Na jedenástich katedrách VŠVU sa dvakrát do roka verejne predstavujú nové idey študentov pod vedením pedagógov príslušných katedier. Zmyslom týchto prieskumov je okrem prezentácie podrobiť a naučiť študenta znášať kritické hodnotenie okolia a zároveň sa aktívne podieľať na svojom sebahodnotení a sebaobhajovaní.
Ak by sme mali jednoducho a všeobecne zhodnotiť posledný zimný prieskum, vyšlo by nám konštatovanie, že sa v niektorých ateliéroch niesol v znamení zvierat a Bergmana...
Zvierací aspekt prieskumu môžeme podložiť príkladmi študentov 4. Ateliéru, napríklad maľovaným Levojeleňom Mateja Fábiana (na snímke), či káčerovsko–cirkusovými maľbami zo štetca Jarmily Mitríkovej, alebo minimalistickými zajačikmi a srnkami Kataríny Morháčovej.
Pre tých, ktorí majú bližší vzťah k užitému umeniu, tradične nesklamal Ateliér S+M+L_XL kov a šperk, v ktorom sa zvieracím vizuálom zaoberala Lucia Bartková – jej „strieborné“ prasiatka a inú zverinu sme mohli vidieť vtesnanú do miniatúrnych rozmerov priestoru kovovej náušnice.
Za zmienku stojí azda najväčšie a najmilšie prekvapenie tohto prieskumu, Ateliér videa a multimediálnej tvorby pod vedením Anny Daučíkovej. Bolo zážitkom pozrieť si prácu Kataríny Patvarošovej, ktorá sa inšpirovala Berniniho sochou Ludiviky Albertoni.
Ďalším prekvapením z tohto ateliéru bola práca Andrása Cséfalvaya, ktorý vo svojich snovo–magických (v)ideách rozvíjal príbeh hackera, relatívnej istoty, nadhľadu, harakiri a zároveň pracoval s motívom identity, ktorú spodoboval s bergmanovskými filmovými hrdinami na základe simulovaného rozhovoru s Bergmanovou hereckou múzou Liv Ullmannovou.
Nakoniec, skutočne je zaujímavé vidieť semestrálne úsilie študenta/tvorcu, ktorý môže svojou prieskumovou prácou pravidelne dokazovať sebe i svojmu okoliu, že smer jeho snaženia má zmysel, ale taktiež môže dokázať i to, že jeden semester môže byť jednou (ne)vydarenou etudou.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je kunsthistorička)