LOS ANGELES. Európsky film roka Štyri mesiace, tri týždne a dva dni bol v roku 2007 hitom európskych festivalov. Pre Spojené štáty americké mali distributéri až do 22. januára tohto roka pripravenú brilantnú vyčkávaciu taktiku. Ohlásenie oscarových nominácií, uvedenie filmu do kín v New Yorku a Los Angeles, jeho sprístupnenie cez pay-per-view (zaplať a pozeraj) v káblovej televízii a reklamná kampaň k DVD. Len s jednou prekážkou promotéri nepočítali - film o potrate neprešiel sitom Americkej filmovej akadémie ani do užšieho semifinálového výberu.
Nadvláda seniorov
Ruiny tohto oscarového sna však odhalili už častejšie kritizovanú slabinu akademikov - spôsob hodnotenia cudzojazyčných filmov. Výnimočnú oscarovú kategóriu nezastrešuje nijaká odborná komora, preto filmy zo všetkých krajín sveta vyhodnocujú dobrovoľne prihlásení členovia akadémie.
Filmov je každoročne veľmi veľa a čas potrebný na ich hodnotenie sa počíta v dňoch a týždňoch. A toľko času majú najmä starší členovia akadémie, a to najmä tí, ktorí sa filmovej tvorbe už ani veľmi nevenujú. V druhom kole môžu o výbere piatich nominácií rozhodovať iba tí členovia, ktorí si pozrú 9 semifinálových filmov počas jedného jediného januárového víkendu premietania v Hollywoode a Los Angeles. DVD nosiče alebo videokazety nie sú povolené. Novinkou od minulého roka je druhé kolo hlasovania s akousi superporotou. Do nej vedenie akadémie pozýva 10 špeciálnych porotcov z Los Angeles a New Yorku. Ich misiou je zabrániť úplnému ovládnutiu nominácií seniormi. Je však verejným tajomstvom, že o nomináciách na cudzojazyčné filmy rozhodujú aj členovia starší než legendárna filmová ustanovizeň.
Zvučné režisérske meno
Preto sa nemožno čudovať, že o Oscara za najlepší cudzojazyčný film sa v 80. ročníku výročných cien akadémie uchádzajú tituly klasikov ako Andrzej Wajda či Nikita Michalkov. Preferovanými témami starších pánov sú tradične zobrazenie holokaustu alebo druhej svetovej vojny, alebo staršia história, tento rok zastúpená príbehom z detstva Džingischána.
Majstri Michalkov a Wajda rozhodne majú potenciál nakrútiť oscarové filmy, ale podľa kritikov sa ich snímky 12 a Katyń ocitli na hlasovacom lístku najmä pre cveng ich mena, a nie pre samotnú kvalitu filmu. Ak by Oscara dostal tento rok Wajda, toto ocenenie by si mohol vystaviť vedľa Oscara za celoživotné dielo, ktorého mu filmová akadémia venovala pred 8 rokmi.
Priemerný vek režisérov piatich nominovaných filmov v tejto kategórii dosahuje až 58 rokov. Pritom až o 15 rokov majú v priemere menej americkí režiséri piatich filmov nominovaných v hlavnej oscarovej kategórii Film roka. Mladý rumunský režisér Christian Mungiu bol pre hollywoodskych veteránov veľkou neznámou a jeho filmové stvárnenie ženy rozhodnutej pre potrat bolo ťažko stráviteľné aj pre inak liberálne žalúdky akadémie.
Trápne rozhodnutie
Film Štyri mesiace, tri týždne a dva dni sa jednoducho nemohol v existujúcom hlasovacom systéme presadiť. Kontroverznú tému o umelom prerušení tehotenstva totiž v kontraste s americkými komédiami typu Juno alebo Nabúchaná ukončuje skutočným potratom.
To nie je ľahká téma pre starších divákov, aj keď vykresľuje obdobie totalitného režimu, čo je u konzervatívnych porotcov naopak obľúbená téma. Situáciu sa snažili zachrániť americkí filmoví kritici, ktorí označili rozhodnutie akadémie za trápne, a médiá začali zaplavovať desiatkami priaznivých filmových kritík.
Vynechanie rumunského filmu však nie je jediným strápnením akademikov. Odmietnutie animovanej snímky Persepolis o moderných iránskych dejinách prekvapivo úprimne označil za trápne aj predseda komisie pre zahraničný film a producent Mark Johnson.
Akadémia o kríze vie
Samotný prezident Americkej filmovej akadémie Sid Ganis sa priznal, že o kvalitách rumunského filmu počul, ale ešte ho nevidel. „Videl som však všetky naše nominované filmy a môžem povedať, že máme päť excelentných snímok,“ obhajoval tohtoročný akademický výber. Dodal, že zmena spôsobu hlasovania nie je tabu. Potvrdil, že aj po ukončení tohto ročníka sa akadémia „zhlboka nadýchne“ a pozrie sa na potrebné zmeny.
Na urgentnú potrebu radikálnej reformy upozornil aj samotný predseda komisie pre zahraničný film Mark Johnson. Režiséri zo všetkých kútov sveta môžu len dúfať, že symbolický akademický nádych rozprúdi krv aj v skornatenej cudzojazyčnej oscarovej kategórii, pre mnohých tvorcov jedinej, o ktorú sa môžu v konkurencii veľkých amerických produkcií uchádzať.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Oscarové fakty
Oscarovská soška je vysoká 34 cm a váži 3,85 kg. Jej oficiálny názov je Academy Award of Merit (Cena Akadémie za zásluhy). Meno Oscar dostala podľa knihovníčky Akadémie, ktorá pri pohľade na sošku zvolala: „Vyzerá úplne ako strýko Oscar!“
Liatinová socha stvárňuje zlatého rytiera držiaceho meč, stojaceho na cievke filmového pásu s piatimi kruhmi. Symbolizujú päť profesií: herci, režiséri, producenti, technici a scenáristi.
Počas druhej svetovej vojny bol Oscar pre nedostatok materiálov vyrábaný zo sadry. Po vojne víťazom vymenili sošky za kovové.
Jej autormi sú výtvarník Cedric Gibbons a sochár George Stanley.
Prvé udeľovanie Oscarov bolo 16. mája 1929 v hollywoodskom hoteli Roosevelt.
Trikrát bol oscarový večer odložený. V roku 1938 počas záplav, ktoré zasiahli aj Los Angeles. V roku 1968 ako výraz úcty k zavraždenému lídrovi Martinovi Lutherovi Kingovi a v roku 1981 pre atentát na amerického prezidenta Ronalda Regana.
11 Oscarov dostali iba filmy Ben Hur (1959), Titanic (1997) a Pán prsteňov: Návrat kráľa (2003).
Najviac sošiek dostala Katharine Hepburn - 4.
Najviac nominácií mala herečka Meryl Streep - 11.
Československý film Obchod na korze, ktorý sa v roku 1966 stal najlepším cudzojazyčným filmom, mal silné slovenské zastúpenie. Hlavnú postavu hral Jozef Kroner.
V roku 2007 mala Akadémia 5829 členov.
Autor: Marika Ondruchová (Autorka je publicistka)