V roku 1978 zaznamenal veľký úspech film Johna Carpentera Halloween, a tak pomohol podnietiť módnu vlnu hororového subžánru – krváky (slasher movies). V osemdesiatych rokoch minulého storočia vznikli populárne hororové série ako Piatok trinásteho či Nočná mora z Elm Street.
Spoločnou črtou ich monštier je pomalosť. Evokuje bezcitnú strojovú činnosť robota. Tá je skrížená, paradoxne, s nadprirodzenou schopnosťou rýchleho presunu. Strojovosť v pomalých pohyboch monštra je metaforou neodvratnosti osudu, podobne, ako keď buldozér likviduje zvyšky terénnych nerovností.
Rýchle presuny monštra, ktoré však nikdy nevidíme, vytvárajú zasa pocit všadeprítomného ohrozenia, neustále očakávanie útoku, a vytvárajú tak základné napätie filmov. Režisér Rob Zombie teraz vytvoril remake Carpenterovho Halloweenu. Nedodržal žiadne zo štylistických pravidiel žánru a jeho film je tak nerozhodne rozkročený medzi viacerými filmovými žánrami, a, žiaľ, nemožno hovoriť o osviežujúcej originalite.
Expozícia zaberá takmer polovicu filmu. Pokúša sa o pseudopsychiatrický výklad, podobný sérii filmov podľa Thomasa Harrisa (Mlčanie jahniatok, Červený drak, atď.).
V tomto filme sledujeme desaťročného Michaela Myersa (Daeg Faerch) v nefunkčnej rodine. Spolužiaci ho šikanujú, jeho frustrácia rastie, až v jednej chvíli prerastie do nekontrolovateľnej agresivity. Zavraždí svojho spolužiaka a väčšinu rodiny.
Problém takého prístupu k monštru je v tom, že s ním ako diváci chtiac-nechtiac súcitíme. Chápeme tlak vyvinutý na dieťa, príčinu jeho agresivity, vinu za jeho neľudskú brutalitu presúvame na okolnosti jeho detstva.
Tento prístup oslabuje charakter čistého monštra z druhej časti filmu, ktorá sa chce viac priblížiť Carpenterovmu originálu. Po pätnástich rokoch v ústave Myers utečie a vracia sa do rodného mesta, čím sa začína typický slasher horor.
Náhle režisér očakáva, že spolu s ním okamžite zmeníme optiku a začneme vidieť Myersa (teraz už dvojmetrový Tyler Mane) ako bezduchý stroj na zabíjanie. Tento žánrový skok z thrilleru o masovom vrahovi ku klasickému hororu pôsobí ako nešikovnosť.
Veľmi nešťastne je aj oslabené napätie celej vražednej pasáže. Michael Myers je väčšinou prítomný v obraze, pričom pôsobivosť hororu spravidla vychádza z toho, že monštrum nevidíme. Nevieme, z ktorej strany príde, nevieme, kedy zaútočí, a preto sme v napätí.
Môžeme sa oprávnene cítiť šokovaní brutalitou vrážd a potokmi krvi, avšak bez kúska napätia, ktoré by vnášalo do tak ľahko čitateľného filmu aspoň trochu prekvapenia.
Nevkus priamočiareho zobrazovania násilia i monštra vhodne doplňujú veľmi nevkusné a samoúčelnou hrubosťou oplývajúce dialógy. Rob Zombie natočil film bez života, ktorý sa však predsa trocha hýbe, nemŕtvy...
Halloween (Halloween), USA 2007, 111 minút
Námet: Debra Hill, John Carpenter. Scenár a réžia: Rob Zombie. Kamera: Phil Parmet, Matt Leonetti. Hudba: Tyler Bates.
Hrajú: Malcolm McDowell, Scout Taylor-Compton, Brad Dourif, Tyler Mane, Daeg Faerch, Sheri Moon Zombie DannyTrejo.
Premiéra v SR: 31. januára
Autor: Jakub Kudláč (Autor je publicista)