SME

Dráma slovenskej drámy?

Ako je dnes na tom súčasná slovenská dráma, závisí od divadelníkov aj divákov. Karty však miešajú aj súťaže – okrem zavedenej českej Ceny Alfreda Radoka aj naša Dráma.

Súčasná slovenská dráma pomaly ožíva vo viacerých slovenských divadlách. Hru Viliama Klimáčka Kto sa bojí Beatles?, ktorá pred tromi rokmi získala prestížnu cenu Alfréda Radoka, naštudovalo v SND vlani a otváralo ňou Činohru v novej budove.Súčasná slovenská dráma pomaly ožíva vo viacerých slovenských divadlách. Hru Viliama Klimáčka Kto sa bojí Beatles?, ktorá pred tromi rokmi získala prestížnu cenu Alfréda Radoka, naštudovalo v SND vlani a otváralo ňou Činohru v novej budove. (Zdroj: FILIP VANČO)

BRATISLAVA. Pred 15 rokmi herečka divadla Astorka Zita Furková oslovila spisovateľa Ruda Slobodu, aby napísal hry Macocha a Armagedon na Grbe. Obe sa stali kultovými predstaveniami a ešte donedávna sa držali v repertoári.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Približne v čase, keď sa začali uvádzať, objavili sa prvé slovenské mená v českej dramatickej súťaži o Cenu Alfreda Radoka. A hneď zabodovali. Už v roku 1993 sa víťazom stal Viliam Klimáček a tretí bol Laco Kerata. Klimáček sa v prvej trojke tejto súťaže objavil v ďalších rokoch ešte aspoň päťkrát. Okrem neho sa medzi najlepšími ocitli aj Roman Olekšák, Dušan Vicen, Dodo Gombár a ďalší. Keď na prelome tisícročí vznikla slovenská obdoba s názvom Dráma, mnohí začali prispievať aj do nej.

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa povedať, že by veľké divadlá neuvádzali našich súčasných dramatikov. Snahu vidno v Činohre SND v Bratislave, v Nitre, Martine aj v Prešove.

„Veľké scény začali pravidelnejšie hrať novú slovenskú drámu až posledné dva-tri roky. V Čechách sa inscenujú nové hry oveľa viac, u nás sa už hrajú aj vďaka súťaži Dráma, čo môže motivovať dramatikov či dramaturgov. Záujem však musí byť aj na strane divákov,“ hovorí Viliam Klimáček. Svoje hry do súťaže už neposiela, sedí totiž v porote.

Organizátori súťaže Dráma sa pred ôsmimi rokmi rozhodli inšpirovať súčasných dramatikov a osloviť divadlá, aby sa zaujímali o ich texty. Každý rok vyhlasujú najlepšie z divadelných hier, ktoré dostanú na stôl. V priemere je ich vyše dvadsať. Vlani, keď začali autorov motivovať finančnou odmenou, ich počet tridsiatku presiahol.

SkryťVypnúť reklamu

Či sú texty dobré a v divad­lách je záujem ich inscenovať sa ukáže. Uzávierka príspevkov do súťaže Dráma je 25. februára.

Má divadlo odrážať spoločenské problémy alebo zabávať? Roman Olekšák, úspešný účastník súťaží Dráma aj Cena Alfreda Radoka tvrdí, že divadlo má zmysel len vtedy, keď reflektuje spoločnosť a jej problémy. Súčasná slovenská dráma sa podľa neho inscenuje proporčne k množstvu zaujíma­vých hier. Napriek snahám Divadelného ústavu organizovať workshopy a súťaže sa však podľa neho dosiahol iba pocit zbytočnosti týchto snáh.

Baviť alebo trápiť

„Je to aj logické, divadlo je spoločenská, nie osobná záležitosť. Náš holubičí národ má však odveký problém vytvoriť si vlastný názor, zaujať postoj, postaviť sa proti niečomu. V štáte, kde rebríčky najdôveryhodnejších politikov vedú tí, ktorí ich vedú, nemožno ani iné očakávať. Z tohto pohľadu by sme mali byť radi, že sa súčasnej slovenskej drámy nepíše a neinscenuje viac,“ myslí si Olekšák.

SkryťVypnúť reklamu

Spisovateľ a dramatik Ján Uličiansky upozorňuje, že hra musí mať čo povedať aj divákovi. „Hovorím o prirodzenom výbere, nie o uvedomelom diváckom preferovaní slovenského divadelného výrobku pred zahraničným. Veľmi záleží na schopnosti dramaturga reflektovať potrebu a vkus súčasného diváka.“

Radok alebo Dráma

Podľa viacnásobného finalistu Radokovej súťaže a režiséra Dušana Vicena sa súčasná slovenská dráma inscenuje málo. Dôvodom môže byť, že v divadlách sú zabarikádovaní režiséri až príliš generačne vzdialení súčasným slovenským dramatikom, takže k ich textom nemajú vzťah, nerozumejú im alebo nechcú riskovať. Nevylučuje, že môže ísť aj o skutočne nehrateľné nezmysly.

„Aj keď režíruje nejaký generačne spriaznený režisér, zafunguje ten princíp vzťahov na malej dedine, kde každý každého pozná, a tak sa väčšina textov utopí v akýchsi podivných mútnych vodách. Česť výnimkám a ich pamiatke,“ odkazuje.

SkryťVypnúť reklamu

Do slovenskej súťaže Dráma svoje texty Vicen neposiela, uprednostňuje Cenu Alfreda Radoka. „Nezakrývam, že jedným z dôvodov bola finančná odmena spojená s umiestnením, ktorá tento rok v Radokovi na rozdiel od Drámy zanikla, ale bol tam aj ďalší nezanedbateľný moment - možnosť konfrontovať sa aj s inonárodnými au­tormi. Okrem toho nedokážem chrliť texty. Preto aj tento píšem do Radoka,“ vysvetľuje.

Výtvarník, divadelník a dramatik Miloš Karásek považuje väčšinu produkcie za podpriemernú a teší sa z ojedinelých výskytov. Súčasnú slovenskú drámu si podľa neho zmonopolizovalo pár netalentovaných grafomanov s nadpriemerným egom, ktorým sekunduje zopár ambicióznych diletantov. „Situáciu umocňuje skupinkové usporiadanie slovenského divadla, kde je najdôležitejšia príslušnosť k svorke,“ tvrdí. Napriek tomu vraj „záhadným riadením osudu z našej gubernie občas niečo unikne“. Takže momentálne mu inscenujú texty v Kyjeve, v Turecku a maďarskí ochotníci na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Divadlo stratilo čas

„Slovenský divadelný divák akoby postrádal istý silný pozitívny lokálpatriotizmus - preferovanie vlastnej dramatiky oproti svetovej,“ myslí si režisérka Zuza Ferenczová. „Negatívny moment obratu nastal v čase hľadania vlastnej identity, keď sa kultúra odsunula na perifériu záujmu. V tomto momente divadlo stratilo veľa času, v ktorom si mohlo vychovať dramatikov a ich divákov.“

V sezóne 2006/2007 bolo uvedených 41 premiér súčasných slovenských autorov, čo je takmer polovica celoslovenskej divadelnej produkcie. Riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete je presvedčená, že súčasná slovenská dráma nie je tabu pre divadlá ani pre divákov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 022
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 657
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 041
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 461
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 100
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 554
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 196
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 073
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 088
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 677
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 425
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 17 400
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 740
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 465
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 326
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu