SME

Jiří Vejdělek: Vzrušuje ma, čo je o hubu

Nepozná recept na úspešný film. Jeho tri filmy však priťahujú divákov do kín ako magnet. V kinematografii by nepoužíval slovo istota. Film je ruleta, šialenstvo. A on sa krčí v kresle, keď vidí svoju snímku, v nej svoje odtlačky a outsiderstvo. Český reži

Jiří Vejdělek (1972) – český scenárista a režisér. V našich kinách sa už premietali jeho filmy Účastníci zájazdu, Roming, včera k nim pribudol Václav.Jiří Vejdělek (1972) – český scenárista a režisér. V našich kinách sa už premietali jeho filmy Účastníci zájazdu, Roming, včera k nim pribudol Václav. (Zdroj: ČTK)

Nepozná recept na úspešný film. Jeho tri filmy však priťahujú divákov do kín ako magnet. V kinematografii by nepoužíval slovo istota. Film je ruleta, šialenstvo. A on sa krčí v kresle, keď vidí svoju snímku, v nej svoje odtlačky a outsiderstvo. Český režisér JIŘÍ VEJDĚLEK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Vaše predchádzajúce filmy Účastníci zájazdu a Roming boli na rozdiel od Václava odľahčené komédie. Ako sa vám spracovával skutočný tragický príbeh?

„Václav je skutočnou udalosťou len inšpirovaný. Snažili sme sa vystavať dej čo najdramatickejšie, kde sa musia riešiť krízové situácie a zabudnuté veci z minulosti. Žánrovo je tam veľa veselých vecí, ľudia sa do istého bodu bavia a to mám najradšej. Potom sa skrutky utiahnu a na povrch vyplávajú temnejšie veci. Chceli sme tých ľudí zavrieť do hrnca – do dediny, odkiaľ nemôžu utiecť a neostáva im nič iné, len si to všetko povedať alebo sa nakoniec aj pobiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Je marketingové uviesť pri filme, že je podľa skutočnej udalosti. Aj keď je príbeh Václava len inšpiráciou, necítili ste väčšiu zodpovednosť voči jemu a jeho osudu?

„Nepatrím medzi filmárov, ktorí radi uvádzajú pri filme, že je to podľa skutočnej udalosti. Preto by som to radšej dal do úvodzoviek. Je dobré mať oporu, že sa to naozaj stalo, a potom domýšľať motivácie postáv a vyhrocovať konflikt. Hovoril som chalanom (scenáristovi Marekovi Epsteinovi a autorovi námetu Tomášovi Kudrnovi, pozn. red.), že niečo, čo sa má tváriť ako publicistika, nie je nič pre mňa. Mám rád, keď film funguje ako sen a keď je v ňom konflikt. Preto sme s Marekom výdatne pracovali na scenári.“

Čo všetko ste prepísali?

„Václav a František neboli v skutočnosti bratia. Chcel som ich zavrieť do jednej rodiny, aby tam šlo o bratskú lásku. Ľudia často nie sú schopní vychádzať medzi sebou ani v rodine. Z detstva vychádzajú do života najväčšie jazvy. Aj zločin bol trochu iný. My sme chceli vyhrotiť tému milosti. Či sme schopní niekomu udeliť milosť a odpustiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Sme? Z filmu to tak nevy­znieva.

„Nepovedal by som, že nie sme. Chcel som, aby si divák sám odpovedal, najmä na konci, ako by sa zachoval. Bolo by jednoduchšie urobiť z Václava klad­nú postavu, ale mal som radosť, že po filme veľa ľudí hovorilo: Václav je pekný vtáčik. A chápali brata, prečo tak reaguje. Ne­chcel som to čiernobiele.“

Vo filmoch sa postihnutí ľudia často zvyknú zneužívať na vzbudenie diváckeho súcitu. Vy ste sa tomu chceli vyhnúť?

„To sme urobili už v úvodnej scéne, keď ide naozaj o život a Václav sa ukazuje ako nebezpečný. Václav nemá veľké po­stihnutie, je tesne pod normou. Psychologička nám vravela, že v niektorých momentoch to na človeku ani nemusíme poznať. Závisí to aj od toho, ako ho spoločnosť prijme – či ako blázna, alebo ako človeka tesne pod normou. Ale pod normou čoho je Václav? Nejakého IQ merania? Emocionálne je citlivejší ako mno­hí, ktorí si na ňom dokazujú, že sú oveľa lepší ako on. To tak býva, že ľudia si sami seba dokazujú na slabších.“

SkryťVypnúť reklamu

Je česká spoločnosť schopná prijímať inakosť?

„Organizovali sme diskusiu. Ľudia, ktorí majú postihnuté deti, hovorili, že sa to zlepšuje, ale že by sa na tom malo stále pracovať.“

Aj v Účastníkoch zájazdu, aj v Romingu ste mali ľudí, ktorí sú iní ako väčšinová spoločnosť. Je outsiderstvo vaša téma?

„Zrejme áno. Človek sa pozerá na svoj film a zrazu má pocit, akoby sa pozeral do zrkadla. Asi je to správne. Filmy by mali byť čo najosobnejšie. Keď sa na ne pozerám, krčím sa v sedadle, lebo si uvedomujem, že sa do nich veľmi odtláčam. Riešim si tam osobné veci, len sa mi vracajú v iných témach. Intuitívne ma to ťahá, aby som sa pozeral na veci, na ktoré sa nechcem pozerať. Ťahá ma to do temnejších komnát.“

A outsiderstvo je pre film atraktívnejšie, že?

SkryťVypnúť reklamu

„Ja nekalkulujem, čo je atraktívne. Účastníci zájazdu bol nečakane veľký komerčný úspech. O rok na to som urobil šialenú vec a natočil som film o Ró­moch, čo je tabu téma. Čakal by som, že to bude prepadák a bol to opäť úspech. Potom som natočil Václava, ktorý je drámou a čo vyzeralo ako prehraný boj. Som neskutočne prekvapený, ako veľ­mi sa to navštevuje. Je to istý prelom. V Česku je tradícia chodiť na komédie a tragikomédie. A zrazu diváci prídu na drámu od režiséra, ktorý im predtým servíroval komédie. Podľa mňa to musí niečo znamenať.“

Čo?

„Po úspechu Účastníkov zájazdu sa v Česku natočilo veľa komédií, ale nemali veľkú návštevnosť. Paradoxne, teraz prišlo veľa divákov na drámu. Napadlo mi, či by som nemal splodiť syna a pomenovať ho Václav. Možnože mi ten film niečo na­značuje.“

SkryťVypnúť reklamu

Dosť ma prekvapuje, že o vašich filmoch hovoríte, že sú osobné. Skôr pôsobia ako remeselne zvládnuté tituly, kto­ré vedia, čo divák chce vidieť, naservírujú mu to a potom si odškrtnete, koľko sál ste vypredali.

„To je ilúzia, filmy sa tak nedajú robiť. Každý režisér by v kine mal rád divákov. Recept na to hľadá kinematografia vyše sto rokov a nikto ho nevie. Dať dobrých hercov do filmu, ešte nič neznamená. Čo sú teda tie ingrediencie? Mňa najviac vzrušuje to, čo je najviac o hubu. Keď som robil Účastníkov zájazdu, ešte tri mesiace pred natáčaním sme nemali scenár.“

To ste si tak verili?

„Bol to môj prvý kinofilm. Očakával sa komerčný úspech, točilo sa to v cudzine a keby to nedopadlo dobre, tak tu dnes nesedíme a ja už by som nikdy nič nenatočil. Sám som často prekvapený, ako ma to ťahá neopakovať tie isté kroky. Do tej práce som zamilovaný a robím ju v svižnom tempe. Žijem tým, je to vášeň. Námetov je veľa a ktovie, koľko je času ich uskutočniť, koľko tu ešte budem.“

SkryťVypnúť reklamu

To myslíte vážne? Veď patríte k najmladším českým režisérom.

„Čo ja viem, či ma niečo nezrazí, alebo či neoslepnem? Doma mám skvelých dvadsať námetov a čakám, ktorý ma pritiahne najviac a povie mi: toto by si určite nemal nakrúcať, lebo si na tom rozflákaš hubu. A presne do toho sa pustím.“

Mnohí českí režiséri idú radi na istotu. Prečo vy chcete prekvapovať?

„Slovo istota by som v kinematografii nepoužíval. Aj keby ste chceli natočiť ten istý úspešný film, tak vám nič nezaručí, že bude úspešný. Je tam toľko ľudí, okolností. Je to ruleta, adrenalínový šport a nechápem, prečo to robíme. Je to šialenstvo a mali by sme si zájsť k doktorovi. Musím mať nadobličky ako grepy. Nové veci hľadám preto, aby sme diváka nezačali nudiť. Hoci mi všetci producenti hovoria, že divák rád príde na to, na čo je zvyknutý, ja im nedôverujem. Z nejakého div­ného dôvodu to vychádza a veľa ľudí sa tomu aj čuduje.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri hercoch však staviate na istotu, nie?

„Úplná pravda to nie je. Rád to kombinujem a vytváram nové obsadenie do rolí, kde sa to neočakáva. Potom to vyzerá, že to je jasné, ale keď som si prečítal scenáre, nikdy som nevedel, ako to obsadiť. Rád obsadzujem komikov do iných úloh. A navyše – je ťažké nájsť herca v zrelom veku, aby nebol známy. Ak má už meno, tak potom chcem, aby hral postavu, ktorá pre neho bu­de výzvou.“

Slovenky v českom filme sú už klasika. Vo Václavovi sú štyri ženské postavy a tri z nich sú Slovenky. Náhoda?

„To je asi zasa niečo osobné. Postavy, ktoré sú vo filme schopné milosti a odpustenia, sú ženské. To je asi naša mužská túžba, aby to tak bolo. Vlastne tomu neverím, ale vo filmoch to pekne vyzerá. My muži tajne dúfame, že vy ženy také ste. Ale život nás naučí. Moja maminka je Slovenka a možno niečo podprahové tam bolo. Samozrejme, slovenské ženy a herečky sú veľmi krásne a tomu ľahko podľahne aj český režisér.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu