SME

Laco Lučenič: Som pop, ale zvláštny

O hudbe by dokázal rozprávať hodiny. LACO LUČENIČ je fanatikom, ktorý pozná takmer každé zákutie muziky. To všetko si prenáša aj do vlastnej tvorby. Nedávno mu vyšiel nový album XLL, na ktorom spojil súčasné elektronické trendy s klasickým pesničkárstvom.

Laco Lučenič (nar. 23. novembra 1952 v Cíferi) – hudobník, producent, člen hudobných skupín Fermata, Prúdy, Modus, Limit, Satisfactory. Má za sebou štyri sólové albumy a stojí aj za projektom Proudy, v ktorom zremixoval piesne skupiny Prúdy. Je autorom huLaco Lučenič (nar. 23. novembra 1952 v Cíferi) – hudobník, producent, člen hudobných skupín Fermata, Prúdy, Modus, Limit, Satisfactory. Má za sebou štyri sólové albumy a stojí aj za projektom Proudy, v ktorom zremixoval piesne skupiny Prúdy. Je autorom hu (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

O hudbe by dokázal rozprávať hodiny. LACO LUČENIČ je fanatikom, ktorý pozná takmer každé zákutie muziky. To všetko si prenáša aj do vlastnej tvorby. Nedávno mu vyšiel nový album XLL, na ktorom spojil súčasné elektronické trendy s klasickým pesničkárstvom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Váš nový album XLL je veľmi ťažké zaradiť. Ako by ste pomenovali štýl, ktorý hráte?

„Nikdy som nepreferoval hudbu podľa štýlov. Moja obľúbená hudba sa nedá rozškatuľkovať a keby aj áno, bolo by to veľmi rôznorodé. Čo je to štýl? Štýl môže mať dídžej alebo športovec, ale v muzike to znamená množstvo rôznych a rovnako dôležitých levelov. V muzike je mnohokrát najatraktívnejšie miešanie štýlov. Preto aj tento album možno len ťažko definovať. Hudba je dnes už príliš ďaleko, aby sme krčili nosom, že takéto kombinovanie je slepá ulička. Ale ktovie, možno to raz príde, že zoberieme paličky a basu a pôjdeme hrať. Priamočiaro a jednoducho, aj keď tu už všetko bolo a v mnohých prípadoch stokrát lepšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte na revival gitarových kapiel?

„To nemyslím, tie sa vždy snažia niečomu prispôsobiť a z tohto pohľadu je to vždy kŕč. I keď niektoré hrajú veľmi presvedčivo. Mám rád spôsob, akým to robia Radiohead, majú svoje špecifikum, každý z nich je inak strelený. Thom Yorke je úplne strelený, ten keď urobí vlastnú pesničku, tak sa jej neviem dopočúvať. Nerozpakuje sa robiť také veci, ktoré by som si nedovolil. Spojí romantický pianový riff so šialeným tanečným a k tomu spomaleným beatom a vznikne veľmi zvláštna nálada. Niekedy mi až krivilo uši, ale od toho sa treba odosobniť, to je muzika. Aj anomálie sú muzika - a veľmi dobrá. Dnes je v tom optimálna poloha sebarealizácie.“

Nie je to v tom, že Radiohead akoby sa nevedeli rozhodnúť, k akej hudbe sa prikloniť?

SkryťVypnúť reklamu

„Nemyslím si, že sa treba rozhodovať a dokonca si nemyslím, že sa treba niekam prikláňať. To akoby Stones sa voľakedy nevedeli rozhodnúť, či dať prednosť rhythm and blues alebo rokenrolu. Boli obdobia, keď akoby vhupli dolu nosom do jedného aj druhého. Ortodoxní sa pýtali, že čo to vlastne hrajú, nech sa rozhodnú. Dnes si na to nik nespomenie, lebo Stones sú štýl. To sa týka akéhokoľvek štýlu. Vždy za tým musí byť niekto patrične uletený.“

Kde a ako je uletený Laco Lučenič?

„Normálne, som uletený z muziky a do muziky. Ňou riešim v podstate všetko. Keď niekto povie takú tú blbú a patetickú vetu, že muzika sa mu prelína so životom, tak to je presne môj prípad.“

Stretli ste sa s tým, že vám vyčítali pchanie elektroniky do rokenrolu?

SkryťVypnúť reklamu

„Asi nie, alebo možno áno. Nebola to však výčitka, ale bol to taký ten literárny zádrh, z ktorého sa rozvinie rozhovor. Voľakedy sa to spýtal Jirka Černý. Keď som spravil prvý album, vtedy sa elektronika síce už začínala etablovať aj u nás, no ľudia ju nedávali dohromady s gitarami a tým, na čo boli zvyknutí. Zaskočilo to po technickej a ideologickej stránke všetkých. On sa spýtal, ako to ide dohromady. Neviem, ako som sa vtedy z toho vykrútil, ale vykrútil som sa.“

Vaše prvé sólovky vznikali v čase novoromantizmu, ako sa dnes na ne pozeráte?

„Tiež mi to kriví uši, ale snažím sa k tomu pristupovať ako k hudbe z toho obdobia, ktorú mám rád. A to som sa držal na uzde. Nepreferoval som dobové zvuky, ktoré boli vtedy 'hovadsky' atraktívne a dnes sa na nich človek nemôže dorehotať. Napríklad také elektronické bicie Simmons - vtedy kto mal hlasnejšie, ten mal lepšie, dnes to uberá vážnosti akémukoľvek počinu. Ja som sa našťastie držal pri zemi s takýmito vecami. Jediné, čo mi na mo­jich prvých nahrávkach prekáža, je ten spôsob spievania, keď bol človek preniknutý všetkými tými duran-duranovskými afektmi. To jódlovanie na konečných slabikách.“

SkryťVypnúť reklamu

Texty z albumu XLL akoby nič nehovorili. Prečo ste si nikdy nepísali vlastné texty?

„Neviem, asi som príliš kritický. Mne sa tieto texty páčia z toho dôvodu, že veľa počúvam anglické texty a na albume XLL sú podobné spôsoby komunikovania s hudbou. Je to len nezvyk, u nás keď sa povie dobrý text, je to čosi, čo v angličtine nemá protipól. U nás je to spojené s posudzovaním kvality poézie a akýmsi hĺbavým postojom. Ľudia musia pri všetkom krčiť čelo, a keď im to nejde pod kožu, tak je to zlý text. Niektoré kultové texty sú úplne triviálne. I keď nepreložiteľné ako napríklad Love Me Do od Beatles. Sú niečím, čo komunikuje s hudbou.“

Myslíte si, že to každý pri počúvaní albumu pochopí?

„Neviem, môžem len povedať, že mne sa tieto texty páčia najviac zo všetkých, ktoré som kedy mal. Cením si na nich moment, že sa začne pesnička, a buď ťa oslovia, alebo nie. Na konci ťa vykopnú zo svojho sveta a nechajú názor na teba. A to zažívam v muzike celý život. Súčasnosť pokročila tak ďaleko, že považujem za úspech, keď niekoho čosi vykope z tej bežnej pozície a prinúti ho povedať, tie texty sa mi nepáčia. To je totiž aspoň názor. Umenie je taká sféra, ktorá by nejestvovala bez polarizácie. Beriem to pozitívne.“

SkryťVypnúť reklamu

Akoby sa človek v nich nemal čoho chytiť.

„Chytať sa treba iných vecí (smiech). Prípadne si prečítať Bulgakova alebo Kostru. Toto je len rokenrol... ešte stále.“

Na albume ste skombinovali vašu pesničku s klavírnym motívom z Čiernej ruže od Prúdov. Prečo?

„To je jeden z trendov. Danger Mouse má také poloundergroundové albumy, kde robí to, čo sa vlastne nemôže, sampluje staré veci a vyrába z nich nové. Jeho Grey Album sa stal kultovým. A vlastne spustil tento trend. A tam niekde je aj moja inšpirácia. Raz ráno som sa zobudil a prvé, čo mi napadlo, že do piesne Možno áno pôjde Čierna ruža. Veď to je veľmi podobné tempo. A zistil som, že je rovnaké tempo. A moja skladba je v A dur, a Čierna ruža v A mol. To je ten fór. Asi to tak malo byť.“

SkryťVypnúť reklamu

Počul Marián Varga túto verziu svojej skladby?

„Tieto veci sme si vyjasňovali ešte pred siedmimi rokmi v súvislosti s albumom Proudy. Paľo Hammel ma vtedy presviedčal, že budú problémy a Marián nebude súhlasiť. Stretol som sa s Mariánom a nijaký problém nebol. Preto som ani teraz nepociťoval nejakú morálnu potrebu mu zavolať a žiadať dovolenie. Dokonca z nej bude aj mať tantiémy. Tým mu predsa robím službu. Jedného dňa sa môže stať, že budem posledný, čo bude šíriť, že Zvonky zvoňte je dobrý album, pretože nikto iný to už nebude vedieť.“

Neplánujete teda urobiť nejaký mixtape?

„Trochu ste ma predbehli, ale je to to nasledujúce, čo chcem urobiť. Ale nepoviem, čo by tam bolo, niekto by ma predbehol, tých mladých je dnes predsa len dosť. Už mám konkrétne veci, a keď sa mi nič nechce, tak si ten materiálik pustím a hneď ma chytí.“

SkryťVypnúť reklamu

Vlani ste povedali, že uvažujete nad novým albumom, ale energiu a čas vám berie SuperStar.

„SuperStar zamestnávala hlavne v prvých štádiách počas castingov, po ktorých sa mi už moc nechcelo, pretože som počul napríklad 40­krát Killing me Softly alebo Tublatanku. Pôvodne som mal s týmto albumom úmysel pokračovať vo svojich nekomerčných trendoch. Lebo stále je tu ten hendikep, že treba urobiť dve pesničky, ktoré by hrali rádiá. Ale postupne sa mi zazdalo, že sa rodí album, aký už nikdy neurobím. Že je na moje pomery dosť popový. Ale tak zvláštne.“

Čo hovoríte na hlasy, ktoré tvrdia, že hudba už nebude vychádzať na nosičoch, ale bude sa dať stiahnuť len z internetu?

„Tá guľa sa naozaj nabaľuje. Vydavateľské dinosaury musia prehodnotiť celú existenčnú filozofiu, akým spôsobom sa bude šíriť muzika. Snahu budú musieť zamerať smerom na hľadanie ciest, ako tú hudbu znovu podchytiť a vlastne bezprácne sa na nej nabaliť.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo to znamená pre kapely?

„Optimista by povedal oveľa lepšie, pretože umelec je v prezentácii svojej predstavy oveľa komplexnejší a na druhej strane to zasa trochu otriasa tou inštitučnou hradbou. Tak ako elektronika, keď 'šlohneš' nejakú náladu, dáš ju k inej a vznikne úplne nová, ktorá by inak nevznikla.“

V minulosti boli mnohé hudobné revolúcie. Dnes akoby bola revolúcia v technike, ale akoby nič nové v ľudských hlavách.

„Asi sme si príliš zvykli na istú formu revolúcie a nevieme si predstaviť, že môže prísť úplne inak. Príkladom nech je Radiohead.“

Prečo radikálne kroky robia skôr staršie kapely?

„Sú skúsenejšie. Dnes je ten mlynček na mäso šialený. Ten pomlel aj takú nezostreliteľnú vec, ako je britpop. Jeho dnešná podoba ma už neláka a vonkoncom nenadchýna. Hrozne sú hektickí a nasraní. Sú v slepej uličke a stratilo to gule. Každá vec má predsa svoj čas.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo je teda charakteristické pre súčasnosť?

„Chaos, chaos navonok. Čo je veľmi pozitívna vec. Poriadok je v tomto smere neinšpiratívny a nedáva priestor. Človek potrebuje priestor a neistotu. Tá je veľmi dôležitá. Keď má človek istotu, nič nespraví.“

Jednou nohou ste súčasťou šoubiznisu, druhou robíte kreatívne veci. Necítite vnútorný rozpor?

„V mojom vnútri konflikt je a občas ma to frustruje. Niečo pozitívne v tom však je. Snažím sa byť jedným z nositeľov myšlienky, že to môže spolu fungovať, a keď nie, tak som sa mýlil. Ale v podstate, čo je to šoubiznis?“

Na Slovensku trochu smiešny pojem.

„My sa tu v podstate stále na čosi hráme. Možno je to tak na celom svete, ale u nás je to hranie očividnejšie. Prežívame sa. Hašek by to definoval tak, že celebrita je ten, čo pozná nejakú pani, ktorá raz stála pri človeku, čo raz videl, ako Beatles nastupovali do lietadla. U nás to tak býva. V istom zmysle je pre šoubiznis zaujímavý ten, čo ďaleko doští. Napokon, ja nemám vplyv na to, či sa objavím v Smotánke. Ja v tom momente riešim iba dilemu, či som sa tam neobjavil preto, že najďalej doštím.“

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Tomáš Prokopčák Peter Bálik

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 018
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 460
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 015
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 522
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 110
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 547
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marco Rubio na návšteve Paríža.

Rubio a Vance vyslali protichodné signály.


46
Letecký pohľad na rafinériu Slovnaft.

Slovnaft má vraj chyby v hodnotiacej správe.


11
Fotka zo zápasu HC Košice -  HK Nitra.

Sledujte s nami ONLINE prenos.


Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


9
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 068
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 058
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 670
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 401
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 17 102
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 722
  7. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 532
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 510
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu