Pri známom Naschmarkte, blízko väčšej a slávnejšej sestry Wiener Staatsoper, stojí Theater an der Wien. Od roku 2006 tam otvorili vlastnú opernú sezónu a ponúkajú divákom každý mesiac novú inscenáciu.
Január patril vrcholnému dielu člena Parížskej šestky Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok. Opera pochádza z neskorého obdobia jeho tvorby, keď sa vrátil ku katolicizmu. Napriek náboženskej orientácii však nejde o „ideologickú agitku“. Je to hlboká filozofická štúdia strachu a hľadania východu z labyrintu ľudskej duše.
Hlavná hrdinka, mladá šľachtičná Blanche, uniká pred svetom do karmelitánskeho kláštora. Neurotická dievčina trpí úzkosťami, no ani mníšsky habit nie je patentom na spasenie.
Dialógy karmelitánok patria do kategórie „pre náročného diváka“. Trojhodinové dielo je hudobne krásne (pastva pre uši vo vynikajúcom naštudovaní Bertranda de Billy), no vzhľadom na hĺbku témy náročné.
Slávny kanadský režisér Robert Carsen pripravil skvelú inscenáciu. Vystačí s minimom scény. Využíva kontrast svetla a tieňa, spolu so skladateľom nás drží v napätí a závere obdarí katarziou.
Všetci nielen dobre spievajú, ale rovnocenne hrajú (za všetkých vokálne tvárna Sally Matthews ako Blanche či strhujúca Marjana Lipovšek ako umierajúca matka predstavená).
Bolo by detinské závidieť Viedenčanom v našich reáliách nezaplatiteľných tvorcov formátu Carsen či de Billy. Viedenské premiéry však prenáša štátna televízia v primetime aj predposledné predstavenie „nekasového“ titulu bolo beznádejne vypredané a nadšene prijaté. Nákazlivo kultúrne ovzdušie.
Francis Poulenc: Dialógy karmelitánok
Theater an der Wien, 29. 1. 2008 l Hud. naštudovanie Bertrand de Billy, réžia Robert Carsen
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná publicistka)