v krajine, jej nedávnu minulosť premosťuje formou dvojzáberov minulosti so súčasnosťou. Do 2. marca ich môžete vidieť v Kopplovom kaštieli Galéria Jána Koniarka v Trnave.
Zastaviť čas v jednom mieste je azda nemožné, no zachytiť konkrétny reálny moment až také beznádejné nie je. O nemožnom a možnom zároveň je tak trochu aj naša krajina, Slovensko – miesto s bujnou históriou konfliktu rôznych kultúr, spoločenských vrstiev, náboženstiev.
Toto zaujímavé zloženie spôsobuje, že mnohí umelci v tomto geografickom prostredí získavajú jedinečné podnety, s ktorými sa konfrontujú vo svojej tvorbe.
Hranica tradície východu a západu
Krajine a jej minulosti sa venuje fotograf Ľubo Stacho (1953), ktorý od roku 1991 pôsobí ako vedúci Ateliéru fotografie a intermediálnych presahov na Katedre fotografie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Cyklus Slovensko, tajomná a spirituálna krajina svojím názvom obšírne prezentuje našu krajinu vo dvojiciach - protikladoch, ktoré sa navzájom priťahujú.
Fotograf Stacho o Slovensku uvažuje ako o hranici tradícií východu a západu, kde sa mieša preduchovnenosť, príznačná pre východ, s pragmatickou užitočnosťou západu.
Ľubo Stacho fotoaparátom prechádza krajinou, aby zachytil paralely založené na opozitných polaritách. Vo svojich fotografiách prináša nezľahčený, úprimný pohľad na naše rôzne podoby v odlišných situáciách. Zaraďuje ich do diptychov s dvoma témami, no s výsledným jednoliatym myšlienkovým efektom.
Paralelné svety
Na osamotenom mieste postavený jednoloďový kostolík v Dražovciach (na snímke) autor zbavuje nádychu archaizmu, aby ho následne spodobil so solitérne postaveným billboardom svetovej finančnej spoločnosti. Začiatok života spája s jeho koncom, chudobu s opulentým bohatstvom, jarmočné stánky so supermarketmi, tradíciu s dneškom.
Všetky tieto činitele dokáže „našiť“ na jednotlivca v spoločnosti.
Autor tak pôsobivo zoraďuje do celku spektrum dokumentov o súčasnosti. Stachov fotoalbum jednej krajiny je plný kritiky a dobrosrdečnosti zároveň. Jeho atypický fotosprievodca zaznamenáva presun dôverne známou krajinou, kde sa stretávajú a prelínajú paralelné svety, tradície, špecifického miesta a univerzálnej konzumnej kultúry.
Stachova aktuálna výstava v Galérii Jána Koniarka v trnavskom Kopplovom kaštieli prináša pod názvom Diptychy jasnú správu o neustále plynúcom konci a začiatku jedného globálneho sveta, v ktorom je potrebná jasná dávka kultúrnej identity.
Vo svojich fotografiách prináša nezľahčený, úprimný pohľad na naše rôzne podoby v odlišných situáciách. Zaraďuje ich do diptychov s dvoma témami, no s výsledným jednoliatym myšlienkovým efektom.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je kunsthistorička)