BANSKÁ ŠTIAVNICA. Slovenské banské múzeum získalo grant vo výške 482 tisíc eur, čo je približne 16,2 milióna korún na záchranu európskeho kultúrneho dedičstva. Ide o najvyššiu sumu, akú doteraz slovenské múzeum z externých zdrojov dostalo.
Projekt je podporený grantom z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska.
Reštaurátori za sklom
Múzeum má 90 tisíc kusov zbierok, ktoré sú väčšinou v depozitoch. Tie už nevyhnutne potrebujú obnovu.
„Vďaka prostriedkom z projektu vybuduje múzeum reštaurátorské pracovisko na papier a staré tlače, upraví priestory depozitov a expozícií a rozbehne reštaurovanie cenných kamenných artefaktov či vzácnej plastiky sv. Barbory,“ hovorí riaditeľ Slovenského banského múzea Jozef Labuda.
„Reštaurátorské pracovisko bude sprístupnené aj verejnosti vďaka priehľadnému vstupu, kde budú môcť návštevníci priamo sledovať reštaurátorov papiera pri práci,“ dodáva riaditeľ.
VIDEO - Väčšina zbierok je v depozite
((video))
VIDEO: Ján Krošlák
Záhadný Majster MS
Najstarší kamenný artefakt, ktorý pomocou grantu zreštaurujú, je krstiteľnica z 13. storočia. Medzi najhodnotnejšie zasa patrí plastika sv. Barbory z roku 1506 z dielne tajomného Majstra MS. Napriek dlhoročnému bádaniu sa vedcom dodnes nepodarilo určiť, ktorý z popredných neskorogotických umelcov sa za označením Majster MS skrýva. Existuje niekoľko alternatív, no žiadnu sa nepodarilo jednoznačne potvrdiť.
Svätice ako tehotné
Sv. Barbora, sv. Katarína a Madona boli na oltári Majstra MS jedinými plastikami.
Tieto sochy sú staršie ako sochy z dielne Majstra Pavla z Levoče, vysekané sú z jedného kusa lipového dreva. Svojím zobrazením svätice pripomínajú tehotné ženy.
„Je to dané vtedajšou ikonografiou a výtvarným zobrazením, v skutočnosti v požehnanom stave nie sú, “ povedala Mária Čelková, odborná pracovníčka múzea.
Sochy Kataríny a Barbory patria do zbierok múzea, Madona patrí cirkvi a umiestnená je v kostole sv. Kataríny. Tri svätice sa stretli po rokoch iba raz na jednej z reprezentatívnych výstav.
Autor: Kveta Fajčíková