SND v réžii Petra Mikulíka po vyše šesťdesiatich rokoch dnes večer.
Muži vraj nemajú veľmi radi ženy, ktoré príliš presadzujú svoj názor, sú veľmi ambiciózne, hlučné a hašterivé. Podobne uvažuje napríklad herečka Diana Mórová, ktorá v čerstvo naštudovanej inscenácii Shakespearovej hry Skrotenie zlej ženy stvárňuje hlavnú postavu - čerticu Katarínu.
Hľadať a nachádzať
Keďže Shakespeare Katarínu vystihol, hrať ju bolo pre Dianu Mórovú veľkým potešením. „Nebola zlá, len trošku kričala, a preto sa jej všetci zľakli,“ hovorí o svojej postave. „Potom prišiel chlap, ktorý jej začal s vtipom kontrovať, a ona pochopila, že konečne je tu niekto, s kým sa dá pobaviť aj v dvojzmysloch.“
Katarína sa podľa nej nepoddáva. Hoci šľachtic Petruccio si ju napokon predsa skrotí, stále chce zostať hrdou a energickou ženou.„Keď dvaja ľudia pochopia, prečo sú spolu, ako pár sú veľmi silní,“ myslí si.
Shakespeara vníma ako autora, ktorý pochopil, že muži by mali v ženách viac hľadať nehu a lásku. „S mužom, ktorý by nevedel, ako ma môže hľadať a kde ma nájsť, by som ani nebola,“ hovorí z vlastnej skúsenosti.
Podľa básnika a prekladateľa Ľubomíra Feldeka, ktorý shakespearovské verše dôverne pozná, je Katarína jednou z najemancipovanejších hrdiniek tohto svetového dramatika. Jej záverečná pokora by vraj pokojne mohla byť len ukážkou, ako vedia ženy pri ovládaní mužov šikovne striedať stratégie.
Ktovie, v akom rozpoložení písal anglický klasik 16. storočia svoj v poradí ôsmy z takmer štyridsiatich dramatických textov. Režisér Peter Mikulík uvažuje, či to nebolo práve v období po nejakej Shakespearovej svadbe.
Iróniou proti mačizmu
Príbeh o neposlušnej papuľnatej žene, ktorú skrotí milujúci muž, súvisí s témou boja pohlaví, ktorú sa rozhodol spracovať v duchu úcty k predlohe a rešpektovať historicizmus.
„Je to téma večná a vôbec nemusí byť limitovaná penzijným vekom. Nenašiel som nič, čo by ma nútilo radikálne posúvať príbeh do súčasnosti,“ tvrdí režisér. Skôr sa sústredil na to, aby v hre poznačenej commediou dell'arte viedol hercov k irónii v hereckom výraze.
„Ironické vnímanie spochybní podriaďovanie sa ženy mačistickému správaniu. Mali sme snahu, aby nebolo celkom jasné, kto je hore a kto dolu, kto zvíťazí a kto je porazený,“ pridáva sa dramaturg Martin Porubjak. Podľa neho ide o to, kto používa aké metódy.
Shakespearov text považuje za otvorenejší, než by prvý pohľad ponúkal. „Myslím, že v pánovi Porubjakovi je táto téma živá, veď sa nedávno oženil,“ dopĺňa ho so smiechom Mikulík.
Hlavne nekonfliktne
Postavu veronského šľachtica, Kataríninho krotiteľa Petruccia si užíva Tomáš Maštalír. „Chcete zo mňa vymačknúť, či som za takéto správanie sa muža k žene?“ odpovedá otázkou na otázku, ako sa mu bojuje so ženami v osobnom živote. „Nekonfrontujem seba a postavu. Som herec a interpret a snažím sa čo najviac priblížiť tomu, čo chcú odo mňa autor a režisér. A v živote som skôr za nekonfliktné riešenia.“
Skrotenie zlej ženy je po roku prvá premiéra, ktorú Slovenské národné divadlo uvádza vo svojej historickej budove na Hviezdoslavovom námestí. Diváci v nej uvidia aj Františka Kovára, Leopolda Haverla, Jána Koleníka, Ondreja Kovaľa, Alexandra Bártu, Dušana Tarageľa, Petra Mankoveckého ako hosťa a mnohých ďalších.