A poriadne si to užite!

Sedemsto ľudí, ktorí jedenásť dní makajú na jednom z najväčších európskych filmových festivalov. Bez zárobku. Čisto preto, že im tá atmosféra pripadá "fantastická". Všade žiaria obrovské kytice jemných tulipánov, ktoré kontrastujú s logom dravého tigra.

Centrála De Doelen, hoci v nej nie sú najväčšie mutliplexy, práve tá je epicentrom festivalového diania.

Po večeroch padajú bicykle, prímorský vietor je zúrivo mohutný. Po nociach prekvapí snehová smršť. To všetko vám môže uniknúť. Lebo práve vtedy budete sedieť v kine. Rotterdam.Epicentrom diania na Medzinárodnom filmovom festivale Rotterdam je centrálu De Doelen. Tam nájde novinár veľa vecí, bez ktorých by na festivale zrejme neprežil - akreditáciu, informácie o ubytovaní, počítače a najmä tašku s katalógmi. Prehrabať sa tou hrubou "buchlou" je základom úspechu pri výbere filmov. Mnohé z titulov, ktoré sa uvádzajú v Rotterdame, sem totiž prichádzajú ako najčerstvejšie novinky a zažívajú tu premiéru. A niektoré aj derniéru.

Novinári dostanú za akreditačný poplatok (medzi 40 a 70 eur) svoje visačky - vstupenky do filmového raja. S nimi majú voľný vstup na "premietania pre novinárov a profesionálov", ktoré sa odohrávajú v šiestich sálach. Najatraktívnejšie sú však premietania pre verejnosť, majú skutočnú festivalovú atmosféru. Aj preto, že tam chodia diskutovať s divákmi aj samotní režiséri. Niektoré snímky boli však už týždeň vopred vypredané (napríklad taký animovaný Persepolis), a to aj napriek tomu, že premietania pre verejnosť sa odohrávali v 21 kinosálach.

Iba taký detail

Pred pokladňami sa vinuli nevábne dlhé šory, našťastie pre novinárov boli pripravené samostatné pokladne. (Žeby inšpirácia pre slovenské festivaly?) V nich si šťastne privilegovaný novinár mohol vybrať šesť lístkov na nasledujúci deň. Systém je nastavený tak, že ho nezaujíma, či si novinár vymyslel hlúpu kombináciu, v ktorej sa mu jednotlivé filmy časovo prelínajú. Môže to skombinovať hlava-nehlava, ak mu neprekáža, že síce uvidí dva filmy, ale buď bez záveru alebo bez začiatku. Takúto voľnosť dokážem oceniť, najmä po skúsenosti z (inak môjho najobľúbenejšieho slovenského) Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, kde systém nedovoľuje, aby sa filmy prekrývali, hoci len päť minút.

Kinematografii v Rotterdame vládne Ázia, stretnete tu dosť (občas aj nekriticky obdivovaných) režisérov z Filipín, Malajzie, či Thajska. No atmosféru takejto udalosti vytvárajú ľudia, ktorí na festivale pracujú. Nehovoríme o 120 festivalových zamestnancoch, ale o 700 dobrovoľníkoch, z ktorých cítiť radosť, že môžu byť "pri tom".

"Som tu už desiaty rok. Proste ma to tu baví," tvrdí štyridsiatnik, ktorý sa prihovára mojej kamarátke Nandini, novinárke z Indie, ktorá nahlas pri večeri rozmýšľa, že by jednu noc oželela filmy a šla si pozrieť niečo, čo v Indii nemá šancu vidieť - striptízový bar. Nakoniec skončila opäť v kine, 25 eur za vstup sa jej zdalo priveľa.

"Ako vysokoškoláci máme dosť veľa prázdnin, tak sme si zvykli tráviť 11 dní tu. Je to ako dovolenka - časť dňa pracujeme, ale potom máme zadarmo dva lístky do kina a kupóny na jedlo a nápoje. Už sme tu druhý rok," hovoria dvaja mladí Holanďania z videotéky. Efekt tohto nadšenia dobrovoľníkov je výrazný - na festivale som nestretla človeka, ktorý by nebol ochotný pomôcť, poradiť, napríklad orientovať sa v labyrinte hlavnej festivalovej budovy. Ešte aj keď mi vydávali v pokladni lístky, nezabudli vždy popriať: "A poriadne si užite ten festival!" Detail, ale predsa len nezvyk.

Bez poslednej otázky

Pre novinára je životne dôležité, aby sa na festivale vyskytovalo dostatok známych hviezdičiek a pravidelný prísun tlačových konferencií. Zabudnite na to. Celebrity vraj vynášajú von z kinosál, aspoň toľko traduje anekdota. A tlačovky? To je príliš konzervatívne. Tento rok boli dve - jedna s ruským režisérom Alexandrom Sokurovom. No nenazvala by som ju tlačovkou. Ruský režisér sedel za stolom s holandským režisérom a medzi nimi gestikulovala excitovaná moderátorka. Jej úlohou bolo stimulovať debatu medzi dvoma režisérmi. Novinári - ako obecenstvo - dostali zanedbateľný priestor na otázky počas posledných piatich minút.

Najviac pobavil Alexander Sokurov, ktorý bol nespokojný s moderátorkou. "Mohli by ste vašu otázku preformulovať trochu jednoduchšie a menej kvetnato? Takto jej nerozumiem," poprosil ju niekoľkokrát.

Druhá tlačovka bola neplánovaná a patrila filmu z Afriky. Originálny bol spôsob jej oznámenia. Zrazu sa v De Doelen vyrojili sci-fi postavičky v bielych kombinézach s baterkami v rukách, ktoré prerušili dianie rôznymi pazvukmi a zahlásili neočakávanú tlačovku. Dokonca aj jeden z najrešpektovanejších taiwanských režisérov Tsai Ming--Liang zostal prekvapený. Na festivale nebol prvýkrát, ale taký poplach si nepamätal.

V tej chvíli sme spolu sedeli na múriku pri okne a debatovali o súčasnej kinematografickej situácii - to bol akože náš oficiálny rozhovor. Hoci na Slovensku sme od neho mohli vidieť len dva filmy, aj to len na festivale, v Rotterdame ho vnímajú ako filmársku perlu. Tento múdry muž nechal dojem najmä po ľudskej stránke - aj keď hovoril o nepríjemných veciach, nezmizol mu úprimný úsmev z tváre. Vôbec som sa nečudovala, že počas rozhovoru prichádzali za ním iní filmári a familiárne ho tľapkali a objímali.

Podobne to bolo aj s ukrajinským režisérom Sergejom Loznitsom - sedeli sme len tak na schodíkoch - opäť akože oficiálny rozhovor. Interview sa tu totiž neodohrávajú v stresovej atmosfére. Ich priebeh nesledujú otravné asistentky, ktorých náplňou na iných festivaloch je neustále pripomínať, že "toto je už posledná otázka".

Bez mena a bez krajiny

Samozrejme, k festivalu patrí množstvo pártys. No nie všetci holdujú dídžejovi, ktorý púšťa "hity" akoby sa práve vrátil zo svadby, alebo drsnej holandskej hip-hopovej kapele Duivel. Našťastie, rotterdamské krčmy a kaviarne majú skutočného genia loci a pri nočných rozhovoroch si ani nevšimnete, že barman oznamuje záverečnú. Najzúfalejšia verzia festivalovej noci by sa teda mohla zdať tá, ktorú novinár presedí v kancelárii festivalového denníka Daily Tiger, keď píše do noci článok. No nakoniec sa aj to overilo ako skvelá platforma pre rozhovory o filme.

Hoci mnohé z filmov ukazovali, aká nevyspytateľná a hlboká je ľudská samota a ako sme v konečnom dôsledku všetci stratení a opustení, práve tento melancholický smútok Rotterdame nepocítite. Väčšina ľudí je tu naladených na filmy, chcú o nich neustále debatovať a aj ľudia, ktorí v Rotterdame bývajú, si pochvaľujú, že toľko alternatívnych hláv pokope tam nie je bežné vidieť.

Prvou otázkou pri zoznamovaní teda nie je, odkiaľ pochádzaš a nie vždy príde na rad aj meno. Tá zásadná otázka znie: "Čo ste videli?" má len jednu obmenu: "Čo dobré ste videli?"

FOTO - IFF ROTTERDAM

Ľudia sa vás na festivale nepýtajú odkiaľ ste, ale čo dobré ste videli.

Alexander Sokurov s Ľudmilou Cvikovou, Slovenkou, ktorá už roky pripravuje festivalový program.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 255
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 457
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 908
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 613
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 423
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 358
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 287
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 237
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerá situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

KOMENTÁRE

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

SVET

Útoky v Madride zmenili španielsky pohľad na terorizmus

Španielsko sa v roku 2004 poučilo.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.