RECENZIA / TV

S ďalším géniom ďalšia strata historického vedomia

Primeraný český dabing trojdielnej nemeckej dokumentárnej drámy Speer a Hitler (ČT 2, január 2008) bol vítanou príležitosťou zaujímať sa o nedávnu históriu.

Na priestore 270 minút vysielacieho času televízny divák právom očakával, že sa dozvie niečo nové o cene ľudských obetí, zaplatených v minulosti za súčasnú relatívnu, krehkú stabilitu nášho kontinentu.


Nie je celkom jednoznačné, čo si má dnes povedzme žiačik základnej školy predstaviť pod slovami „porážka nemeckého fašizmu“. Sám pôvodný názov drámy Speer und Er má príchuť faustovsko-mefistofelského spojenia dvoch vojnových zločincov. Už nebudeme svedkmi obvyklého naučenia o zločine a treste, ale účastníkmi drámy veľkých osobností, ktoré sa síce tragicky mýlili, ale ich omyl je hoden stále nového rozjímania, novej umeleckej intrepretácie.

Scenár tvorcov tejto drámy vychádza z prác Gitty Serenyovej, anglickej novinárky maďarského pôvodu, známej faktom, že Franz Stangl, bývalý veliteľ nacistických koncentračných táborov v Sobibore a Treblinke, jej ako jedinej (tiež ako jediný spomedzi pohlavárov) porozprával vo väzení o sebe. Serenyová si neústupnou snahou o objektivitu získala rešpekt u nacistov aj ich oponentov. Proti jej serióznej, objektívnej tendencii dopátrať sa, prečo a ako sa zo „slušného“ otca rodiny stáva vojnový zločinec, sa však jej dielo vo filme Hitler a Speer používa ako inšpirácia pre tých, ktorým sa už holá historická pravda zdá byť málo atraktívna.

Tak alebo inak

Mystifikácia a mysticizmus okolo vzťahu Hitlera a jeho geniálneho architekta Alberta Speera sa rozvíja cez obraz, ktorý dominuje a miestami víťazí nad autenticitou. Je vyrátaná na fascináciu diváka, prostredníctvom ktorej sa realita skláňa pred vizuálnym zážitkom. Posun od historickej pravdy k fikcii sa deje pre dokumentárnu drámu nekorektným narábaním s obrazom a časom.

Lineárny čas sa tu ruší aj v najcennejších historických materiáloch: norimberský proces, ktorý sme poznali z amerických filmov v autentickej obrazovej podobe, aj keď s rôznym komentárom, sa strihá s hereckým vystúpením. Zábery z vystúpenia vojnového zločinca Göringa, neústupného obhajcu nacizmu na norimberskom procese, sa striedajú s Göringom v podaní herca, čím sa nám podsúva, že to, čo tento muž hovorí, mohlo byť tak, ako dokazujú historické svedectvá, alebo aj ako postave predkladá scenár.

V predstavách Speera vidíme oboch mužov na idylickej prechádzke tichou, zasneženou krajinou, ako dvoch ľudí, čo sa majú svojím osobitným spôsobom radi (na snímke ČT 2). Keby sa tak boli stretli za iných okolností...! Je to fikcia, presahujúca znesiteľné medze dokumentu. Podobne ako profesor Porsche, ktorý pre Hitlera vyvíjal čoraz dokonalejšie stroje na zabíjanie, využil Speer Hitlerovu megalomániu na rozvíjanie svojich snov premeniť Berlín na nový div sveta. Okrem toho bol však aj ministrom vojnového priemyslu, hrdým na to, že predĺžil utrpenie druhej svetovej vojny.

Dokudráma či dokusoap

Iba v závere, v skromnučkom komentári, sa akoby mimochodom dozvedáme, aký bol Speer v skutočnosti: priateľa, ktorý zabezpečil zbierku pre jeho rodinu so šiestimi deťmi, aby dobre vyžila počas 20 rokov jeho väznenia, zabudol slávny architekt vo svojich dobre speňažených Pamätiach spomenúť.

Dejiny v tejto dokudráme, podobajúcej sa na dokusoap, sú vydané napospas nefunkčným obrazom, ktoré zrkadlia iba ak ďalšiu stratu historického vedomia. Zločin sa banalizuje obrazom, divák je svedkom zrady na histórii. Tvorcom umelec­kých príbehov však ľahšie zabezpečí sledovanosť. Čím väčší zločin, tým väčšie pochopenie.

Speer a Hitler (Speer und Er, 2005)

Scenár a réžia: Heinrich Breloer (spolupráca na scenári Horst Koenigstein)

Kamera: Gernot Roll

Premiéra: rok 2005

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 427
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 798
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 120
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 051
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 829
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 585
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 513
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 451
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 419
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 274

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.