Podobne ako minulý rok, aj teraz sa v Budapešti konala týždňová prehliadka slovenského filmu. O tom istom čase, na tom istom mieste – v kine Örökmozgó.
Podľa slov Alexandry Strelkovej zo Slovenského filmového ústavu v ňom v princípe išlo o pokračovanie spolupráce s Maďarským filmovým archívom. Podobne ako minulý rok, aj teraz bol partnerom Slovenský inštitút v Budapešti. „Práve po úspechu minuloročnej prehliadky pokračujeme v sérii slovenského filmového týždňa, z ktorého plánujeme spraviť pravidelnú každoročnú januárovú akciu,“ vyjadrila sa Alexandra Strelková krátko pred začiatkom festivalu.
S myšlienkou usporiadať prehliadku však vlani prišlo Občianske združenie Mona Sentimental.
„Práve v tom čase sme v Budapešti prezentovali nové číslo časopisu Lettre s výberom zo slovenskej literatúry. Chceli sme prilákať čo najviac ľudí, a tak nám napadlo spraviť aj týždeň slovenského filmu,“ hovorí Renáta Deáková zo spomínaného združenia, ktoré rozbehlo a vypracovalo dva samostatné projekty - literárny a filmový. V spolupráci so Slovenským filmovým ústavom vybrali filmy posledných rokov, ktoré boli úspešné na festivaloch - dokumentárne filmy či filmy česko-slovenskej koprodukcie. Podobná prehliadka nebola podľa jej slov v Budapešti už deväť rokov.
„Zháňali sme sponzorov, granty. Projekt podporila Pro Slovakia aj ministerstvá kultúry oboch krajín, ale získali sme ako sponzorov aj súkromné firmy. Zostavili sme plnofarebný bulletin, vytlačili plagáty, propagovali akciu v rozhovoroch pre televíziu, rozhlas, rôzne komerčné i alternatívne rádiá, na internete sme mali vlastnú webstránku,“ dopĺňa Deáková.
Spomínané štátne inštitúcie tento rok Monu Sentimental neoslovili. V združení sa o pripravovanej akcii dozvedeli náhodou. Boli radi, že ich projekt sa ujal, no fakt, že neboli oslovení, ich mrzí.
„Tento rok sme prehliadku neplánovali robiť, ani peniaze sme nežiadali. Chceli sme počkať. Na budúci rok by sa už dal zase urobiť slušný výber zo súčasných slovenských filmov. O tie nám totiž predovšetkým šlo,“ tvrdí Deáková. Ich skúsenosť z minulého roka hovorí, že je lepšie robiť intenzívnejšiu trojdňovú prehliadku, než týždňovú.
Slovenský filmový ústav tento rok ponúkol filmy z maďarsko-slovenskej koprodukcie z rokov 1962 až 1989 a z najnovších filmov vybral Démonov Róberta Švedu. „Zamerali sme sa viac na naše filmové archívy,“ hovorí Strelková.
Vlaňajšiu spoluprácu s Monou Sentimental označuje za výbornú. „Obe akcie boli vtedy veľmi dobre prepojené a dopadli dobre. Nevylučujem, že ak sa v budúcom roku bude prehliadka konať opäť, budeme, v závislosti od témy, s Monou Sentimental znova spolupracovať. Na tomto, či podobnom projekte.“
Podľa hodnotenia projektov Mony Sentimental mala vlaňajšia prehliadka v priemere vyše 55–percentnú návštevnosť, tohtoročná sa podľa predbežných čísel z Maďarského národného filmového archívu pohybuje medzi 25-27 percentami.