S RADOVANOM ČEREVKOM O POLITICKOM UMENÍ A PREHRÁCH EURÓPY

Z televízie sa to na nás sype ako z guľometu

RADOVAN ČEREVKA sa ako jediný umelec zo Slovenska zúčastnil na medzinárodnom projekte Agorafolly. Prebiehal ku koncu minulého roka na 27 námestiach v Bruseli a iniciovala ho nadácia Europalia Europa.

Radovan Čerevka (narodený v roku 1980 v Košiciach), zakladateľ a člen košickej umeleckej skupiny Kassa Boys. Absolvoval Fakultu umenia TU v Košiciach. V roku 2005 bol finalistom Ceny Oskára Čepana. Má za sebou mnoho výstav. Na spodnej snímke je jeho proje(Zdroj: ARCHÍV R.Č)

Čo si máme predstaviť pod týmto projektom?

„Europalia každoročne v Bruseli predstavuje kultúru jednej európskej krajiny, od folklóru, filmu až po voľné výtvarné umenie. Po vstupe Rumunska a Bulharska si usporiadatelia zaumienili predstaviť naraz 27 krajín, čo ovplyvnilo aj tému výstavy mladej generácie umelcov vo verejnom priestore. Zadanie usporiadateľov malo až učebnicovo propagandistický nádych: vytvorte emblematické dielo budúcnosti EU. Ako priestor realizácie mi bolo vyžrebované kruhové námestie s fontánou a alegorickou sochou, zasvätené zjednoteniu Belgicka. Nič lepšie som si ani nemohol priať.“

Aký bol váš výstup?

„Zvolil som si prístup podobný talianskym umelcom hnutia Arte povera. Okolie klasicistickej fontány som premenil na spôsob vojensky stráženej zóny, ktorá mala predstavovať poslednú líniu obrany európskej kultúry. To malo evokovať predstavu, akoby aj hlavné mesto EU Brusel zachvátil konflikt. Reagoval som v určitom zmysle na eurooptimisticky ladené zadanie a spomenul si na Európu s množstvom porážok a kapitulácií, ktorými prešla v minulom storočí – či už vojenských alebo diplomatických. Dokazovali neschopnosť koordinovať spoločné vystupovanie v rámci nejakého problému.“

Ako vyzeralo vaše dielo?

„Pôvodná socha napokon figurovala uprostred drevenej strážnej veže podľa vzoru Osvienčimu so vztýčeným víťazným gestom, ktoré som na znak kapitulácie prekryl kusom bielej látky.“

Zaznamenali ste nejakú spät­nú väzbu, reakcie okolia?

„Celkom prvou bolo, že deň pred vernisážou niekto na konštrukciu vyliezol a ruku od zápästia odbil. Možno fanatik, možno vandal. Ak by mi usporiadatelia povolili stráženie inštalácie nemeckými ovčiakmi, tak by sa to zrejme nestalo, ale ono to nakoniec bez tej ruky nevyzeralo najhoršie.“

A iné reakcie?

„Deň na to som sledoval reakcie okoloidúcich. Japonskí turisti sa pri objekte fotili. Mnohí, s ktorými som hovoril, si však mysleli, že zničená socha je mojím autorským zámerom. Usporiadatelia to s pamiatkarmi nejako uhrali a poďakovali mi za účasť. Neskôr som sa dozvedel, že neznámi vandali poškodili aj väčšinu ostatných diel. To vyvracia zaužívané klišé o väčšej vyspelosti západného publika.“

Pri vašich dielach sa hovorí o politickom či angažovanom umení. Ako by ste svoju tvorbu charakterizovali vy sám?

„Tých termínov je viacero, ale ak by som si mohol vybrať, tak viac inklinujem k pojmu politické než angažované, ktoré je od slova angažovať sa. Aj keď mám za sebou niekoľko diel, ktoré vyznievali ako kritika na konkrétnu politickú garnitúru, momentálne chcem, aby bol v diele jasne čitateľný môj fyzický odstup. Žiadna matka Tereza.“

Čo vás provokuje k tvorbe politického diela?

„Pracujem len s tými zdrojmi, ktoré sú všeobecne k dispozícii a tak som si napríklad pomocou satelitu posvietil na iránske jadrové komplexy. Z určitej výšky sú zameniteľné so svetoznámymi starovekými pamiatkami, ktoré sa nachádzajú v tej istej oblasti. Na tie sú Iránčania rovnako hrdí ako na svoj problematický jadrový program. Takéto paradoxné súvislosti ma provokujú k tvorbe diela, ktoré by diváka neznásilňovalo s požiadavkou ihneď selektovať dobro a zlo tak, ako sa to v diplomaticky zjednodušenej podobe prezentuje vo vysokej politike. Forma turistickej pohľadnice s jadrovým reaktorom namiesto chrámu sa mi potom zdá vhodná.“

Prečo by ľudia mali veriť tomu, že angažovanosť vášho umenia je úprimná?

„V angažovanosti svojho diela sa nevyrovnám napríklad umelcom – aktivistom z Blízkeho východu. To ani nie je mojím zámerom. No vytvoril som model pašovania zbraní v Gaze podľa dostupného plánika agentúry Reuters a tak vzdal ironicky hold našim informátorom. Slovensko-izraelská umelkyňa Ta­ma­ra Moyzes zažartovala, že by som mohol vystaviť model na mieste činu v pásme Gaza. Symbolicky by sa prepojilo miesto činu s mediálnym pohľadom naň.“

Domáce dianie vás až tak neoslovuje?

„Výskum týchto vzťahov mi prináleží podľa mňa viac ako pobehovanie s transparentom pred izraelskou ambasádou v Bratislave. Mohol by som sa angažovať na poli domácich pomerov alebo v Greenpeace, no mňa väčšmi priťahuje svet globálnejšej zahraničnej politiky. Môžem podať originálnu správu o stave, ako sú vnímané cudzie problémy v mediálne vyspelom svete, ktorý vie informovať, ale často nie pomôcť. A v súvislosti s tým aj o určitej deformácii našej empatie s tou menej šťastnejšou časťou tejto planéty.“

Nestačí zapnúť si televízne spravodajstvo?

„Ak divák v galérii namiesto večerných správ uvidí jedinú mnou monumentalizovanú informáciu, má zrazu neobvykle dosť času na to, aby ju prehodnotil. V televízií sa to naňho sype ako z guľometu. Aj keď ide o malý zásah, vytrhnutý z kontextu a bez stôp osobného rukopisu či postoja, už len výber samotnej správy naznačuje môj záujem o tému. Reakcia v podobe diela sa tak v konečnom dôsledku „podozreniu“ z angažovanosti nevyhne.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 847
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 043
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 237
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 146
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 078
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 684
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 179
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 741
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 529
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 944

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

DOMOV

Profily, ktoré posielali sexuálne správy vymazali. Pribúdajú ďalšie

Polícia preveruje obťažovanie na pokeci.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop