Bratislava 26. februára (TASR) -
Výber predstavuje takmer sto diel od 27 autorov z troch kontinentov. Podľa autorky výstavy Sylvii Petrovej je to unikátna expozícia, aká ešte nebola a ťažko v najbližších desaťročiach bude. Predstavuje tvorbu významných českých a slovenských autorov od 60 rokov po súčasnosť, ktorí dávno emigrovali alebo v ostatných rokoch pôsobili či pôsobia v rôznych krajinách. Okrem toho, že tam tvorili, viacerí sa podieľali aj na vývoji umeleckého skla svojou pedagogickou a inou činnosťou.
"Ján Zoričák radil francúzskej vláde, Miloslava Svobodová založila výučbu v Belgicku a vychovala tri generácie sklárskych umelcov, Stanislav Meliš učil austrálskych sklárov," uviedla na dnešnej tlačovej konferencii Petrová. Podľa nej sklo najviac preslávilo umenie bývalého Československa v zahraničí. Má tradíciu už od stredoveku a najmä po roku 1945 sa zapísalo do svetových dejín, keď naši tvorcovia ako prví prekročili hranicu medzi úžitkovým a voľným sklárskym umením. "V tomto sme predbehli USA o sedem rokov a iné krajiny o desaťročia," dodala Petrová.
Výstava na treťom poschodí Esterházyho paláca je aktualizovaná verzia expozície, ktorá bola do januára v Moravskej galérii v Brne. Dielami zo zbierky užitého umenia a dizajnu SNG ju doplnila Vladimíra Büngerová. Ako uviedla pre TASR, naskytla sa tu výnimočná príležitosť ukázať aj diela vytvorené pred odchodom umelcov do emigrácie. Tiež súčasných tvorcov, ktorí oficiálne pôsobia v zahraničí a nadväzujú na tradíciu českého a slovenského sklárskeho výtvarníctva. Medzi nich patrí Zora Palová, ktorá vyhrala medzinárodný profesorský konkurz na univerzite v anglickom Sunderlande, kde vybudovala moderne vybavené sklárske centrum a dodnes hosťujúco pôsobí. Na výstave sú jej minuloročné objekty Červená bunka a More v Sunderlande z taveného, čiastočne brúseného lešteného topásového skla. Mladú generáciu zastupuje Patrik Illo časťou vlaňajšieho cyklu Koktaillo z hutnícky tvarovaného fúkaného opálového skla. Vývoj Zoričákovej tvorby možno skúmať od diela Tanier (1968) z brúseného olovnatého číreho skla cez tavené a leštené Vajce, vyše dvojmetrový objekt Okno do života po farebnú nástennú mozaiku Fenetres sur la vie dokončenú v roku 2006. Pestrosť predstavujú rôzne druhy skla i techniky jeho spracovania do výslednej podoby sôch, objektov, mozaík a inštalácií. Vladimíra Klumparová (USA) obalila dvojdielny objekt Tanec z fúkaného skla drôtenou sieťkou. Vladimír Zbyňovský (Francúzsko) Dušu kameňa z brúseného optického lihaného skla posadil na žulu. Peter Sís dodal aj 16-minútový DVD dokument z realizácie mozaiky na Lexington Avenue, stanici metra na 86. ulici v New Yorku. Nechýbajú diela českého umelca Václava Ciglera, ktorý ako pedagóg výrazne ovplyvnil sklárske umenie na Slovensku. Diela na výstave dopĺňajú sprievodné texty kurátorky Petrovej mapujúce problematiku v jednotlivých krajinách.
Záštitu nad výstavou, ktorá potrvá do 11. mája 2008, prevzal veľvyslanec ČR na Slovensku Vladimír Galuška.
ep vs