Dokumentaristi chcú širšiu diskusiu, Slovenská televíziareaguje výpočtom svojich plánov.
„Ľudia sú hladní po dokumentoch,“ myslí si dokumentarista Jaroslav Vojtek. Podľa neho vidia na obrazovke len to, ako spoločenský problém riešia v Čechách, ale na Slovensku sa nemajú s čím stotožniť.
Dokumentaristi, ktorí zorganizovali včera tlačovú konferenciu, majú pocit, že na zlepšenie situácie v STV je potrebný väčší spoločenský tlak. „Tlačiť na redaktora či redaktorku, ktorý nemôže nič zmeniť, je nezmyslené,“ hovorí strihač Marek Šulík. „Deväť mesiacov som bol šéfredaktorom dokumentárnej tvorby, bol som prekvapený, akú malú možnosť som mal ovplyvniť vlastnú redakciu,“ dodal Mario Homolka.
VIDEO - Homolka: Programová vízia v STV neexistuje
Práve preto chcú otvoriť diskusiu pred voľbou nového riaditeľa v STV, zmena prístupu musí prísť z najvyššej úrovne.
((video))
VIDEO: Eugen Korda
Volanie po jasných pravidlách
Svoj protest považujú nielen za protest filmárov, ale za občiansky, lebo dokument má podľa nich úlohu byť spoločensky angažovaný. Volajú aj po jasných pravidlách na koprodukcie, po väčšom percente vyčlenenom na pôvodnú tvorbu i na samotný dokument, ale aj lepšej komunikácii so zodpovednými v STV, aby ich ponuky nezostávali celé mesiace bez odpovede.
„Je nepochopiteľné, že signatári neprišli s výzvou už pred tromi rokmi - v čase riaditeľovania Richarda Rybníčka, keď sa v Slovenskej televízii takmer úplne zastavila výroba pôvodnej dokumentárnej tvorby,“ reagovala Želmíra Habánová, hovorkyňa STV.
„Tento náš pocit sa zhromažďoval postupne. Dlhé roky sme to prijímali ako status quo či istý folklór. Uvedomili sme si ale, že v takejto situácii sa nedá byť donekonečna,“ vysvetľuje Šulík, jeden z iniciátorov akcie.
Slovenská televízia hlási, že tento rok vyrobí 95 dokumentárnych filmov. „Je to najvyšší počet dokumentov v histórii STV za rok,“ tvrdí Habánová.
Nešťastné stanovisko
Marek Šulík ale upozorňuje, že vstup STV do koprodukcie sa často obmedzuje len na poskytnutie archívnych materiálov. Navyše tri zo štyroch plánovaných cyklov sú tri portréty osobností, dokonca aj vzájomne si obsahovo konkurujúce. „Slovenská televízia nemá záujem o angažovaný dokument, ktorý by mal nastoľovať významné otázky.“
STV na list reagovala aj poukázaním, že obec aktívnych tvorcov, autorov, režisérov a scenáristov dokumentárnych filmov spolupracujúcich s STV je niekoľkonásobne väčšia než počet signatárov listu. „Signatári tak spochybňujú profesionalitu takých režisérov ako Trančík, Rihák, Pekarčík, Škop, Vojtek, Johanides a ďalších zapojených do cyklu dokumentárnych koprodukčných filmov Gen.sk.
Jeden z menovaných Jaro Rihák výzvu nevníma ako svoje spochybňovanie, takéto stanovisko STV považuje za nešťastné. Sám by som sa celkom iste k nej pripojil, dokument sa aj podľa neho úplne vytratil z STV a portréty, na ktorých sám spokupracuje, podľa neho neriešia celý problém dokumentárnej tvorby.
Ako vysvetľuje Šulík, výzvu podpísali najprv len asi dvadsiati, generačne a názorovo blízki tvorcovia, k výzve zverejnenej aj na changenete, sa dovčera podpísalo viac ako 150 ľudí.
STV sa bráni aj tým, že spolupracuje aj so samotnými signatármi. „Ak robíme pre STV, to neznamená, že sme spokojní s pomermi v STV,“ hovorí však Šulík.
Peter Kerekes pripomenul, že slovenskí filmári stále častejšie robia v zahraničí. Pri porovnávaní situácie vidia, v akých katastrofických podmienkach STV funguje.
Programová aj manažérska nekompetentnosť
„Česká televízia dokumentárnu tvorbu považuje za jedno zo svojich hlavných poslanímm, investuje do nej desiatky miliónov českých korún,“ vyjadril sa Ladislav Šticha, hovorca Českej televízie. Potvrdil aj to, že so slovenskými dokumentaristami majú dlhodobú úspešnú spoluprácu a viaceré dokumenty boli v Českej televízii uvedené skôr ako na Slovensku.
Na tlačovke upozorňovali filmári, že nekompetentnosť je v STV nielen programová, ale aj manažérska. „Za 18 rokov mala 15 riaditeľov, každý príde s novým manažmentom a novou koncepciou,“ pripomína kameraman Richard Krivda.
„Osobne sa s názormi tvorcov dokumentárnych filmov stotožňujem a chápem, že pohár trpezlivosti pretiekol,“ reagoval včera predseda Rady STV Bohumír Bobocký. Ich požiadavka, aby bol zvolený taký riaditeľ, ktorý bude mať za prioritu obnovenie pôvodnej televíznej tvorby, je podľa neho logická a prijateľná, zároveň však ťažko vymožiteľná. Skúsenosti ukazujú, že všetci kandidáti deklarujú tvorbu ako jednu z hlavných priorít. Bobocký pripomína, že je dôležité, aby to nezostalo len na úrovni vyhlásení. Prísľuby minulého manažmentu, ktorý chcel dať na tvorbu v tomto roku 120 miliónov, považoval Bobocký za zavádzajúce a nezodpovedené.
Ministerstvo kultúry si myslí, že situácia by sa aj u dokumentárnych filmov mala zlepšiť po schválení zákona o audiovizuálnom fonde, ktorý by mal platiť od roku 2009.
STV avizovala tlačovú konferenciu na stredu.