BRATISLAVA. Reedícia tohto albumu nás vracia o dvadsaťpäť rokov späť, keď nebol Michael Jackson tým podivínom, akého poznáme dnes.
Tento spevák, skladateľ a tanečník bol v čase vydania svojho najúspešnejšieho albumu Thriller sexymbolom osemdesiatych rokov. Mal dvadsaťštyri rokov a bol vôbec prvým čiernym speváckym idolom ľudí na svete.
V roku 1982 už nebol žiadnym nováčikom v popmusic, ale ostrieľaným muzikantom. Vystupovať začal v šiestich rokoch. V roku 1964 sa stal členom skupiny The Jacksons 5. Postupne v nej prevzal úlohu lídra, aj keď bol oveľa mladší ako jeho súrodenci.
Pre značku vydavateľstva Motown Records nahral v sedemdesiatych rokoch štyri sólové albumy, ale jeho hudobná dráha sa začína rátať až s vydaním albumu Off The Wall (1979), keď sa upísal značke Epic/CBS. Táto nahrávka mu priniesla prvé dva celosvetové hity Don't Stop 'Til You Get Enoug a Rock With You.
Inšpirácia klasikou
Ambiciózny Jackson však chcel dosiahnuť oveľa viac. Začiatkom osemdesiatych rokov začal spolu s producentom Quincym Jonesom snívať o najúspešnejšom albume všetkých čias. Málokto vie, že ako inšpirácia mu poslúžila Čajkovského balet Luskáčik.
„Odmalička som študoval kompozíciu. A Čajkovskij ma ovplyvnil najviac. Keď si zoberiete jeho Luskáčika, zistíte, že každá skladba je geniálna. Napadlo mi, prečo by som nemohol nahrať popový album, kde by každá pieseň bol skvelá,“ povedal Jackson pre MTV.
Džezový veterán Jones zostavil tím skvelých hudobníkov, ktorí mali zhmotniť rôzne Jacksonove hudobné vízie. Michael sa striktne nedržal iba čiernej hudby (soul, funk), ale pracoval aj s bielymi štýlmi. Keď Thriller zbieral v roku 1983 jednu Grammy za druhým, jeho skladby vyhrali v kategóriách rock, pop a r'n'b.
Jackson napísal pre Thriller štyri piesne a zo všetkých sa stali veľké hity - rockovú Beat It, duet s Paulom McCartneym The Girl Is Mine, a tanečné Billy Jean a Wanna Be Startin' Somethin’. Titulná skladba však nepochádza z jeho pera, zložil ju hudobník Rob Temperton.
Z deviatich piesní sa sedem singlov dostalo do Top 10. Paradoxne, MTV v tom čase odmietala hrať jeho videoklipy z rasových predsudkov. Zlom nastal, keď šéf CBS pohrozil, že ak televízia nezaradí do programu jeho hudbu, stiahne všetky klipy.
S Thrillerom sa tak do rádií a televízie vrátila čierna hudba a Jackson tak vyšliapal chodník pre ďalších čiernych umelcov, napríklad Princea.
Monštruózny klip
Keď album začal po roku v rebríčkoch padať, Jackson dostal nápad, ako ho vrátiť späť do hitparád. Inšpiráciou sa mu stal film Americký vlkodlak v Paríži. Spevák oslovil jeho režiséra Johna Landisa s víziou videoklipu tancujúcich „zombíkov“ a vlkolakov.
Výsledkom ich spolupráce bol štrnásťminútový epos, ktorý dodnes vyhráva ankety o najlepší videoklip storočia. Na tie časy stál neuveriteľných 800-tisíc dolárov a jeho abnormálnu dĺžku prekonal až Jackson sám v roku 1996 s videom Ghost.
Úspech Thrilleru sa mu nikdy nepodarilo zopakovať. Nasledujúci Bad (1987) bol jeho dôstojným nástupcom, ale po celom svete sa ho predalo „iba“ 32 miliónov kópií.
A s každou novou nahrávkou predaj jeho albumov klesal. Keď v roku 2001, obvinený zo sexuálneho zneužívania detí, strápený nekonečnými súdnymi procesmi, vydal album Invincible, predalo sa z neho len osem miliónov kusov.
Jeho vplyv na populárnu hudbu však stále zostáva nemenný. Hviezdy ako Akon či Kanye West mu na reedícii albumu vzdali hold tým, že s ním naspievali nové verzie „thrillerovských“ piesní.