SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Aj tak je to len navoňaná zdochlina

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.

Z tvorby skupiny Guma Guar.Z tvorby skupiny Guma Guar. (Zdroj: TOMÁŠ SOUČEK)

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.


PRAHA. Prvá výstava legendárnej Galérie Václava Špálu, ktorá sa nedávno ocitla v no­vých rukách, má názov 30% Off a zaoberá sa témou reklamy a jej odvrátenou stránkou. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by galériu v súčasnosti neprevádzkovala marketingová agentúra.

Kontroverzné ironizovanie

Kurátor a umelec Pavel Humhal vytvoril výber väčšinou už existujúcich prác z českého prostredia obohatený dvoma hosťami z Nemecka. Zjednocujúcim prvkom pre vystavujúcich výtvarníkov a výtvarníčky je fakt, že prvky reklamy vo svojich dielach využívajú, pričom mnohí z nich v oblasti reklamy aj priamo pracujú. Očakávali by sme preto skôr popartovú reklamno-estetizujúcu polohu výstavy, diela však reklamné taktiky a estetiku ironizujú. A práve to je na celej výstave kontroverzné.

Skryť Vypnúť reklamu

Skupina Pode Bal vystavuje sparodovanú reklamu na obuv Shoah (po hebrejsky holokaust), Nemka Gudrun Teich vytvára kolážované videá s predmetmi z reklám, Štěpánka Šimlová prezentuje ezoterické slogany pre biznismenov, video Jana Nálevku sa zas zaoberá podprahovým vnímaním reklamy.

Vtipný je projekt umeleckej skupiny Internetová generace, ktorý je reklamou na aktuálne české voľby. Na stránke www.volby.net si môže každý vybrať svojho prezidentského kandidáta. O rozruch sa postarali umelci zo skupiny Guma Guar, ktorí sa pred vernisážou rozhodli zmeniť svoju prezentáciu, a na steny galérie nasprejovali nápis: „Tato galerie je placená reklamní agenturou“. Tak sa podpultová informácia ocitla v rámci prehliadky a zasadila ju tým do kontextu, ktorý návštevníci nemusia tušiť. Kurátor výstavy však ešte pred otvorením nápis doplnil o informáciu, že aj autori boli v minulosti platení reklamnou agentúrou a zmenil tým podobu diela.

Skryť Vypnúť reklamu

Iba pokus o odhalenie

Nejde o žiadne škandalózne odhalenie. Umelci často pracujú v reklame a podobné stratégie používajú vo voľnej tvorbe aj vo svojej práci. Vo vlastných nekomerčných dielach si môžu dovoliť kritický prejav. Zasadenie diel do výstavy, ktorá je platená reklamnou agentúrou a ktorá má byť istým spôsobom reklamou na jej otvorenosť, je však problematické.

Provokujúce diela sa tak stávajú bezzubé a strácajú kritický náboj. Kurátor v katalógu hovorí o tom, že i afinita k anarchizmu môže v súčasnosti niesť skrytú reklamu. Výstava tak skôr pragmaticky konštatuje všadeprítomnosť reklamy, ale zároveň vyzýva ku konzumentskej obozretnosti. Čoraz viac totiž platí konštatovanie kontroverzného reklamného tvorcu Oliviera Toscaniho, že je to predsa len navoňaná zdochlina.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 528
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 626
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 139
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 6 639
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 539
  6. Stiahnite si stovky e-kníh 3 616
  7. Crème de la crème po slovensky 3 253
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 3 030
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 2 990
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 916
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sme pripravení na tretiu vlnu pandémie?


a 1 ďalší 2 h
Salto Juraja Kucku po pamätnom góle do siete Španielska.

Slovensko v Španielsku nikdy nevyhralo. Stane sa malý zázrak?


Pavol Spál 23 h