Keď v decembri roku 2006 vznikla inscenácia hry Zlomatka v pražskom Divadle v Řeznické, jej režisér Peter Gábor už vedel, že by ju rád urobil aj na Slovensku a hlavnú úlohu by hrala Zuzana Kronerová. Do roka to aj vyšlo - herečka ocenila hru ako dobre napísanú a úlohu Zlomatky prijala. Dnes večer ju uvedie v premiére bratislavské divadlo Astorka.
Je sympatické, že herci sa pre spoluprácu s hosťujúcim režisérom rozhodli dobrovoľne. „Pracuje sa mi lepšie, keď viem, že idú do toho so mnou na základe faktu, že ich hra oslovuje, a že chcú spolupracovať so mnou. Mám pocit, že pravidlá hry sú tak férovejšie,“ hovorí Peter Gábor, ktorý pôsobí aj v Česku.
Metafora a homosexualita
S hrou súčasného talianskeho autora Maria Gelardiho prišla dramaturgička Viera Mašková z Mestských diavdiel pražských, ktorá s režisérom spolupracuje už vyše desať rokov.
„Autor je v Taliansku teraz dosť na očiach, lebo vyhrabal príbeh istého Taliana, ktorý napísal veľmi konkrétne informácie o talianskej mafii a teraz sa skrýva. Gelardi sa týmto príbehom inšpiroval vo svojej najnovšej hre, ktorá sa prekladá do rôznych jazykov a uvádza na európskych javiskách,“ približuje Gábor talianskeho autora.
Ale vráťme sa k Zlomatke. Jej príbeh hovorí o vzťahu matky a syna, ktorý sa priznáva k homosexualite. Petra Gábora oslovil predovšetkým text vhodný na vytvorenie javiskovej metafory, v ktorej sa odráža téma ľudskej intolerancie, hlúposti, primitívnosti a nepochopenia sa dvoch milujúcich ľudí.
„Cítil som viac metaforu než samotný problém homosexuality, ktorý sa v hre rieši. Som však zvedavý, ako ľudia tento problém vnímajú, ako prijmú vzťah bigotnej katolíčky Anny a jej syna Diega. Je to dobre napísané dielo, ľudia sa v ňom predstavujú v rôznych emocionálnych podobách. Text poskytuje hercom možnosť otvoriť sa,“ vysvetľuje Peter Gábor. Inšpiratívna je preňho aj forma, celá hra totiž prebieha ako retrospektíva v dvoch časových rovinách.
Láska v ringu
Pre Zuzanu Kronerovú, predstaviteľku hlavnej úlohy v slovenskej verzii, je postava Anny podobnou výzvou ako postava matky v hre J. A. Pitínského v réžii Juraja Nvotu, za ktorú získala aj Dosku.
„Je to opäť jedna z postáv, aké mám rada, lebo v nej balansujem na ostrí noža,“ hovorí. „Nie je ľahké vložiť do nej všetko, čo v nej má byť, aby jej diváci uverili, aby boli aj kritickí a aby sa nenudili.“
Pitínského a Gelardiho postavy matky majú podľa nej spoločnú istú obmedzenosť, hlúposť, trvanie na svojom názore a vernosť rodinnej tradícii. „Vyliečiť homosexuála z jeho takzvanej choroby je v 21. storočí absurdné, a Zlomatka nič iné nepripúšťa,“ hovorí herečka. Popri tom ju však vníma ako veľmi milujúcu matku, ktorú trápenie nesmierne bolí a ide jej úprimne o šťastie jej dieťaťa.
„Stratila tri deti a všetku nádej vkladá do jediného syna, túži po vnúčatách a chce, aby boli normálna rodina. Tento ideál sa jej rozpadáva a preto bojuje zo všetkých síl, aby syna prerobila. Sme ako dvaja protivníci v boxerskom ringu, ktorí to majú sťažené tým, že sa majú radi,“ približuje herečka svoju tragikomickú postavu.
Adrenalín po československy
Syna Anny stvárni v hre Juraj Hrčka z Divadla Andreja Bagara v Nitre, odkiaľ je aj ďalší protagonista Peter Oszlik. Z domácej scény Astorky sa po ich boku predstaví ešte Petra Vajdová.
Peter Gábor si myslí, že inscenácia by mohla otvoriť aktuálnu diskusiu. Verí v jej katarzný účinok a spolu s tímom by ňou chcel diváka priamo zasiahnuť.
„Nejde len o to, že hrám veľkú, krásnu a zložitú postavu, ale aj o spoločenský dosah inscenácie, ktorá sa bude, samozrejme, ešte vyvíjať. Ako hovorievame u nás v divadle, bude si takzvane sadať,“ prízvukuje Zuzana Kronerová.
Gáborova réžia rovnakého titulu v dvoch divadlách vyvrcholí dvoma zmiešanými predstaveniami 25. januára v pražskom divadle Rokoko na Malej divadelnej prehliadke slovenského divadla. Predstaviteľka Zlomatky z Divadla v Řeznické Jitka Smutná si zahrá so slovenskými kolegami, Zuzana Kronerová zase s českými. Bude to podľa nej adrenalín, ktorý všetkých môže prekvapiť.
Nie je ľahké vložiť do postavy všetko, čo v nej má byť, aby jej diváci uverili, aby boli aj kritickí a aby sa nenudili.