SME

Ruzowitzky je národný hrdina

Prvým hollywoodskym momentom rakúskeho režiséra Stefana Ruzowitzkého bol novembrový AfiFest, ktorý každoročne spúšťa sezónu filmových cien. Jeho film Diablova dielňa vtedy síce na festivale nezabodoval, ale americké publikum na film o falšovateľskom kompl

Stefan Ruzowitzky (nar. vo Viedni v roku 1961) začal umeleckú kariéru ako divadelný režisér. Napísal niekoľko scenárov pre rakúsku televíziu ORF. Ako filmový režisér debutoval v roku 1996 snímkou Tempo. Už jeho druhý film Die Siebtelbauern bol predaný doStefan Ruzowitzky (nar. vo Viedni v roku 1961) začal umeleckú kariéru ako divadelný režisér. Napísal niekoľko scenárov pre rakúsku televíziu ORF. Ako filmový režisér debutoval v roku 1996 snímkou Tempo. Už jeho druhý film Die Siebtelbauern bol predaný do (Zdroj: REUTERS)

Prvým hollywoodskym momentom rakúskeho režiséra Stefana Ruzowitzkého bol novembrový AfiFest, ktorý každoročne spúšťa sezónu filmových cien. Jeho film Diablova dielňa vtedy síce na festivale nezabodoval, ale americké publikum na film o falšovateľskom komplote v Sachsenhausene nezabudlo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

LOS ANGELES. Keď sa do USA vrátil minulý týždeň, v ruke mal štyri vstupenky na večer odovzdávania najprestížnejšej filmovej ceny. Stefan Ruzowitzky získal v Hollywoode zlatú sošku Oscara.

Bol to jeho osud

„Bola to znamenitá náhoda, lebo počas dvoch alebo troch týždňov ma nezávisle od seba oslovili dvaja producenti s tým istým príbehom. Tak som si pomyslel, že toto je osud. Oboch producentov som napokon navzájom zoznámil, z čoho vznikla táto rakúsko-nemecká koprodukcia.“ Tak opísal svoje prvé stretnutie s príbehom o Diablovej dielni Stefan Ruzowitzky. Po niekoľkých verziách scenárov sa napokon celý štáb zišiel na mieste nakrúcania a takmer celý mesiac nacvičoval. „Tento nácvik nebol dôležitý len pre hercov, ale aj pre mňa ako autora scenára. Keď sme potom nakrúcali, vlastne sme len filmovali. A neprevážili tam technické aspekty, čo sa často stáva,“ opísal režisér svoju skúsenosť počas filmového sympózia deň pred odovzdávaním Oscarov.

SkryťVypnúť reklamu

Zrejme to bola autenticita príbehu, ktorá bežný vojnový film zmenila na výnimočnú snímku. Ruzowitzkého práca bola pod drobnohľadom Adolfa Burgera, ktorého skutočný životný príbeh režisér a autor scenára vo filme inscenoval. Burger nechcel príbeh o veľkolepom nacistickom falšovaní zmeniť na ťažko uveriteľnú legendu. Aj keď spolupráca s 90-ročným pamätníkom nebola vždy jednoduchá, Ruzowitzky je mu dnes viac než vďačný za jeho pomoc. „Čítal každý môj scenár,“ priznal sa režisér. „A ako to už býva, prvá verzia sa najviac blížila skutočným udalostiam a Adolfovi Burgerovi sa práve tá páčila najviac... Musel som však zmeniť vlastnosti postáv, najmä Burgerov charakter. V skutočnosti bol oveľa viac ako Sorovič. Aj on mal ten silný pud sebazáchovy. Bol komunistom, takže je pravda, čo o ňom vo filme hovoríme, ale nebol až taký úpenlivo viazaný na ideály a princípy, ako sme to napokon na plátne stvárnili.“

SkryťVypnúť reklamu

Toto je viac ako ďalší film

Najdojemnejším momentom počas 30 dní filmovania bol deň, keď sa autor námetu a skutočný väzeň z falšovateľskej dielne v Sachsenhausene, Adolf Burger, prišiel pozrieť na miesto nakrúcania. „To nám pripomenulo, že toto je viac ako ďalší film.“ Ruzowitzkého starí rodičia boli nacisti, čo režisér otvorene priznáva. Sám s nacizmom a jeho dedičstvom nemá nič spoločné a od začiatku svojej filmovej ka­riéry chcel nakrútiť film o holokauste. Čakal však na správny príbeh. Diablova dielňa si ho zvláštnou náhodou našla a priniesla so sebou aj veľkú filmovú cenu.

Od nášho prvého stretnutia v novembri sa v živote Ruzowitzkého veľa zmenilo. „S týmto filmom som sa stal niečím ako národným hrdinom... Cenu Americkej filmovej akadémie totiž verejnosť nevníma len ako jednu ďalšiu filmovú cenu, ale považuje to za naozaj výnimočné ocenenie,“ priznal režisér, aj keď pripomenul, že by ho potešil záujem domáceho publika o rakúske filmy ešte predtým, než prerazia v zahraničí. „V posledných rokoch to bolo vlastne vždy tak, že rakúske filmy od Michaela Haneckého, Ulricha Seidela či Barbary Albertovej boli na medzinárodných festivaloch veľmi úspešné, ale nikdy sa netešili takej obľube doma,“ skonštatoval čerstvý oscarový režisér.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel vyhrať

O Oscaroch rozhoduje takmer 6000 členov Americkej filmovej akadémie. Šancu uspieť majú najmä dobré filmy, musia byť však aj známe. To platí dvojnásobne o zahraničných filmoch, ku ktorým sa členovia akadémie v bežných kinách prakticky nedostanú. Skutočnosť, že rakúsky režisér mal už v novembri pre svoj film amerického distributéra a dokonca miestneho agenta pre public relations, dával tušiť, že Diablova dielňa berie svoje oscarové ašpirácie vážne.

Na otázku izraelského novinára, či by ho netrápilo, keby vyhral film Beaufort z izraelskej produkcie, odpovedal Ruzowitzky deň pred oscarovým večeromúprimne: „Samozrejme, že by som chcel vyhrať a nechcel by som byť porazený izraelským či poľským filmom.“ Nie je preto náhodou, že Sony Pictures Classic naplánovali americkú premiéru Diablovej dielne práve na predoscarový piatok 22. februára. Hlasovanie o cenách akadémie bolo síce v tej chvíli už uzavreté, v recenziách však americkí kritici prirovnali Diablovu dielňu k Schindlerovmu zoznamu z produkcie hollywoodskej ikony Stevena Spielberga. Dobytie Hollywoodu zvládol Ruzowitzky na jednotku.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Mária Ondruchová (Autorka je publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 723
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 429
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 981
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 370
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 087
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 034
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 740
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 27 431
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 26 986
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 16 397
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 499
  5. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 412
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 4 218
  7. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 3 752
  8. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 3 571
  1. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  3. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  4. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  5. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  6. Tupou Ceruzou: Pápež František
  7. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
SkryťZatvoriť reklamu