Aj tak je to len navoňaná zdochlina

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.

Z tvorby skupiny Guma Guar.(Zdroj: TOMÁŠ SOUČEK)

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.


PRAHA. Prvá výstava legendárnej Galérie Václava Špálu, ktorá sa nedávno ocitla v no­vých rukách, má názov 30% Off a zaoberá sa témou reklamy a jej odvrátenou stránkou. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by galériu v súčasnosti neprevádzkovala marketingová agentúra.

Kontroverzné ironizovanie

Kurátor a umelec Pavel Humhal vytvoril výber väčšinou už existujúcich prác z českého prostredia obohatený dvoma hosťami z Nemecka. Zjednocujúcim prvkom pre vystavujúcich výtvarníkov a výtvarníčky je fakt, že prvky reklamy vo svojich dielach využívajú, pričom mnohí z nich v oblasti reklamy aj priamo pracujú. Očakávali by sme preto skôr popartovú reklamno-estetizujúcu polohu výstavy, diela však reklamné taktiky a estetiku ironizujú. A práve to je na celej výstave kontroverzné.

Skupina Pode Bal vystavuje sparodovanú reklamu na obuv Shoah (po hebrejsky holokaust), Nemka Gudrun Teich vytvára kolážované videá s predmetmi z reklám, Štěpánka Šimlová prezentuje ezoterické slogany pre biznismenov, video Jana Nálevku sa zas zaoberá podprahovým vnímaním reklamy.

Vtipný je projekt umeleckej skupiny Internetová generace, ktorý je reklamou na aktuálne české voľby. Na stránke www.volby.net si môže každý vybrať svojho prezidentského kandidáta. O rozruch sa postarali umelci zo skupiny Guma Guar, ktorí sa pred vernisážou rozhodli zmeniť svoju prezentáciu, a na steny galérie nasprejovali nápis: „Tato galerie je placená reklamní agenturou“. Tak sa podpultová informácia ocitla v rámci prehliadky a zasadila ju tým do kontextu, ktorý návštevníci nemusia tušiť. Kurátor výstavy však ešte pred otvorením nápis doplnil o informáciu, že aj autori boli v minulosti platení reklamnou agentúrou a zmenil tým podobu diela.

Iba pokus o odhalenie

Nejde o žiadne škandalózne odhalenie. Umelci často pracujú v reklame a podobné stratégie používajú vo voľnej tvorbe aj vo svojej práci. Vo vlastných nekomerčných dielach si môžu dovoliť kritický prejav. Zasadenie diel do výstavy, ktorá je platená reklamnou agentúrou a ktorá má byť istým spôsobom reklamou na jej otvorenosť, je však problematické.

Provokujúce diela sa tak stávajú bezzubé a strácajú kritický náboj. Kurátor v katalógu hovorí o tom, že i afinita k anarchizmu môže v súčasnosti niesť skrytú reklamu. Výstava tak skôr pragmaticky konštatuje všadeprítomnosť reklamy, ale zároveň vyzýva ku konzumentskej obozretnosti. Čoraz viac totiž platí konštatovanie kontroverzného reklamného tvorcu Oliviera Toscaniho, že je to predsa len navoňaná zdochlina.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 748
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 457
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 5 454
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 947
  5. Kam do tepla v januári? 2 519
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 298
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 271
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 000
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 1 720
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 684

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

PLUS

Poradkyňa pre rodiny: Hlavne dvojičky neporovnávajte, nemajú to rady

Spravidla je prvé z dvojčiat dominantné.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil aj Babiš.

Neprehliadnite tiež

Spievať Vargu je ťažké. Pokúsia sa však o to každý rok

V skalickom kostole pripravujú festival s Ivou Bittovou.

Daniela Olejníková: Ilustrátorov je na Slovensku veľa, ponúk už menej

Má cenu za najkrajšiu knihu, ale vidí, že uplatniť sa v jej povolaní je ťažké.

Režisér Gejza Dezorz: Komerčné televízie idú svojou cestou, aj keď je divák už vzdelanejší

Detektív Dušo by mohol byť playboy, keby ho nemaskovali. Vyrieši však aj záhadu ukradnutej klobásky

Pohoda separuje najlepšie. Slovenský festival má prvý raz európsku cenu

Podujatie tímu Michala Kaščáka premenilo v Holandsku jednu z rekordného počtu siedmich nominácií.

Ján Ďurovčík hľadá Bambuľku. Výchovnému seriálu nemohol odolať

Muzikál potrebuje inú Bambuľku, hovorí. Akú hľadá?