BERLÍN, BRATISLAVA. Umenie verzus politika. Tak by sa dala zhrnúť hlavná téma 58. ročníka filmového festivalu Berlinale. Začalo sa to, keď na poslednú chvíľu odriekli účasť v porote hlavnej súťaže herečka Sandrine Bonnaire a režisérka Susanne Bier. Porota musela pracovať v šesťčlennom zložení, a to nakoniec usúdilo, že najlepšou z 21 súťažných snímok je brazílska Tropa de elite (Elitná jednotka).
Poslední sa stali prvými
Policajná dráma o veľkej akcii proti drogám v Riu de Janeiro pred návštevou pápeža roku 1997 je celovečerný hraný debut spoluscenáristu a režiséra José Padilhu, ktorý v minulosti zaujal najmä dokumentmi.
VIDEO: trailer k filmu Tropa de Elite
Všetky tri dominantné filmové periodiká – The Hollywood Reporter, Variety a Screen – ktoré v Berlíne vydávali svoje denníky, však po uvedení Elitnej jednotky svorne priniesli negatívne hodnotenia. Výčitky sa týkali scenára, režijnej koncepcie aj strihovej skladby. Aj v tabuľkách podľa hodnotení popredných svetových kritikov sa víťazný film umiestnil až v druhej polovici rebríčka.
Ďalším vyjadrením politických postojov poroty vedenej 75-ročným ľavicovým intelektuálom Constantinom Costom-Gavrasom je Grand Prix Strieborný medveď pre americký dokument Standard operating procedure od scenáristu a režiséra Errola Morrisa.
Dvojhodinový film o mučení arabských zajatcov v bagdadskej väznici Abú Ghraib je vášnivou obžalobou amerického vojenského systému. Výpovede obvinených, súdených a aj niektorých odsúdených amerických vojakov, veliteľov i vyšetrovateľov sa striedajú s fotografiami, ktoré obleteli svet a s hranými scénami. Podstatná časť sily diela väzí v teatrálnej hudbe Dannyho Elfmana. Výnimočné bolo už zaradenie celovečerného dokumentu do hlavnej berlínskej súťaže.
Ocenili umelcov, nie hviezdy
Paul Thomas Anderson si z Berlína zaslúžene odnáša Strieborného medveďa za drámu Čierna krv, ktorú už onedlho uvidíme aj v našich kinách. Film síce nezískal hlavnú cenu, ani cenu za výkony hercov, ale zato mu udelili Strieborného medveďa za hudbu, ktorá je súčasťou neobyčajnej zvukovej stopy.
Hoci v súťažných filmoch hrali Kristin Scott-Thomas, Penélope Cruz, Valeria Golino či Gillian Jacobs, hlavnou kandidátkou na cenu bola Angličanka Tilda Swinton za americký film francúzskeho režiséra Ericka Zoncu Julia. No po uvedení príjemnej a energiou sršiacej novinky Mika Leigha Happy– Go–Lucky ju suverénne prekonala Sally Hawkinsová.
Tridsaťdvaročná Londýnčanka už s Leighom spolupracovala na jeho slávnej dráme Vera Drake, hrala vo filmoch Všetko alebo nič, Po krk v extáze či v novinke Woodyho Allena Cassandra's Dream a za televízny film Persuasion jej vlani na festivale v Monte Carlo udelili ocenenie Zlatá nymfa.
Prekvapenie sa zrodilo i v kategórii hercov. O Strieborného medveďa súťažili aj Daniel Day-Lewis, Ben Kingsley či Nanni Moretti, ale porote sa najviac pozdával iránsky veterán Reza (Mohammad Amir) z filmu Spev vrabca. Rola vidiečana, ktorý stratí prácu na pštrosej farme, ale nájde obživu ako cyklotaxikár v meste, je jeho piata spolupráca s režisérom Majidom Majidim.
V podobe Ceny Alfreda Bauera sa zadosťučinenia dočkal aj mexický filmár Fernando Eimbcke, ktorý sa pred štyrmi rokmi preslávil snímkou Kačacia sezóna. Jeho minimalistická dráma Lake Tahoe so suchým, občas až absurdným humorom, formálne zaujímavým, ale nie každému divákovi prístupným spôsobom opisuje prvý deň chlapca po smrti otca.
Opäť padali rekordy
Počas jedenástich dní si v Berlíne na 1265 predstaveniach viac ako 430–tisíc divákov pozrelo 383 filmov. Najsilnejší ohlas vyvolali Shine a Light s Rolling Stones, režijný debut Madonny Filth and Wisdom a bollywoodsky megahit Om Shanti Om najväčšej indickej (a teda i svetovej) filmovej hviezdy Shah Rukh Khana.
Na festivale sa akreditovalo vyše 20 tisíc účastníkov zo 125 krajín vrátane 4200 novinárov. Predalo sa 230–tisíc vstupeniek v priemernej cene 8 eur. Nedeľný záverečný deň, tradičný Kinotag, ponúkol Berlínčanom vybrané snímky za zvýhodnené vstupné.
Víťazi festivalu
Zlatý medveď
Tropa de elite
r. Jose Padilha, Brazília
Grand Prix Strieborný medveď Standard Operating Procedure
r. Errol Morris, USA
Najlepšia réžia
Paul Thomas Anderson
(There Will Be Blood)
lNajlepší ženský herecký výkon
Sally Hawkins
(Happy-Go-Lucky)
Najlepší mužský herecký výkon Reza Najie (Avaze Gonjeshk-ha)
Najlepší scenár
Wang Xiaoshuai (Zuo You)
Najlepší debut
Asyl – Park and Love Hotel
Autor: Berlín