SME

Multimediálny kraj a jeho ľudia

Každý nový program Slovenského ľudového umeleckého kolektívu vnímame ako cestu potýkania sa s folklórom v rôznych podobách. Platí to aj pri Obrázkoch zo Slovenska.

Obrázky z výstavy – Jar.Obrázky z výstavy – Jar. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Nový komponovaný celovečerný program Obrázky zo Slovenska predstavuje prierez tradičným obradným a pracovným životom Slovákov. Pri jeho príprave sa stretla mladšia generácia tvorcov. Je to najmultimediálnejší program, aký doposiaľ vytvoril SĽUK, značiaci si takto ďalšiu umeleckú cestu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na scénu za interpretov vstúpila multimediálna technika playbackov, automatizovaný počítačový systém riadenia obrazu, svetla, zvuku. Ten fungoval napriek svojej zložitosti nanajvýš úspešne, viac ako v ktoromkoľvek programe tejto dnes stále častejšej mediálnej prezentácie folklóru. Autori a interpreti tohto diela podali farebný a premenlivý obraz Slovenska a jeho tradičného umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa arabského príslovia

Autorský kolektív nie je celkom nový ani najmladší, predsa však celok, ktorý postavil na scénu, mal charakter návratov. To je údel každého programu a každej generácie, ktorá po svojom reflektuje obraz minulosti či súčasnosti. Lebo folklór nie je zatuchnutou relikviou minulosti. Prežil mnohých svojich „hro­bárov“, ktorí ho už desaťročia, mož­no stáročia pochovávali či pochovávajú.

Ľudia aj dnes s folklórom žijú, akékoľvek mu priraďujú naši „európski“ kulturtregri spochybňujúce a naivné epitetá. Povedané starým arabským príslovím: psi brešú a karavána ide ďalej.

Nie o prázdnom obraze

Nepretržitých deväťdesiat minút nadväzujúcich obrazov malo dynamiku, kontrast, miesta oddychu a zamyslenia, aj čísla plné hravosti, životnej energie a umeleckej podmanivosti. Program tvorilo 17 obrázkov, ako ich autori v programových skratkách symbolizovali.

SkryťVypnúť reklamu

Skladateľ ako hlavný nositeľ „deja“ pracoval s tradičnými tvarmi, ktoré však v koncertantnom a širšom výbere nástrojov ľudových i neľudových stvárnil do mozaikovitej podoby charakterových čísiel (napr. Detstvo, Tanec, Tatry).

Zaujímavo štrukturovaný zvuk nástrojovej hudby trpel diskdžokejovskou preexponovanou hlasitosťou (čo nebola vina skladateľa). Spevné čísla patrili k najlepším častiam programu (napríklad Jar, Matka, Na paši, Balada) s vynikajúcou speváckou interpretáciou, ako je v SĽUK­u zvykom (hoci dnes s decimovaným zborom). Choreografia oscilovala od masovej kompaktnosti (najmä východoslovenské čísla), po detinskú hravosť, bezprostrednosť a individuálnu pohybovú virtuozitu, ktorú skĺbili choreo­grafi do ucelených scénických čísel.

Stále prítomnou zložkou bola kultivovaná a vyvážená krojová aj výtvarná stránka, ktorá sa spájala s citlivo a umelecky koncipovaným filmovým predstavením Slovenska. Kraj a jeho ľudia v ňom zarezonovali tak ako v žiadnom z doterajších programov. Obraz nepredstavoval len prázdnu monumentálnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Nadriadení a nadradení

Nedá mi nekončiť epizodickou a stále aktuálnou spomienkou. Prešlo presne 50 rokov, keď som zažil v roku 1958 v Karlo­vých Varoch prehliadku všet­kých vtedajších profesio­nál­nych a poloprofesionálnych folklórnych súborov, ktoré v tom čase organizovalo Ministerstvo kultúry a osvety Československej republiky. So zjavným cieľom podstrihnúť (presnejšie povedané zlikvidovať) niektoré z nich. Medzi také patril aj SĽUK. Ten sa však prezentoval s takým grandióznym a podmanivým programovým monolitom, že akékoľvek ďalšie úvahy sa stali bezpredmetnými a roz­plynuli sa.

Je príznačné, že aj iné súbory prežili početné podobné pokusy svojich nadriadených či intelektuálne „nadradených“. A predsa ich umelecká práca nestratila nič na svojej aktualite. Hoci kuvikov dnes nie je menej ako vtedy.

SkryťVypnúť reklamu

SĽUK: Obrázky zo Slovenska

Námet, scenár, réžia: Juraj Hamar

Hudba: Stano Palúch, choreografia: Ján Blaho, Stano Marišler

Film: Tono Szomolányi

Kostýmy: Hana Cigánová

Scéna: Marek Hollý

Grafický dizajn: Ďuro Balogh

Premiéra: 3. a 4. februára 2008 na Novej scéne v Bratislave

Autor: Oskár Elschek (Autor je etnomuzikológ)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 729
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 311
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 343
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 889
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 855
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu