S RADOVANOM ČEREVKOM O POLITICKOM UMENÍ A PREHRÁCH EURÓPY

Z televízie sa to na nás sype ako z guľometu

RADOVAN ČEREVKA sa ako jediný umelec zo Slovenska zúčastnil na medzinárodnom projekte Agorafolly. Prebiehal ku koncu minulého roka na 27 námestiach v Bruseli a iniciovala ho nadácia Europalia Europa.

Radovan Čerevka (narodený v roku 1980 v Košiciach), zakladateľ a člen košickej umeleckej skupiny Kassa Boys. Absolvoval Fakultu umenia TU v Košiciach. V roku 2005 bol finalistom Ceny Oskára Čepana. Má za sebou mnoho výstav. Na spodnej snímke je jeho proje(Zdroj: ARCHÍV R.Č)

Čo si máme predstaviť pod týmto projektom?

„Europalia každoročne v Bruseli predstavuje kultúru jednej európskej krajiny, od folklóru, filmu až po voľné výtvarné umenie. Po vstupe Rumunska a Bulharska si usporiadatelia zaumienili predstaviť naraz 27 krajín, čo ovplyvnilo aj tému výstavy mladej generácie umelcov vo verejnom priestore. Zadanie usporiadateľov malo až učebnicovo propagandistický nádych: vytvorte emblematické dielo budúcnosti EU. Ako priestor realizácie mi bolo vyžrebované kruhové námestie s fontánou a alegorickou sochou, zasvätené zjednoteniu Belgicka. Nič lepšie som si ani nemohol priať.“

Aký bol váš výstup?

„Zvolil som si prístup podobný talianskym umelcom hnutia Arte povera. Okolie klasicistickej fontány som premenil na spôsob vojensky stráženej zóny, ktorá mala predstavovať poslednú líniu obrany európskej kultúry. To malo evokovať predstavu, akoby aj hlavné mesto EU Brusel zachvátil konflikt. Reagoval som v určitom zmysle na eurooptimisticky ladené zadanie a spomenul si na Európu s množstvom porážok a kapitulácií, ktorými prešla v minulom storočí – či už vojenských alebo diplomatických. Dokazovali neschopnosť koordinovať spoločné vystupovanie v rámci nejakého problému.“

Ako vyzeralo vaše dielo?

„Pôvodná socha napokon figurovala uprostred drevenej strážnej veže podľa vzoru Osvienčimu so vztýčeným víťazným gestom, ktoré som na znak kapitulácie prekryl kusom bielej látky.“

Zaznamenali ste nejakú spät­nú väzbu, reakcie okolia?

„Celkom prvou bolo, že deň pred vernisážou niekto na konštrukciu vyliezol a ruku od zápästia odbil. Možno fanatik, možno vandal. Ak by mi usporiadatelia povolili stráženie inštalácie nemeckými ovčiakmi, tak by sa to zrejme nestalo, ale ono to nakoniec bez tej ruky nevyzeralo najhoršie.“

A iné reakcie?

„Deň na to som sledoval reakcie okoloidúcich. Japonskí turisti sa pri objekte fotili. Mnohí, s ktorými som hovoril, si však mysleli, že zničená socha je mojím autorským zámerom. Usporiadatelia to s pamiatkarmi nejako uhrali a poďakovali mi za účasť. Neskôr som sa dozvedel, že neznámi vandali poškodili aj väčšinu ostatných diel. To vyvracia zaužívané klišé o väčšej vyspelosti západného publika.“

Pri vašich dielach sa hovorí o politickom či angažovanom umení. Ako by ste svoju tvorbu charakterizovali vy sám?

„Tých termínov je viacero, ale ak by som si mohol vybrať, tak viac inklinujem k pojmu politické než angažované, ktoré je od slova angažovať sa. Aj keď mám za sebou niekoľko diel, ktoré vyznievali ako kritika na konkrétnu politickú garnitúru, momentálne chcem, aby bol v diele jasne čitateľný môj fyzický odstup. Žiadna matka Tereza.“

Čo vás provokuje k tvorbe politického diela?

„Pracujem len s tými zdrojmi, ktoré sú všeobecne k dispozícii a tak som si napríklad pomocou satelitu posvietil na iránske jadrové komplexy. Z určitej výšky sú zameniteľné so svetoznámymi starovekými pamiatkami, ktoré sa nachádzajú v tej istej oblasti. Na tie sú Iránčania rovnako hrdí ako na svoj problematický jadrový program. Takéto paradoxné súvislosti ma provokujú k tvorbe diela, ktoré by diváka neznásilňovalo s požiadavkou ihneď selektovať dobro a zlo tak, ako sa to v diplomaticky zjednodušenej podobe prezentuje vo vysokej politike. Forma turistickej pohľadnice s jadrovým reaktorom namiesto chrámu sa mi potom zdá vhodná.“

Prečo by ľudia mali veriť tomu, že angažovanosť vášho umenia je úprimná?

„V angažovanosti svojho diela sa nevyrovnám napríklad umelcom – aktivistom z Blízkeho východu. To ani nie je mojím zámerom. No vytvoril som model pašovania zbraní v Gaze podľa dostupného plánika agentúry Reuters a tak vzdal ironicky hold našim informátorom. Slovensko-izraelská umelkyňa Ta­ma­ra Moyzes zažartovala, že by som mohol vystaviť model na mieste činu v pásme Gaza. Symbolicky by sa prepojilo miesto činu s mediálnym pohľadom naň.“

Domáce dianie vás až tak neoslovuje?

„Výskum týchto vzťahov mi prináleží podľa mňa viac ako pobehovanie s transparentom pred izraelskou ambasádou v Bratislave. Mohol by som sa angažovať na poli domácich pomerov alebo v Greenpeace, no mňa väčšmi priťahuje svet globálnejšej zahraničnej politiky. Môžem podať originálnu správu o stave, ako sú vnímané cudzie problémy v mediálne vyspelom svete, ktorý vie informovať, ale často nie pomôcť. A v súvislosti s tým aj o určitej deformácii našej empatie s tou menej šťastnejšou časťou tejto planéty.“

Nestačí zapnúť si televízne spravodajstvo?

„Ak divák v galérii namiesto večerných správ uvidí jedinú mnou monumentalizovanú informáciu, má zrazu neobvykle dosť času na to, aby ju prehodnotil. V televízií sa to naňho sype ako z guľometu. Aj keď ide o malý zásah, vytrhnutý z kontextu a bez stôp osobného rukopisu či postoja, už len výber samotnej správy naznačuje môj záujem o tému. Reakcia v podobe diela sa tak v konečnom dôsledku „podozreniu“ z angažovanosti nevyhne.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.

Na hymnu Nežnej revolúcie chce Ivo Hoffman zabudnúť. Napísal jej opačnú verziu

Už desať rokov nehral na gitare, spoločnosť ho sklamala.

Chceli hymnickú pieseň, v ktorej bude slovo Rosa

Pustite si najväčšie hity pesničkára Wabiho Daněka.