Divadelný ústav Bratislava sprístupnil v priestorochhistorickej budovy SND výstavu, venovanú poprednému slovenskému hercoviKarolovi Machatovi. Výstava vznikla pri príležitosti životného jubilea umelca(80 rokov). Sprítomňuje jeho divadelnú cestu od začiatkov v Slovenskom národnomdivadle, cez krátke, ale profilovo významné pôsobenie v Armádnom divadlev Martine, po opätovný návrat na dosky našej prvej scény. Na javisku SNDpôsobil až do roku 1998, takmer plných 47 divadelných sezón.
Divadelný ústav pripravil výstavu z materiálov zosvojich fondov a zbierok (kurátorka: Zuzana Nemcová, grafické spracovanie:Viera Burešová). Výstava je prístupná verejnosti od 5. februára 2008.
Karol Machata
13. 1. 1928
Herectvo študoval na Štátnom konzervatóriu v Bratislavev rokoch 1948 - 1950. Napriek tomu jeho prvé kroky po maturite naObchodnej akadémii viedli na Vysokú školu obchodnú. Po treťom semestri ekonómiudefinitívne opustil, aby sa venoval už iba divadlu. Ako študent upozornil naseba v postave atentátnika Jakuba (Atentát,1949) na doskách SND. Pred odchodom do Armádneho divadla v Martine stihol ešteodohrať niekoľko menších postáv, ktoré predznačili jednu zo základných čŕt jehoherectva - schopnosť zbaviť heroické postavy zaužívaného pátosu a oživiť ichľudský rozmer.
Pôsobenie v Armádnom divadle v Martine, aj keď bolo pomerne krátke(1951-1953), sa stalo v profesnom životopise Karola Machatu veľmi dôležitýmmedzníkom. Tu sa prvýkrát odkryla variabilita a sila jeho talentu. Kýmv Geľovi Sebechlebskom vytvoril hravého, sviežosťou a študentskou recesiouprekypujúceho, prešibaného mládenca, Jánošíka budoval ako mladého muža plnéhovzdoru a nepokoja, súcitu i vzbury, ideálov a skutočného ľudského zanietenia.
Po návrate do SND ďalej rozvíjal lyricko-komediálnu ihrdinsko-dramatickú líniu svojho herectva a posúval sa od búrlivých mladíkov kzložitým dramatickým charakterom. Zúročil predpoklady aj získané skúsenosti a vytvorilna prvej scéne dlhý rad nezabudnuteľných postáv. Svoje danosti bravúrnevyužíval v žánrovo veľmi rozdielnom repertoári - od konverzačných komédií,cez grotesky a charakterové komédie až po briskné improvizáciea postupy v duchu commédie dell´arte na strane jednej, na strane druhej odveľkých klasických tragédií, cez psychologické drámy k brechtovskýmmodelom a modernej dramatike.
Jeho herectvo dozrievalo do plných tónov schopných zladiť podmanivúcitovosť s racionálnym prienikom do najhlbších vrstiev stvárňovanej postavy,schopných rovnako presvedčivo pretlmočiť vnútorný dramatizmus, romantickúrozpoltenosť, alebo bezútešnú nevyrovnanosť moderného človeka.
Karol Machata patrí k tzv. strednej hereckej generácii, ktorávýrazne vstúpila do dejín slovenského divadla 20. storočia, položila základymoderného hereckého prejavu a dala mu európsky rozmer. Je jedným z jejnajmladších predstaviteľov. Univerzálnosťou svojho hereckého prejavu apresvedčivosťou vo všetkých polohách však patrí k jej špičke.
![]() |
K. Machata ako Cyrano, E. Rostand: Cyrano Foto: archív DU |
Autor: DU