NÁHODA DOVIEDLA RAKÚSKEHO REŽISÉRA OD DIABLOVEJ DIELNE AŽ K ZLATEJ SOŠKE OSCARA

Ruzowitzky je národný hrdina

Prvým hollywoodskym momentom rakúskeho režiséra Stefana Ruzowitzkého bol novembrový AfiFest, ktorý každoročne spúšťa sezónu filmových cien. Jeho film Diablova dielňa vtedy síce na festivale nezabodoval, ale americké publikum na film o falšovateľskom kompl

Stefan Ruzowitzky (nar. vo Viedni v roku 1961) začal umeleckú kariéru ako divadelný režisér. Napísal niekoľko scenárov pre rakúsku televíziu ORF. Ako filmový režisér debutoval v roku 1996 snímkou Tempo. Už jeho druhý film Die Siebtelbauern bol predaný do(Zdroj: REUTERS)

Prvým hollywoodskym momentom rakúskeho režiséra Stefana Ruzowitzkého bol novembrový AfiFest, ktorý každoročne spúšťa sezónu filmových cien. Jeho film Diablova dielňa vtedy síce na festivale nezabodoval, ale americké publikum na film o falšovateľskom komplote v Sachsenhausene nezabudlo.

LOS ANGELES. Keď sa do USA vrátil minulý týždeň, v ruke mal štyri vstupenky na večer odovzdávania najprestížnejšej filmovej ceny. Stefan Ruzowitzky získal v Hollywoode zlatú sošku Oscara.

Bol to jeho osud

„Bola to znamenitá náhoda, lebo počas dvoch alebo troch týždňov ma nezávisle od seba oslovili dvaja producenti s tým istým príbehom. Tak som si pomyslel, že toto je osud. Oboch producentov som napokon navzájom zoznámil, z čoho vznikla táto rakúsko-nemecká koprodukcia.“ Tak opísal svoje prvé stretnutie s príbehom o Diablovej dielni Stefan Ruzowitzky. Po niekoľkých verziách scenárov sa napokon celý štáb zišiel na mieste nakrúcania a takmer celý mesiac nacvičoval. „Tento nácvik nebol dôležitý len pre hercov, ale aj pre mňa ako autora scenára. Keď sme potom nakrúcali, vlastne sme len filmovali. A neprevážili tam technické aspekty, čo sa často stáva,“ opísal režisér svoju skúsenosť počas filmového sympózia deň pred odovzdávaním Oscarov.

Zrejme to bola autenticita príbehu, ktorá bežný vojnový film zmenila na výnimočnú snímku. Ruzowitzkého práca bola pod drobnohľadom Adolfa Burgera, ktorého skutočný životný príbeh režisér a autor scenára vo filme inscenoval. Burger nechcel príbeh o veľkolepom nacistickom falšovaní zmeniť na ťažko uveriteľnú legendu. Aj keď spolupráca s 90-ročným pamätníkom nebola vždy jednoduchá, Ruzowitzky je mu dnes viac než vďačný za jeho pomoc. „Čítal každý môj scenár,“ priznal sa režisér. „A ako to už býva, prvá verzia sa najviac blížila skutočným udalostiam a Adolfovi Burgerovi sa práve tá páčila najviac... Musel som však zmeniť vlastnosti postáv, najmä Burgerov charakter. V skutočnosti bol oveľa viac ako Sorovič. Aj on mal ten silný pud sebazáchovy. Bol komunistom, takže je pravda, čo o ňom vo filme hovoríme, ale nebol až taký úpenlivo viazaný na ideály a princípy, ako sme to napokon na plátne stvárnili.“

Toto je viac ako ďalší film

Najdojemnejším momentom počas 30 dní filmovania bol deň, keď sa autor námetu a skutočný väzeň z falšovateľskej dielne v Sachsenhausene, Adolf Burger, prišiel pozrieť na miesto nakrúcania. „To nám pripomenulo, že toto je viac ako ďalší film.“ Ruzowitzkého starí rodičia boli nacisti, čo režisér otvorene priznáva. Sám s nacizmom a jeho dedičstvom nemá nič spoločné a od začiatku svojej filmovej ka­riéry chcel nakrútiť film o holokauste. Čakal však na správny príbeh. Diablova dielňa si ho zvláštnou náhodou našla a priniesla so sebou aj veľkú filmovú cenu.

Od nášho prvého stretnutia v novembri sa v živote Ruzowitzkého veľa zmenilo. „S týmto filmom som sa stal niečím ako národným hrdinom... Cenu Americkej filmovej akadémie totiž verejnosť nevníma len ako jednu ďalšiu filmovú cenu, ale považuje to za naozaj výnimočné ocenenie,“ priznal režisér, aj keď pripomenul, že by ho potešil záujem domáceho publika o rakúske filmy ešte predtým, než prerazia v zahraničí. „V posledných rokoch to bolo vlastne vždy tak, že rakúske filmy od Michaela Haneckého, Ulricha Seidela či Barbary Albertovej boli na medzinárodných festivaloch veľmi úspešné, ale nikdy sa netešili takej obľube doma,“ skonštatoval čerstvý oscarový režisér.

Chcel vyhrať

O Oscaroch rozhoduje takmer 6000 členov Americkej filmovej akadémie. Šancu uspieť majú najmä dobré filmy, musia byť však aj známe. To platí dvojnásobne o zahraničných filmoch, ku ktorým sa členovia akadémie v bežných kinách prakticky nedostanú. Skutočnosť, že rakúsky režisér mal už v novembri pre svoj film amerického distributéra a dokonca miestneho agenta pre public relations, dával tušiť, že Diablova dielňa berie svoje oscarové ašpirácie vážne.

Na otázku izraelského novinára, či by ho netrápilo, keby vyhral film Beaufort z izraelskej produkcie, odpovedal Ruzowitzky deň pred oscarovým večeromúprimne: „Samozrejme, že by som chcel vyhrať a nechcel by som byť porazený izraelským či poľským filmom.“ Nie je preto náhodou, že Sony Pictures Classic naplánovali americkú premiéru Diablovej dielne práve na predoscarový piatok 22. februára. Hlasovanie o cenách akadémie bolo síce v tej chvíli už uzavreté, v recenziách však americkí kritici prirovnali Diablovu dielňu k Schindlerovmu zoznamu z produkcie hollywoodskej ikony Stevena Spielberga. Dobytie Hollywoodu zvládol Ruzowitzky na jednotku.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 494
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 216
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 142
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 396
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 982
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 774
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 768
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 616
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 336
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 314

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.