Ani Amy Winehouse, ani Take That. Na vrchole britskej hitparády nových albumov tróni Radiohead. Pritom jeho CD In Rainbows sa predáva len týždeň a tri mesiace predtým bolo dostupné na internete.
Od októbra do decembra mohli fanúšikovia Radiohead oficiálne sťahovať nový album z jej webstránky. Napriek tomu ho skupina vydala na tradičnom CD a hneď po prvom týždni predaja sa usadilo na čele britskej hitparády.
Sú to dve dobré správy. Prvou je, že comebackový album sladkastého boybandu Take That a nová produkcia ďalších popových hviezd ľudí zaujíma menej (teda minimálne v Británii), tou druhou je, že teória o internete ako cintoríne hudby dostala ďalší vážny kopanec. Je totiž čoraz jasnejšie, že internet hudbe nielenže neškodí, ale naopak – dokáže jej veľmi účinne pomáhať.
To dokazuje aj príklad Radioheadu. Napriek tomu, že nahrávku In Rainbows z webstránky kapely už majú milióny ľudí, okrem empétrojek chcú fanúšikovia stále aj tradičné CD médium. Aj preto, že ako bonus ponúka výpravný a graficky nezvyčajne riešený booklet.
Pravedpodobnosť komerčného úspechu albumu napomohla zvýšiť už veľká reklama, ktorú médiá po celom svete venovali revolučnému distribučnému kroku (na pripomenutie: Radiohead ponúkli ľuďom pri sťahovaní nahrávky cez internet zaplatiť ľubovoľnú sumu od nula do sto libier).
Nezvyčajný biznis model podporil aj dobre načasovaný a dosť neobyčajný koncert. Kým u nás v televízii na Silvestra znela hymna, kanál Current TV spolu s internetovou stránkou www.radiohead.tv vysielali hudobný film Scotch Mist. Ide o takmer hodinovú skladačku zo štúdia, kde členovia skupiny prehrali nový album a exteriérových záberov s čítanými komentármi medzi jednotlivými skladbami.
Hoci výraz „scotch mist“ sa v angličtine používa pre zrakový prelud, išlo o skutočnú hudobnú udalosť. Dnes ju môžete vidieť na serveri YouTube, stačí do jeho vyhľadávača napísať Scotch Mist.
Spravodajský server BBC triezvo pripomenul, že skupina v britskej hitparáde uspela vďaka tomu, že to bol „pokojný týždeň na vydanie albumu, pretože Radiohead boli jedinou novinkou v Top 40“. Takmer sedemstotisíc ľudí, ktorí už stihli vidieť novoročný film kapely na YouTube, totiž tvorí viac než slušnú množinu ďalších kúpychtivcov ich novinky In Rainbows.