Bratislava 15. marca (TASR) -
Po priaznivých ohlasoch na zrealizované výročné prehliadky slovenských filmov v médiách, ako aj v širšej diváckej verejnosti, sa SFTA rozhodla pripraviť a uskutočniť projekt národných filmových cien, ktoré by štandardizovali situáciu v kinematografii a stali sa kompatibilnými s filmovými cenami v iných národných kinematografiách. Takýto projekt má ambíciu vrátiť slovenskému filmu jeho stratené pozície, vrátiť ho do povedomia širokej verejnosti a médií a zároveň vyslať signál, že má stále čo povedať svojim divákom. Samotná idea realizácie takejto ceny vznikla už dávnejšie, avšak až v roku 2004 posunula finančná podpora ministerstva kultúry projekt do reálnych kontúr.
Národná filmová cena má ambíciu stať sa slovenskou verziou výročných národných cien, akými sú v Spojených štátoch amerických Oscar, vo Francúzsku Cézar, v Taliansku David a v Českej republike Český lev. V tejto súvislosti SFTA oslovila širší okruh významných osobností a tie sa uzniesli, že národná filmová cena bude niesť názov Slnko v sieti.
Na jednej strane je Slnko v sieti odkazom na prelomové a jedno z najvýznamnejších slovenských filmových diel, snímku režiséra Štefana Uhra z roku 1962, ktorá sa považuje za začiatok československej "novej vlny", na druhej strane sa s týmto slovným spojením asociujú pojmy ako modernosť, novátorstvo a schopnosť moderného pohľadu na tradičné hodnoty, istá neuchopiteľnosť vecí a vzťahov, krátkosť okamihu, ktorý sa zhmotňuje v záblesku svetla a dodáva veciam iný odtieň a význam. Autorom víťazného návrhu ceny Slnko v sieti sa stal Oliver Leššo.
Národná filmová cena sa začala v roku 2004 pripravovať ako bienále. Hlavným dôvodom dvojročného cyklu je skutočnosť nižšieho počtu realizovaných filmových diel za jeden kalendárny rok. SFTA si uvedomuje potrebu väčšieho výberu filmov a jej cieľom je oceniť len naozaj kvalitné a umelecky hodnotné počiny, čo by vzhľadom na situáciu v slovenskej kinematografii dvojročný cyklus udeľovania cien mohol zabezpečiť. SFTA má snahu nastaviť úroveň ceny tak, aby od začiatku reprezentovala kvalitu a bola považovaná za prestížnu.
Po udelení historicky prvej ceny za výnimočný prínos slovenskej kinematografii, ktorú v roku 2004 dostal režisér Juraj Herz, sa prvý ročník slávnostného udeľovania národných filmových cien, v ktorom SFTA hodnotila filmovú tvorbu z obdobia rokov 2004 2005, konal počas 8. medzinárodného filmového festivalu Bratislava. Členovia SFTA vtedy v dvojkolovom hlasovaní rozhodli o nasledovnom udelení cien: výnimočný prínos slovenskej kinematografii - kameraman Stanislav Szomolányi a filmový kritik Pavel Branko, najlepší celovečerný film - Slnečný štát (r. Martin Šulík), najlepšia filmová réžia - Martin Šulík (film Slnečný štát), najlepší ženský herecký výkon - Anna Geislerová (Šílení), najlepší mužský herecký výkon - Jan Tříska (Šílení), najlepší filmový scenár - Martin Šulík a Marek Leščák (Slnečný štát), najlepší kameraman - Juraj Galvánek (Šílení), najlepší strih - Jiří Brožek (Slnečný štát), najlepší zvuk - Peter Mojžiš (Slnečný štát), najlepšia pôvodná hudba - Vladimír Godár (Slnečný štát), najlepší výtvarný počin - Jan a Eva Švankmajerovci, najlepší animovaný film - Nazdravíčko! (r. Ivana Zajacová a Jozef Mitaľ), najlepší dokumentárny film - Amazonia vertical (r. Pavol Barabáš), najlepší zahraničný film - Kukuška (r. Alexander Rogožkin).
Slovenská filmová a televízna akadémia sa stala v roku 2007 členom FAN asociácie národných filmových akadémií a začala užšie spolupracovať aj s Európskou filmovou akadémiou. Na základe toho bola slovenská národná filmová cena Slnko v sieti prezentovaná spolu so svojimi staršími a prestížnejšími "kolegyňami" na pódiu počas slávnostného odovzdávania Európskych filmových cien v Berlíne 1. decembra 2007.