Zbohatnúť. Vlastnou usilovnosťou, šikovnosťou, nadaním, s troškou šťastia. Zvykneme to nazývať americký sen.
Paul Thomas Anderson sa rozhodol dokázať nám, že to, čoho sa treba obávať najviac, je naplnenie, uskutočnenie snov. Bohatstvo neznamená šťastie – a realizované sny o ňom môžu byť aj nočnou morou.
Na prelome 19. a 20. storočia bola Amerika krajinou neobmedzených možností. Prospektor Daniel Plainview napríklad hľadal striebro, no šachtu mu zaplavovala odporná čierna páchnuca brečka. Svinstvo, ktoré znamenalo viac ako zlato.
A Plainview, prostý, jednoduchý, odvážny, odolný, možno i statočný, chytil príležitosť za pačesy a už ju nepustil. Skupoval pôdu, staval vrtné veže, budoval ropovody. Čím mal viac bohatstva, tým bol tvrdší a nemilosrdnejší k sebe i celému svetu. Stal sa milionárom, ale prestal byť človekom.
Zložité deformácie osobnosti najlepšie ilustruje čoraz komplikovanejší vzťah k synovi, nazývanému len iniciálami H. W. Plainviewovým protipólom, svedomím, súpútnikom i obeťou sa stáva samozvaný kazateľ Eli Sunday.
Priznané inšpirácie
Popri 150-stranovom románe Uptona Sinclaira Oil! z roku 1927 bol Andersonovi námetom život skutočného kalifornského ropného magnáta Edwarda L. Dohenyho, v jeho dome nakrúcali aj záverečné scény.
Inšpirácií, priznaných i podvedomých, je mnoho. Počnúc westernovou klasikou Johna Hustona Poklad na Sierra Madre cez Kubrickov Mechanický pomaranč až po Draculu.
Výsledok prekvapí i toho, kto pozná Andersonove predchádzajúce diela Magnólia a Opití láskou.
Väčšina deja sa odohráva v nehostinných polopúštnych oblastiach Kalifornie, ako vystrihnutých z tradičného westernu – čo je kontrast nielen k príbehu, ale i k hrdinom, ktorí sú všetko iné, len nie odvážni pištoľníci bez bázne a hany.
Daniel sa chystal rok, Dano štyri dni
Trvá viac ako 11 minút od začiatku filmu, kým zaznejú prvé repliky. Príbeh sa pred nami odvíja v podobe veľmi dlhých, neprerušovaných, statických záberov. Zvuk zdôrazňuje náladotvorné ruchy, hudba gitaristu skupiny Radiohead Jonnyho Greenwooda je ich pokračovaním a nápadito ich varíruje. Chvíľami pripomína kakofonizujúci soundtrack Ennia Morriconeho k Exorcistovi 2.
Pustotu, vyprahnutosť a narastajúce zlo evokuje i obraz Roberta Elswita. Na niektoré zábery režisér dokonca použil optiku zo svojej starej ručnej kamery z roku 1910!
Dielu dominujú herecké výkony Daniela Day-Lewisa v hlavnej role a predstaviteľa kazateľa Paula Dana. Kým Day-Lewis mal na prípravu viac než rok, Paul Dano sa dozvedel, že bude hrať kazateľa Sundaya štyri dni pred nakrúcaním. Ťažisko je na Lewisovi, ktorý hrá starnúceho a zatrpknutého Plainviewa úchvatne, sugestívne, s priam démonickou charizmou.
Čierna krv je americký film o Amerike a Američanoch. Ale aj európski diváci z neho môžu byť nadšení.
Čierna krv (There Will Be Blood), USA 2007, 158 min
Scenár a réžia: Paul Thomas Anderson. Kamera: Robert Elswit. Hudba: Jonny Greenwood.
Hrajú: Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Kevin J. O'Connor, Ciarán Hinds