Motív a téma piety vo výtvarnom stvárnení existuje niekoľko storočí. Už v 14.storočí sa na území terajšieho Nemecka tento motív objavoval v sochárskom prevedení. Neskôr sa rozšíril na územie celej Európy. Známe sú diela s témou piety od talianskych majstrov v podobe fresiek - Giotto (1267 - 1337), či tabuľových malieb - Andrea Mantegna (1431 - 1506), olejomalieb - Raffaello (1483 - 1520). Najznámejším výtvarným dielom, ktoré ovplyvnilo tvorbu celých generácií umelcov je pieta od Michelangela Buonarottiho ( 1475 - 1564), vytvorená v rokoch 1498 - 1500 z mramoru a dodnes umiestnená v Chráme svätého Petra v Ríme. Pyramídová kompozícia, vysoká 174 cm znázorňuje sediacu Máriu matku, ktorá drží v náručí mŕtveho Krista. S takýmto typom piety sa v rôznych obmenách stretávame v umení dodnes. Pietou ako symbolom a vyjadrením zbožnej úcty, ohľaduplnosti, príchylnosti sa zaoberali umelci aj v období19. a 20. storočia. Patrili medzi nich prekvapujúco aj Vincent Van Gogh, Chagall a venujú sa jej aj súčasní umelci napr. Luis Jiménez.
Na území Slovenska sa najprv objavoval motív ukrižovania, kalvárie, neskôr sediaceho Krista, ale známe sú aj piety šaštínske z 18.storočia od neznámych autorov. Pozoruhodným grafickým spracovaním tohto motívu sa stretávame v tvorbe Ľudovíta Fullu, či Ernesta Zmetáka.
PIETA - pokora krásy a ducha
z tvorby autorov:
- Jozef Haščák
- Štefan Hudzík
- Viliam Pirchala
- Dušan Pončák
- Ľubomír Purdeš
- Imrich Svitana
- a zo zbierok Tatranskej galérie v Poprade a Galérie umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi
Konanie: Tatranská galéria v Poprade
Trvanie: 14.február 2008 - 31.marec 2008
Kurátorka: Anna Ondrušeková
Autor: Anna Ondrušeková, TG