SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Aj tak je to len navoňaná zdochlina

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.

Z tvorby skupiny Guma Guar.Z tvorby skupiny Guma Guar. (Zdroj: TOMÁŠ SOUČEK)

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.


PRAHA. Prvá výstava legendárnej Galérie Václava Špálu, ktorá sa nedávno ocitla v no­vých rukách, má názov 30% Off a zaoberá sa témou reklamy a jej odvrátenou stránkou. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by galériu v súčasnosti neprevádzkovala marketingová agentúra.

Kontroverzné ironizovanie

Kurátor a umelec Pavel Humhal vytvoril výber väčšinou už existujúcich prác z českého prostredia obohatený dvoma hosťami z Nemecka. Zjednocujúcim prvkom pre vystavujúcich výtvarníkov a výtvarníčky je fakt, že prvky reklamy vo svojich dielach využívajú, pričom mnohí z nich v oblasti reklamy aj priamo pracujú. Očakávali by sme preto skôr popartovú reklamno-estetizujúcu polohu výstavy, diela však reklamné taktiky a estetiku ironizujú. A práve to je na celej výstave kontroverzné.

Skryť Vypnúť reklamu

Skupina Pode Bal vystavuje sparodovanú reklamu na obuv Shoah (po hebrejsky holokaust), Nemka Gudrun Teich vytvára kolážované videá s predmetmi z reklám, Štěpánka Šimlová prezentuje ezoterické slogany pre biznismenov, video Jana Nálevku sa zas zaoberá podprahovým vnímaním reklamy.

Vtipný je projekt umeleckej skupiny Internetová generace, ktorý je reklamou na aktuálne české voľby. Na stránke www.volby.net si môže každý vybrať svojho prezidentského kandidáta. O rozruch sa postarali umelci zo skupiny Guma Guar, ktorí sa pred vernisážou rozhodli zmeniť svoju prezentáciu, a na steny galérie nasprejovali nápis: „Tato galerie je placená reklamní agenturou“. Tak sa podpultová informácia ocitla v rámci prehliadky a zasadila ju tým do kontextu, ktorý návštevníci nemusia tušiť. Kurátor výstavy však ešte pred otvorením nápis doplnil o informáciu, že aj autori boli v minulosti platení reklamnou agentúrou a zmenil tým podobu diela.

Skryť Vypnúť reklamu

Iba pokus o odhalenie

Nejde o žiadne škandalózne odhalenie. Umelci často pracujú v reklame a podobné stratégie používajú vo voľnej tvorbe aj vo svojej práci. Vo vlastných nekomerčných dielach si môžu dovoliť kritický prejav. Zasadenie diel do výstavy, ktorá je platená reklamnou agentúrou a ktorá má byť istým spôsobom reklamou na jej otvorenosť, je však problematické.

Provokujúce diela sa tak stávajú bezzubé a strácajú kritický náboj. Kurátor v katalógu hovorí o tom, že i afinita k anarchizmu môže v súčasnosti niesť skrytú reklamu. Výstava tak skôr pragmaticky konštatuje všadeprítomnosť reklamy, ale zároveň vyzýva ku konzumentskej obozretnosti. Čoraz viac totiž platí konštatovanie kontroverzného reklamného tvorcu Oliviera Toscaniho, že je to predsa len navoňaná zdochlina.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 762
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 472
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 826
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 107
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 085
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 683
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 614
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 529
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 429
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 390
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Hygienici spresnili podmienky pre terasy v reštauráciách

Potrebujeme zmenu prístupu, vyzvala prezidentka politikov.

Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám hovorí Matovič? Máme sa obávať?

Premiér dnes sľúbil zmenu komunikácie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ilustračné foto