ALAIN ROBBE-­GRILLET BOL VŽDY ORIGINÁLNY. VO FILME, V LITERATÚRE AJ V OSOBNOM ŽIVOTE.

Páčilo sa mu, že je sám proti všetkým

Tvorbu francúzskeho spisovateľa a filmára Alaina Robbe-Grilleta prijímali s nadšením i nepochopením. Vravieval: „Mám rád ľudí, ktorí na mňa útočili. Veľa pre mňa spravili.“

Alain Robbe-Grillet na pražskom Festivale spisovateľov v roku 2002.(Zdroj: ČTK)

Tvorbu francúzskeho spisovateľa a filmára Alaina Robbe-Grilleta prijímali s nadšením i nepochopením.

BRATISLAVA. Vravieval: „Mám rád ľudí, ktorí na mňa útočili. Veľa pre mňa spravili.“

Robbe-Grillet, ktorý zomrel v nedeľu vo veku 85 rokov, ich mal okolo seba naozaj dosť. Niekomu sa nepáčilo, s akou drzosťou prestupuje všetky pravidlá písania. Iným sa zdalo, že sú jeho diela príliš perverzné a mysleli si, že je taký aj on sám. A jeho slávnych kolegov z Francúzskej akadémie urážalo, že odmietal tradičný zelený habit.

Filozof Bernard-Henri Lévy v ňom videl niečo úplne iné: „Veselosť. Drzosť. Absolútnu slobodu tam, kde platili konvencie,“ vymenúval pre denník Libération. Keď už o jeho filmy nikto nemal záujem, on sa ponúkol a robil mu producenta. Myslí si: „Čoskoro zistíme, že bol veľkým filmárom. Ale jeho aj to neuznanie vedelo rozosmiať. Páčila sa mu predstava samoty. Tešil sa, že je sám proti všetkým.“

So strachom o slobodu

Na Slovensko ho zavolal Albert Marenčin, lebo sa mu páčil scenár k filmu Vlani v Marienbade. Robbe-Grillet si nebol celkom istý, či tu bude môcť slobodne tvoriť, ale prišiel.

V roku 1968 nakrútil film Muž, ktorý luže. „Jeho hrdina mnohé veci prežíva, a zároveň si mnohé vymýšľa. Robbe-Grillet ich prelínal jedny cez druhé, všetky vyzerali rovnako skutočne. Na Západe v tom videli nadviazanie na surrealizmus, pre nás to pôsobilo ako obrodenie. Ako odvážne protirečenie kánonom socialistického realizmu,“ hovorí Marenčin.

Vo filme hrala Zuzana Kocúriková, a mala zvláštny zážitok: „Dostali sme veľmi netradičný scenár – vonkoncom som nevedela o čom. Dobre, ja som mala sedemnásť, ale ani moji starší kolegovia do poslednej chvíle nevedeli, v čom hrajú.“

Kocúriková si pamätá, ako veľmi bol Robbe-Grillet pri nakrúcaní precízny: „Mali sme značky, kde musíme stáť. Jeho zábery boli ako fotografie, obrazy. Všetko to na nás pôsobilo veľmi netradične, ako on sám.“

Nový román ešte žije?

Cesta Alaina Robbe-Grilleta k filmu bola vlastne logickým pokračovaním jeho prístupu k literárnej tvorbe, kde sledovanie udalostí akoby nezaujatým okom kamery („autori by sa mali uspokojiť s neosobným opisom vecí a ich výklad ponechať na čitateľa“) bolo jedným z princípov tzv. nového románu. Ten sa nadobro rozlúčil s dovtedajším chápaním tohto žánru a úplne ignoroval chronológiu udalostí či charakteristiky postáv, ktoré zbavoval emócií aj ukotvenia v konkrétnych prostrediach a časoch. S týmto post­moderným prístupom sa stotožňovali viacerí spisovatelia, hlavne Nathalie Sarrautová a Claude Simon.

Práve ich dvoch zobral „na milosť“ Dušan Mitana. „Tí mi boli z autorov, zaraďovaných k novému románu, najbližší. Vážim si, že Robbe-Grillet prišiel s niečím novým, ale mne jeho tvorba príliš nekonvenovala.“ Podobne ani Petrovi Zajacovi nebol nový román nikdy blízky. „Samozrejme, bol to zaujímavý románopisec, ktorý napokon ovplyvnil aj slovenskú prózu, predovšetkým Petra Jaroša.“

Marek Vadas objavil Robbe-Grilleta na gymnáziu. „Dej bez logiky, bez citov a vnútorného sveta hrdinov nie je čitateľsky práve najlákavejší, ale prostredníctvom svojich experimentov poukázal na problémy uchopenia reality slovami. Prinútilo ma to zamýšľať sa nad tým, aký majú význam, kde sú hranice ich schopností.“

Ďalším slovenským autorom, hlásiacim sa k Robbe-Grilletovi, je Vladimír Balla, pre ktorého nový román „dodnes neumrel“ a tento spôsob videnia a písania nepokladá za nejaký bezduchý experiment. „Chcel som, aby ma ovplyvnil, hoci neviem, či sa to nakoniec nejako odrazilo. Hlavne v začiatkoch, keď som hľadal vlastný spôsob písania, sa mi zdalo dobré vymyslieť niečo také výrazné, ako bol nový román alebo aj niečo iné. Šlo skôr o tú ideu výnimočnosti.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 803
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 599
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 346
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 588
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 589
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 988
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 783
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop