Zlé jazyky prinášajú i dobré správy

BRATISLAVA. „Pre mnohých priateľov, ktorí si ma pamätajú ako veselého človeka, môžu byť niektoré moje diela šokom,“ povedala pražská výtvarníčka Xénia Hoffmeisterová pred siedmimi rokmi na svojej prvej slovenskej výstave v bratislavskej Galérii Z.

BRATISLAVA. „Pre mnohých priateľov, ktorí si ma pamätajú ako veselého človeka, môžu byť niektoré moje diela šokom,“ povedala pražská výtvarníčka Xénia Hoffmeisterová pred siedmimi rokmi na svojej prvej slovenskej výstave v bratislavskej Galérii Z.

Ani stopa po sentimente

„Neinformovaný divák by túto výstavu asi nepripísal autorovi ženského rodu,“ dodal Rudolf Fila, ktorý Xéniu, vtedy ešte Michalikovú, učil na strednej umeleckopriemyselnej škole. „Rozmerné obrazy s razantným rukopisom totiž nevykazujú nič feministické: ani mäkkú citovosť v maliarskom podaní, ani stopu po sentimentálnych témach. A sarkazmus je predsa doménou mužov.“

Do Bratislavy, v ktorej prežila mladosť, však prišla ukázať svoju tvorbu už ako renomovaná umelkyňa – v Prahe, kde vyštudovala maľbu, scénické a kostýmové výtvarníctvo na DAMU, už zostala, vydala sa a divadelné výtvarníctvo čoskoro zamenila za voľnú tvorbu – a odvtedy tu už vystavovala viackrát. Tentoraz sa prichádza predstaviť slovenskému publiku sprostredkovane, formou výpravnej monografie, ktorá vyšla začiatkom roka vo vydavateľstve Kalich pri príležitosti jej veľkej retrospektívy v pražskom Mánese.

Lodičky po sezóne

„Robím vždy to, čo ma momentálne baví,“ hovorí Hoff­meisterová na margo svojej ťažkej zaraditeľnosti v českom výtvarnom spektre, čo dokumentuje aj reprezentatívna publikácia, približujúca jej tvorbu od konca osemdesiatych rokov až do súčasnosti. Tvorbu, charakterizovanú ako fantazijný expresionizmus, ktorý je hlboko zakotvený v prírode a orientovaný na otázky zmyslu ľudského bytia.

Názvy jej známych sérií Vítězství tmy, Čarodějnice či Zlé jazyky neveštia nič optimistické a jej typické veľkoformátové maľby plné divokej fantázie a nadprirodzených tvorov prezentujú prosté ľudské obavy, nevedomosť a strach z budúcnosti, ale aj jej apelujúci „fiktívny varovný prstík“.

Tajomstvám symbolov, alegórií a metafor však nechýba irónia, čierny humor, groteska či absurdita, čo pôvabne odľahčuje bájny mýtus prírody.

Chronologický posun Hoffmeisterovej tvorby pri zachovaní originality a obdivuhodnej imaginácie smeruje postupne k veselším témam konkrétneho každodenného života tak v objektoch a inštaláciách, vtipných a bizarných vďaka originálnemu autorkinmu pohľadu i použitiu rôznych kombinovaných techník, ako aj v grafikách a maľ­bách.

K najnovším patrí aj cyklus Botičky, jedna z malieb, kde na konci sezóny odplávajú dvojvýznamové lodičky (topánky a člnky zároveň), tvorí aj obálku knihy.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 017
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 731
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 273
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 543
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 908
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 419
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 323
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 143
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 786
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 701

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Nič úprimné nevie povedať, aj tak je Taylor Swift najpredávanejšou speváčkou

Spieva o mužoch, na ktorých chce zabudnúť. Výsledkom je ukričaný album.

ROZHOVOR

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.

RECENZIA

Tomáš Maštalír sa zmenil na netvora, Zuzana Fialová hrá najlepšie samu seba

SND si vzalo ťažkú úlohu: na scénu prinieslo drsný príbeh Richarda III.

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral Czech Press Photo už aj v minulosti. Pozrite si ostatných víťazov.

Na twitteri napísali, že zomrel Milan Kundera. Urobil by chybu, keby to dementoval

Český spisovateľ patrí medzi ľahké terče, ale iným sa stalo aj horšie.