Prelet nad hniezdom kukučky podľa románu Kena Keseyho a Michal Vajdička - takéto spojenie vyzerá priam ideálne. Tento mladý režisér už totiž viackrát ukázal schopnosť pretlmočiť silný príbeh na báze realistickej, tradične komponovanej hry. Ani tejto jeho produkcii, nechýbala zaujímavá drobnokresba postáv pacientov psychiatrickej liečebne. Zrežírovať emócie sa mu však tentoraz až tak nepodarilo.
Tvorcovia sa, predpokladám zámerne - vzdali divadelného čarovania. Hralo sa v naplno nasvietenom priestore s minimálnymi scénickými zmenami. Scéna impozantne pracovala s celou hĺbkou, jednotlivým výstupom však chýbala atmosféra a rytmus, ktorý by nemocničné zariadenie dostal do kategórie artefaktu.
Kostýmy logicky pracovali s uniformitou. Jedinou výnimkou bola červená čiapka Mc Murphyho, ktorá však pôsobila ako priveľká schválnosť. Produkcii veľmi poškodil výber hudby, ku ktorému sa podľa bulletinu nikto autorsky nepriznal. Chápem síce zámer použiť kontrapunticky banálne veselé odrhovačky, proti ktorým rebelant Randle na začiatku svojho pobytu v liečebni protestoval. Po scéne jeho zabitia, žiaľ, pôsobil takýto hudobný plán jednonucho neadekvátne. Celej produkcii sa tak nepodaril riskantný skok – vytvoriť symbolický mostík medzi príbehom zo 60. rokov a našou súčasnosťou.
Inscenátori sa rozhodli pre trochu prekvapujúci výklad hlavnej postavy. Analýza v bulletine rieši viac syndróm nezodpovedného samozvaného vodcu ako jeho márny boj proti systému.
Veľká sestra Ratchedová nebola potvorou v ľudskom tele, jednoducho človekom na opačnej strane systému, ktorý len trochu striktnejšie dodržiava normy svojej profesie. Aj keby svojich „debilov“ chápala, nemôže nič urobiť bez toho, aby neporušila pravidlá hry. Dana Košická urobila dobre, že svoju sestru nesilila do ukričanej polohy, na jej strane bol totiž zákon. Hrozivosť jej príjemnosti mohla však aj viac vyniknúť.
Michal Soltész bojoval s neľahkou postavou Mc Murphyho celkom statočne, dokázal byť aj frajerom, rebelantom i slabochom, chýbala mu len akási charizma. Náčelník Bromden nemal tú správnu hrozivosť, otázka je, či bola v silách Petra Cibulu. Najdojímavejšie dopadol príbeh nesmelého Billyho Bibbita. Ľubomír Bukový v tejto úlohe vynikal, hoci jeho koktania boli miestami už na hrane znesiteľnosti, bol oveľa viac ako len smiešnou figúrkou.
Ak divadlo siahne po takomto titule, ide mu určite aj o divácky úspech. Za produkciou je kus poctivej hereckej roboty, do ktorej sa zapojil pomaly celý súbor. Diváci nemajú byť prečo šokovaní či zdesení. Žiaľ, ani v pozitívnom zmysle.
Štátne divadlo Košice. Dale Wasserman: Prelet nad hniezdom kukučky. Réžia: Michal Vajdička. Scéna: Pavol Andraško. Kostýmy: Jana Hurtigová. Hrajú: Michal Soltész, Peter Cibula, Dana Košická, Róbert Šudík a ďalší.
Premiéra: 8. februára v Historickej budove ŠD Košice.