SME

S ďalším géniom ďalšia strata historického vedomia

Primeraný český dabing trojdielnej nemeckej dokumentárnej drámy Speer a Hitler (ČT 2, január 2008) bol vítanou príležitosťou zaujímať sa o nedávnu históriu.

Na priestore 270 minút vysielacieho času televízny divák právom očakával, že sa dozvie niečo nové o cene ľudských obetí, zaplatených v minulosti za súčasnú relatívnu, krehkú stabilitu nášho kontinentu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Nie je celkom jednoznačné, čo si má dnes povedzme žiačik základnej školy predstaviť pod slovami „porážka nemeckého fašizmu“. Sám pôvodný názov drámy Speer und Er má príchuť faustovsko-mefistofelského spojenia dvoch vojnových zločincov. Už nebudeme svedkmi obvyklého naučenia o zločine a treste, ale účastníkmi drámy veľkých osobností, ktoré sa síce tragicky mýlili, ale ich omyl je hoden stále nového rozjímania, novej umeleckej intrepretácie.

SkryťVypnúť reklamu

Scenár tvorcov tejto drámy vychádza z prác Gitty Serenyovej, anglickej novinárky maďarského pôvodu, známej faktom, že Franz Stangl, bývalý veliteľ nacistických koncentračných táborov v Sobibore a Treblinke, jej ako jedinej (tiež ako jediný spomedzi pohlavárov) porozprával vo väzení o sebe. Serenyová si neústupnou snahou o objektivitu získala rešpekt u nacistov aj ich oponentov. Proti jej serióznej, objektívnej tendencii dopátrať sa, prečo a ako sa zo „slušného“ otca rodiny stáva vojnový zločinec, sa však jej dielo vo filme Hitler a Speer používa ako inšpirácia pre tých, ktorým sa už holá historická pravda zdá byť málo atraktívna.

Tak alebo inak

Mystifikácia a mysticizmus okolo vzťahu Hitlera a jeho geniálneho architekta Alberta Speera sa rozvíja cez obraz, ktorý dominuje a miestami víťazí nad autenticitou. Je vyrátaná na fascináciu diváka, prostredníctvom ktorej sa realita skláňa pred vizuálnym zážitkom. Posun od historickej pravdy k fikcii sa deje pre dokumentárnu drámu nekorektným narábaním s obrazom a časom.

SkryťVypnúť reklamu

Lineárny čas sa tu ruší aj v najcennejších historických materiáloch: norimberský proces, ktorý sme poznali z amerických filmov v autentickej obrazovej podobe, aj keď s rôznym komentárom, sa strihá s hereckým vystúpením. Zábery z vystúpenia vojnového zločinca Göringa, neústupného obhajcu nacizmu na norimberskom procese, sa striedajú s Göringom v podaní herca, čím sa nám podsúva, že to, čo tento muž hovorí, mohlo byť tak, ako dokazujú historické svedectvá, alebo aj ako postave predkladá scenár.

V predstavách Speera vidíme oboch mužov na idylickej prechádzke tichou, zasneženou krajinou, ako dvoch ľudí, čo sa majú svojím osobitným spôsobom radi (na snímke ČT 2). Keby sa tak boli stretli za iných okolností...! Je to fikcia, presahujúca znesiteľné medze dokumentu. Podobne ako profesor Porsche, ktorý pre Hitlera vyvíjal čoraz dokonalejšie stroje na zabíjanie, využil Speer Hitlerovu megalomániu na rozvíjanie svojich snov premeniť Berlín na nový div sveta. Okrem toho bol však aj ministrom vojnového priemyslu, hrdým na to, že predĺžil utrpenie druhej svetovej vojny.

SkryťVypnúť reklamu

Dokudráma či dokusoap

Iba v závere, v skromnučkom komentári, sa akoby mimochodom dozvedáme, aký bol Speer v skutočnosti: priateľa, ktorý zabezpečil zbierku pre jeho rodinu so šiestimi deťmi, aby dobre vyžila počas 20 rokov jeho väznenia, zabudol slávny architekt vo svojich dobre speňažených Pamätiach spomenúť.

Dejiny v tejto dokudráme, podobajúcej sa na dokusoap, sú vydané napospas nefunkčným obrazom, ktoré zrkadlia iba ak ďalšiu stratu historického vedomia. Zločin sa banalizuje obrazom, divák je svedkom zrady na histórii. Tvorcom umelec­kých príbehov však ľahšie zabezpečí sledovanosť. Čím väčší zločin, tým väčšie pochopenie.

Speer a Hitler (Speer und Er, 2005)

Scenár a réžia: Heinrich Breloer (spolupráca na scenári Horst Koenigstein)

Kamera: Gernot Roll

SkryťVypnúť reklamu

Premiéra: rok 2005

Autor: Miloslava Kodoňová (Autorka je publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 978
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 233
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 879
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 800
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 129
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 581
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 141
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Harvardovej univerzity.

Snyder by za demokraciu bojovať zostal.


26
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


1
Ľudová manifestácia na Sofijskom námestí v Kyjeve v marci 1917 počas Februárovej revolúcie. Jednou z požiadaviek bolo presadenie širokej autonómie pre Ukrajinu.

Vznik Ukrajinskej SSR a úloha ukrajinského národného komunizmu.


Anastasiia Luzhanytsia a 1 ďalší
Mazda EZ-60 príde aj do Európy.

Tretia generácia je za rohom.


2
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 029
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 880
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 639
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 318
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 15 995
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 924
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 660
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 586
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu