NÁHODA DOVIEDLA RAKÚSKEHO REŽISÉRA OD DIABLOVEJ DIELNE AŽ K ZLATEJ SOŠKE OSCARA

Ruzowitzky je národný hrdina

Prvým hollywoodskym momentom rakúskeho režiséra Stefana Ruzowitzkého bol novembrový AfiFest, ktorý každoročne spúšťa sezónu filmových cien. Jeho film Diablova dielňa vtedy síce na festivale nezabodoval, ale americké publikum na film o falšovateľskom kompl

Stefan Ruzowitzky (nar. vo Viedni v roku 1961) začal umeleckú kariéru ako divadelný režisér. Napísal niekoľko scenárov pre rakúsku televíziu ORF. Ako filmový režisér debutoval v roku 1996 snímkou Tempo. Už jeho druhý film Die Siebtelbauern bol predaný do(Zdroj: REUTERS)

Prvým hollywoodskym momentom rakúskeho režiséra Stefana Ruzowitzkého bol novembrový AfiFest, ktorý každoročne spúšťa sezónu filmových cien. Jeho film Diablova dielňa vtedy síce na festivale nezabodoval, ale americké publikum na film o falšovateľskom komplote v Sachsenhausene nezabudlo.

LOS ANGELES. Keď sa do USA vrátil minulý týždeň, v ruke mal štyri vstupenky na večer odovzdávania najprestížnejšej filmovej ceny. Stefan Ruzowitzky získal v Hollywoode zlatú sošku Oscara.

Bol to jeho osud

„Bola to znamenitá náhoda, lebo počas dvoch alebo troch týždňov ma nezávisle od seba oslovili dvaja producenti s tým istým príbehom. Tak som si pomyslel, že toto je osud. Oboch producentov som napokon navzájom zoznámil, z čoho vznikla táto rakúsko-nemecká koprodukcia.“ Tak opísal svoje prvé stretnutie s príbehom o Diablovej dielni Stefan Ruzowitzky. Po niekoľkých verziách scenárov sa napokon celý štáb zišiel na mieste nakrúcania a takmer celý mesiac nacvičoval. „Tento nácvik nebol dôležitý len pre hercov, ale aj pre mňa ako autora scenára. Keď sme potom nakrúcali, vlastne sme len filmovali. A neprevážili tam technické aspekty, čo sa často stáva,“ opísal režisér svoju skúsenosť počas filmového sympózia deň pred odovzdávaním Oscarov.

Zrejme to bola autenticita príbehu, ktorá bežný vojnový film zmenila na výnimočnú snímku. Ruzowitzkého práca bola pod drobnohľadom Adolfa Burgera, ktorého skutočný životný príbeh režisér a autor scenára vo filme inscenoval. Burger nechcel príbeh o veľkolepom nacistickom falšovaní zmeniť na ťažko uveriteľnú legendu. Aj keď spolupráca s 90-ročným pamätníkom nebola vždy jednoduchá, Ruzowitzky je mu dnes viac než vďačný za jeho pomoc. „Čítal každý môj scenár,“ priznal sa režisér. „A ako to už býva, prvá verzia sa najviac blížila skutočným udalostiam a Adolfovi Burgerovi sa práve tá páčila najviac... Musel som však zmeniť vlastnosti postáv, najmä Burgerov charakter. V skutočnosti bol oveľa viac ako Sorovič. Aj on mal ten silný pud sebazáchovy. Bol komunistom, takže je pravda, čo o ňom vo filme hovoríme, ale nebol až taký úpenlivo viazaný na ideály a princípy, ako sme to napokon na plátne stvárnili.“

Toto je viac ako ďalší film

Najdojemnejším momentom počas 30 dní filmovania bol deň, keď sa autor námetu a skutočný väzeň z falšovateľskej dielne v Sachsenhausene, Adolf Burger, prišiel pozrieť na miesto nakrúcania. „To nám pripomenulo, že toto je viac ako ďalší film.“ Ruzowitzkého starí rodičia boli nacisti, čo režisér otvorene priznáva. Sám s nacizmom a jeho dedičstvom nemá nič spoločné a od začiatku svojej filmovej ka­riéry chcel nakrútiť film o holokauste. Čakal však na správny príbeh. Diablova dielňa si ho zvláštnou náhodou našla a priniesla so sebou aj veľkú filmovú cenu.

Od nášho prvého stretnutia v novembri sa v živote Ruzowitzkého veľa zmenilo. „S týmto filmom som sa stal niečím ako národným hrdinom... Cenu Americkej filmovej akadémie totiž verejnosť nevníma len ako jednu ďalšiu filmovú cenu, ale považuje to za naozaj výnimočné ocenenie,“ priznal režisér, aj keď pripomenul, že by ho potešil záujem domáceho publika o rakúske filmy ešte predtým, než prerazia v zahraničí. „V posledných rokoch to bolo vlastne vždy tak, že rakúske filmy od Michaela Haneckého, Ulricha Seidela či Barbary Albertovej boli na medzinárodných festivaloch veľmi úspešné, ale nikdy sa netešili takej obľube doma,“ skonštatoval čerstvý oscarový režisér.

Chcel vyhrať

O Oscaroch rozhoduje takmer 6000 členov Americkej filmovej akadémie. Šancu uspieť majú najmä dobré filmy, musia byť však aj známe. To platí dvojnásobne o zahraničných filmoch, ku ktorým sa členovia akadémie v bežných kinách prakticky nedostanú. Skutočnosť, že rakúsky režisér mal už v novembri pre svoj film amerického distributéra a dokonca miestneho agenta pre public relations, dával tušiť, že Diablova dielňa berie svoje oscarové ašpirácie vážne.

Na otázku izraelského novinára, či by ho netrápilo, keby vyhral film Beaufort z izraelskej produkcie, odpovedal Ruzowitzky deň pred oscarovým večeromúprimne: „Samozrejme, že by som chcel vyhrať a nechcel by som byť porazený izraelským či poľským filmom.“ Nie je preto náhodou, že Sony Pictures Classic naplánovali americkú premiéru Diablovej dielne práve na predoscarový piatok 22. februára. Hlasovanie o cenách akadémie bolo síce v tej chvíli už uzavreté, v recenziách však americkí kritici prirovnali Diablovu dielňu k Schindlerovmu zoznamu z produkcie hollywoodskej ikony Stevena Spielberga. Dobytie Hollywoodu zvládol Ruzowitzky na jednotku.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 908
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 232
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 698
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 980
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 783
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 042
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 509
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 125
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 393
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 185

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Minúta po minúte: La La Land alebo Moonlight? Akadémia odovzdá Oscarov

Odovzdávanie Oscarov budeme sledovať minútu po minúte.

Zomrel Bill Paxton, známy ako astronaut z Apolla 13

Paxtona veľmi často a rád obsadzoval do svojich filmov James Cameron.

Nezávislé Oscary - Spirit Awards ovládla dráma Moonlight

V kategórii najlepší medzinárodný film zvíťazila komediálna dráma Toni Erdmann.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop