Bratislava 11. februára (TASR) - So svojou novou tvorbou sa v bratislavskej galérii GOZA predstavuje výtvarná umelkyňa Lea Fekete. Pre väčšinu účastníkov dnešnej vernisáže šlo o prekvapenie, pretože v kultúrnej verejnosti je umelkyňa väčšinou vnímaná ako módna návrhárka. Prekvapila ich textilnými obrazmi vytvorenými špeciálnou technikou arttex, ktorá je slovenským patentom, i šperkmi zo striebra a drahých kameňov.
"Rada a s láskou tvorím textilné obrazy, ktorých hodnota je trvalejšia ako móda," zdôvodnila autorka. Obrazy, aj veľkoplošné sú textilné abstrakcie, v ktorých uplatňuje vlastnú fantáziu a umelecké predstavy. Vytvorila ich v ostatných štyroch rokoch. Medzi nimi aj tohtoročné diela Zlatá noc, Labyrint, Modrý deň a Dobrý vietor. Fantazijnú tematiku prezrádzajú aj ďalšie názvy Červená - čierna, Srdce, Láska, Dobrá správa či cyklus Soleil. V abstraktných obrazoch vytvára farebnú harmóniu a celkový dojem dotvára originálnou kompozíciou jednotlivých línií a farebných plôch. Poznaním technológie spracovania a použitých materiálov dosahuje vlastnú filozofiu a estetiku umeleckých diel.
Arttex je jeden z najnovších druhov výtvarného spracovania textilu formou netkanej textílie, ktorý sa začal realizovať na Slovensku po roku 1995. Je to umelecká tapiséria vytvorená netkanou textíliou. Základným materiálom je čistá vlna - rúno so špeciálnou úpravou, ktorá je spracovaná v širokej škále farebných odtieňov. Autorka realizuje dielo podľa vlastného výtvarného návrhu technikou ukladania farebného rúna na podkladovú látku. Potom ho rôzne strihá, mieša, prepletá a spája do rôznych tvarov a následných farebných kompozícií, čím vzniká takzvaná maľba vlnou.
V obrazoch okrem vlny používa aj hodváb, čím dosahuje ďalšie jemné vizuálne vnemy. Takto vzniknutý obraz sa postupne zažehľuje pod navlhčeným papierom. Pred záverečnou fixáciou textilným strojom pristehuje dôležité detaily k podkladovej látke, aby dielo bolo stabilné a zabránilo sa nežiaducim posunom.
Záverečná fáza je fixácia pomocou textilného stroja k podkladovej látke tromi spôsobmi - vpichovaním (tzv. splstnatením), prešívaním do tvaru v alebo prešívaním do tvaru štvorca, čo dáva dielu konečnú podobu.
Fekete obohatila techniku arttex vlastným know-how, pomocou ktorého dosahuje na svojich obrazoch štruktúry, resp. farebné prechody a plochy pripomínajúce maľbu. Takto spracovaná textília neslúži len ako dekorácia v interiéri vo forme závesného obrazu, ale dá sa použiť ako základná látka pri šití dizajnových modelov šiat. Takto sa opäť dostáva k móde.
"Práve pre špecifické spracovanie textílie a prístup k tvorbe jednotlivých diel, či už modelov šiat alebo textilných obrazov, je lepšie nazvať Leu Fekete textilnou dizajnérkou," konštatovala na vernisáži galéristka Viera Radziwill-Anoškinová.
Desiatky strieborných náušníc, náramkov, príveskov a brošní predstavujú jej najnovšiu výtvarnú, šperkársku tvorbu. Kombinuje ich s perlami, českým granátom alebo jantárom. Pamätá aj na mužov, pre ktorých tvorí manžetové gombíky.
Od roku 1991 najväčšie uznanie dosiahla Lea Fekete v módnej tvorbe. Úspešne sa prezentovala na veľtrhu módy Igedo v nemeckom Düsseldorfe, vyhrala súťaž módnych dizajnérov STYL Brno 1997, dvakrát bola autorkou modelov pre finalistky súťaže Elite model Look pre SR a ČR. Je autorkou kostýmov pre slovenské filmy Modré z neba, Amálka sa zbláznila, Vadí - nevadí. Vytvorila kostýmy pre niekoľko divadelných predstavení Slovenského národného divadla a Opery v Banskej Bystrici. Že je všestranná umelkyňa, svedčia jej návrhy interiérového textilného dizajnu a dekorácií.
Výstava potrvá do 31. marca.