SME

Z televízie sa to na nás sype ako z guľometu

RADOVAN ČEREVKA sa ako jediný umelec zo Slovenska zúčastnil na medzinárodnom projekte Agorafolly. Prebiehal ku koncu minulého roka na 27 námestiach v Bruseli a iniciovala ho nadácia Europalia Europa.

Radovan Čerevka (narodený v roku 1980 v Košiciach), zakladateľ a člen košickej umeleckej skupiny Kassa Boys. Absolvoval Fakultu umenia TU v Košiciach. V roku 2005 bol finalistom Ceny Oskára Čepana. Má za sebou mnoho výstav. Na spodnej snímke je jeho projeRadovan Čerevka (narodený v roku 1980 v Košiciach), zakladateľ a člen košickej umeleckej skupiny Kassa Boys. Absolvoval Fakultu umenia TU v Košiciach. V roku 2005 bol finalistom Ceny Oskára Čepana. Má za sebou mnoho výstav. Na spodnej snímke je jeho proje (Zdroj: ARCHÍV R.Č)

Čo si máme predstaviť pod týmto projektom?

„Europalia každoročne v Bruseli predstavuje kultúru jednej európskej krajiny, od folklóru, filmu až po voľné výtvarné umenie. Po vstupe Rumunska a Bulharska si usporiadatelia zaumienili predstaviť naraz 27 krajín, čo ovplyvnilo aj tému výstavy mladej generácie umelcov vo verejnom priestore. Zadanie usporiadateľov malo až učebnicovo propagandistický nádych: vytvorte emblematické dielo budúcnosti EU. Ako priestor realizácie mi bolo vyžrebované kruhové námestie s fontánou a alegorickou sochou, zasvätené zjednoteniu Belgicka. Nič lepšie som si ani nemohol priať.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aký bol váš výstup?

„Zvolil som si prístup podobný talianskym umelcom hnutia Arte povera. Okolie klasicistickej fontány som premenil na spôsob vojensky stráženej zóny, ktorá mala predstavovať poslednú líniu obrany európskej kultúry. To malo evokovať predstavu, akoby aj hlavné mesto EU Brusel zachvátil konflikt. Reagoval som v určitom zmysle na eurooptimisticky ladené zadanie a spomenul si na Európu s množstvom porážok a kapitulácií, ktorými prešla v minulom storočí – či už vojenských alebo diplomatických. Dokazovali neschopnosť koordinovať spoločné vystupovanie v rámci nejakého problému.“

Ako vyzeralo vaše dielo?

„Pôvodná socha napokon figurovala uprostred drevenej strážnej veže podľa vzoru Osvienčimu so vztýčeným víťazným gestom, ktoré som na znak kapitulácie prekryl kusom bielej látky.“

SkryťVypnúť reklamu

Zaznamenali ste nejakú spät­nú väzbu, reakcie okolia?

„Celkom prvou bolo, že deň pred vernisážou niekto na konštrukciu vyliezol a ruku od zápästia odbil. Možno fanatik, možno vandal. Ak by mi usporiadatelia povolili stráženie inštalácie nemeckými ovčiakmi, tak by sa to zrejme nestalo, ale ono to nakoniec bez tej ruky nevyzeralo najhoršie.“

A iné reakcie?

„Deň na to som sledoval reakcie okoloidúcich. Japonskí turisti sa pri objekte fotili. Mnohí, s ktorými som hovoril, si však mysleli, že zničená socha je mojím autorským zámerom. Usporiadatelia to s pamiatkarmi nejako uhrali a poďakovali mi za účasť. Neskôr som sa dozvedel, že neznámi vandali poškodili aj väčšinu ostatných diel. To vyvracia zaužívané klišé o väčšej vyspelosti západného publika.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri vašich dielach sa hovorí o politickom či angažovanom umení. Ako by ste svoju tvorbu charakterizovali vy sám?

„Tých termínov je viacero, ale ak by som si mohol vybrať, tak viac inklinujem k pojmu politické než angažované, ktoré je od slova angažovať sa. Aj keď mám za sebou niekoľko diel, ktoré vyznievali ako kritika na konkrétnu politickú garnitúru, momentálne chcem, aby bol v diele jasne čitateľný môj fyzický odstup. Žiadna matka Tereza.“

Čo vás provokuje k tvorbe politického diela?

„Pracujem len s tými zdrojmi, ktoré sú všeobecne k dispozícii a tak som si napríklad pomocou satelitu posvietil na iránske jadrové komplexy. Z určitej výšky sú zameniteľné so svetoznámymi starovekými pamiatkami, ktoré sa nachádzajú v tej istej oblasti. Na tie sú Iránčania rovnako hrdí ako na svoj problematický jadrový program. Takéto paradoxné súvislosti ma provokujú k tvorbe diela, ktoré by diváka neznásilňovalo s požiadavkou ihneď selektovať dobro a zlo tak, ako sa to v diplomaticky zjednodušenej podobe prezentuje vo vysokej politike. Forma turistickej pohľadnice s jadrovým reaktorom namiesto chrámu sa mi potom zdá vhodná.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo by ľudia mali veriť tomu, že angažovanosť vášho umenia je úprimná?

„V angažovanosti svojho diela sa nevyrovnám napríklad umelcom – aktivistom z Blízkeho východu. To ani nie je mojím zámerom. No vytvoril som model pašovania zbraní v Gaze podľa dostupného plánika agentúry Reuters a tak vzdal ironicky hold našim informátorom. Slovensko-izraelská umelkyňa Ta­ma­ra Moyzes zažartovala, že by som mohol vystaviť model na mieste činu v pásme Gaza. Symbolicky by sa prepojilo miesto činu s mediálnym pohľadom naň.“

Domáce dianie vás až tak neoslovuje?

„Výskum týchto vzťahov mi prináleží podľa mňa viac ako pobehovanie s transparentom pred izraelskou ambasádou v Bratislave. Mohol by som sa angažovať na poli domácich pomerov alebo v Greenpeace, no mňa väčšmi priťahuje svet globálnejšej zahraničnej politiky. Môžem podať originálnu správu o stave, ako sú vnímané cudzie problémy v mediálne vyspelom svete, ktorý vie informovať, ale často nie pomôcť. A v súvislosti s tým aj o určitej deformácii našej empatie s tou menej šťastnejšou časťou tejto planéty.“

SkryťVypnúť reklamu

Nestačí zapnúť si televízne spravodajstvo?

„Ak divák v galérii namiesto večerných správ uvidí jedinú mnou monumentalizovanú informáciu, má zrazu neobvykle dosť času na to, aby ju prehodnotil. V televízií sa to naňho sype ako z guľometu. Aj keď ide o malý zásah, vytrhnutý z kontextu a bez stôp osobného rukopisu či postoja, už len výber samotnej správy naznačuje môj záujem o tému. Reakcia v podobe diela sa tak v konečnom dôsledku „podozreniu“ z angažovanosti nevyhne.“

Autor: Lucia Gavulová Autorka je redaktorka časopisu Designum

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 011
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 080
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 297
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 952
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 874
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 581
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 1 996
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 797
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 259
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 16 430
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 143
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 333
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 9 957
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 477
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 920
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 989
  1. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  2. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  3. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  4. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  5. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  6. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  7. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  8. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
SkryťZatvoriť reklamu