ani Take That. Na vrchole britskej hitparády nových albumov tróni Radiohead. Pritom jeho CD In Rainbows sa predáva len týždeň a tri mesiace predtým bolo dostupné na internete.

Album In Rainbows sa už predáva v tradičnej forme na CD, ale s netradičným obalom, ktorý si musíte zložiť sami.Album In Rainbows sa už predáva v tradičnej forme na CD, ale s netradičným obalom, ktorý si musíte zložiť sami. (Zdroj: AMAZON)

Ani Amy Winehouse, ani Take That. Na vrchole britskej hitparády nových albumov tróni Radiohead. Pritom jeho CD In Rainbows sa predáva len týždeň a tri mesiace predtým bolo dostupné na internete.

Od októbra do decembra mohli fanúšikovia Radiohead oficiálne sťahovať nový album z jej webstránky. Napriek tomu ho skupina vydala na tradičnom CD a hneď po prvom týždni predaja sa usadilo na čele britskej hitparády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú to dve dobré správy. Prvou je, že comebackový album sladkastého boybandu Take That a nová produkcia ďalších po­­pových hviezd ľudí zaujíma menej (teda minimálne v Británii), tou druhou je, že teória o internete ako cintoríne hudby dostala ďalší vážny kopanec. Je totiž čoraz jasnejšie, že internet hudbe nielenže neškodí, ale naopak – dokáže jej veľmi účinne pomáhať.

SkryťVypnúť reklamu

To dokazuje aj príklad Radio­headu. Napriek tomu, že nahrávku In Rainbows z webstránky kapely už majú milióny ľudí, okrem empétrojek chcú fanúšikovia stále aj tradičné CD médium. Aj preto, že ako bonus ponúka výpravný a graficky ne­zvyčajne riešený booklet.

Pravedpodobnosť komerčného úspechu albumu napomohla zvýšiť už veľká reklama, ktorú médiá po celom svete venovali revolučnému distribučnému kroku (na pripomenutie: Radiohead ponúkli ľuďom pri sťahovaní nahrávky cez internet zaplatiť ľubovoľnú sumu od nula do sto libier).

Nezvyčajný biznis model podporil aj dobre načasovaný a dosť neobyčajný koncert. Kým u nás v televízii na Silvestra znela hymna, kanál Current TV spolu s internetovou stránkou www.radiohead.tv vysielali hu­dobný film Scotch Mist. Ide o takmer hodinovú skladačku zo štúdia, kde členovia skupiny prehrali nový album a exteriérových záberov s čítanými komentármi medzi jednotlivými skladbami.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci výraz „scotch mist“ sa v angličtine používa pre zrakový prelud, išlo o skutočnú hudobnú udalosť. Dnes ju môžete vidieť na serveri YouTube, stačí do jeho vyhľadávača napísať Scotch Mist.

Spravodajský server BBC triezvo pripomenul, že skupina v britskej hitparáde uspela vďaka tomu, že to bol „pokojný týždeň na vydanie albumu, pretože Radiohead boli jedinou novinkou v Top 40“. Takmer sedemstotisíc ľudí, ktorí už stihli vidieť novoročný film kapely na YouTube, totiž tvorí viac než slušnú množinu ďal­ších kúpy­chtivcov ich novinky In Rainbows.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 217
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 551
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 901
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 382
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 5 438
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 016
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 286
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 117
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 803
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 350
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 868
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 697
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 574
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 439
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 010
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 668
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu