RECENZIA / DIVADLO

Dráždivá Medea neobchádza svoj vek

Medea v Mestskom divadle Žilina dráždila neznalosťou krízy stredného veku. Slobodu si treba vždy ctiť, tú umeleckú obzvlášť. Rodnou sestrou slobody je zodpovednosť. V umení to platí tiež. Siahnuť po antike je pochvaly hodný počin.

Medea v Mestskom divadle Žilina dráždila neznalosťou krízy stredného veku.

Slobodu si treba vždy ctiť, tú umeleckú obzvlášť. Rodnou sestrou slobody je zodpovednosť. V umení to platí tiež. Siahnuť po antike je pochvaly hodný počin. V podmien­kach Mestského divadla Žilina to môže byť i dobrý marketingový ťah – školy sa isto pohrnú.

Režisér Marcel Škrkoň a dramaturg Peter Mašek siahli po Euripidovej Medei. Svoju slobodnú voľbu však nepodopreli zodpovedným prístupom k mimoriadne náročnému textu.

Euripidova hrdinka, žena, ktorá pre svoje city obetuje aj vlastné deti, je aj dnes nesmierne dráždivá a aktuálna. Tragédiu možno vyložiť na rôzne spôsoby – od telenovelového príbehu ohrdnutej lásky až po existenciálnu drámu konfliktu kultúr. No v hre sú skutočnosti, ktoré sa obísť nedajú. Taký je v prvom rade vek Medey. Ak má už odrastené deti, ktoré môže posielať so zákerným darom sokyni, nemôže mať osemnásť či dvadsať. Ak pocit krivdy z Iásonovej zrady ženie Medeu k obetovaniu toho najdrahšieho – detí, je to ďalší doklad o jej zrelom veku. Niečo ako kríza stredného veku.

Škrkoň sa s Euripidom pohral „postmoderne“. Medeu obsadil mladučkou Ivanou Dankovou. Jej kríza stredného veku nehovorí nič, preto hrdinku hrá skôr ako rozmaznanú fiflenu. Vznešenosť Euripidovho jazyka v ešte stále vynikajúcom preklade Vojtecha Mihálika nahradil prepisovaním i charakterizáciou postáv cez odkazy na zvieratá: Medea – vlčica, Iason – medveď, Kreon – Antilopa, Aigeus – had. Znakmi pre Pestúna a Medeine deti sa už s výtvarníčkou Lenkou Odvárkovou neunúvali.

Paralelu so svetom zvierat malo podčiarknuť premietanie akýchsi prírodopisných filmov. Na synchronizovanie videa s javiskovým konaním scénograf Ján Matoušek nepomyslel. Zaujali ho ostatné výtvarné nezmysly na scéne – stan, pekelná automatická práčka, bivakujúci pestún a podobne.

Divadlo odjakživa robia najmä herci. V Škrkoňovej inscenácií to neplatí. Dankovej partneri Lukáš Puchovský, Boris Zachar, Pavol Klimašovský aj Iveta Pagáčová sa utápali v dramaturgických nejasnos­tiach a režisérskych schválnostiach.

Zodpovednosť za nezvládnuté ambície má divadlo. Umelecký šéf Rastislav Ballek nemôže plytvať dôverou voči hosťom. Nevyplatilo sa mu to pred časom pri inscenácii Shakespearovho Sna noci svätojánskej, Euripidova Medea je ďalším varovaním.

Euripides: Medea

Preklad. Vojtech Mihálik

Dramaturgia: Peter Maška, kostýmy: Lenka Odvárková, scéna: Ján Matoušek, hudba Peter Klimašovský, pohybová spolupráca: Michal Zábavík

Réžia: Marcel Škrkoň. Hrajú: Ivana Danková a. h., Lukáš Puchovský a. h., Plavol Klimašovský, Boris Zachar, Iveta Pagáčová a ďalší

Premiéra 22. februára 2008 v Mestskom divadle Žilina.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 636
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 424
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 968
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 239
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 713
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 940
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 322
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 012
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 617
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.

Slovenský film Piata loď si vezie z Berlína cenu

Film podľa knihy Moniky Kompaníkovej sa páčil detskej porote, získal Krištáľového medveďa v sekcii Genration Kplus.

Dušan Mitana: Literatúru chápem ako meditáciu o nádeji

Jeden z najznámejších slovenských spisovateľov hovorí aj o znepokojení zo stavu spoločnosti a Európy či o svojej komunikácii s Bohom


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop