Bratislava 15. marca (TASR) -
Sochy, reliéfy, obrazy a kresby v počte 139 kusov pochádzajú zo zbierky holandského zberateľa skupiny Cobra Karla van Stuijvenberga žijúceho vo Venezuele. Ako pre TASR potvrdil Vincent Polakovič z Danubiany, v Bratislave je premiéra a neskôr túto reprezentatívnu kolekciu z tvorby klasikov európskeho umenia druhej polovice 20. storočia uvidia v štyroch maďarských mestách i v Rakúsku. O ich tvorbe sa hovorí ako o experimentálnom umení výnimočného páru. Obaja pochádzajú z Budapešti, ako nádejní umelci v roku 1930 prišli samostatne do Paríža, kde sa na druhý deň zoznámili a prakticky boli stále spolu do konca života. Začali ilustrovať módne časopisy a spolupracovať so švajčiarskou revue Annabelle, ktorá zohrala v ich živote dôležitú úlohu. Na začiatku vojny museli opustiť Paríž a vďaka redakcii Annabelle sa v roku 1942 dostali do Zürichu, ktorý sa stal ich domovom.
Zoltan okrem toho, že spolupracoval s redakciou a stal sa úspešným módnym kresliarom, začal opäť maľovať. Zaujal mimoriadnou reliéfnou tvorbou a tvoril aj priestorové obrazy, ktoré vzbudzujú obdiv aj dnes. Napríklad zavesené dielo Posledná večera o rozmeroch 1,6x2,75 metra vytvoril zo železa a množstva veľkých skrutiek. Aj v obrazoch Príroda, Matematická náhoda, Každý je kráľ, Sedem, Moje srdce, Krvavá sympatia využil mosadzný plech, drôt, klince, kolíky a iné kovové materiály. V roku 1964 získal hlavnú cenu Biennale v Benátkach so "živými obrazmi". Remeselnícku zručnosť a materiály modernej doby využil na umelecké sformovanie svojich citov a emócií.
Madeleine Szemere-Kemeny pôvodným menom Lenke Szemere začala sľubnú umeleckú kariéru ešte počas štúdia v Budapešti. Na výstave v Ernst Múzeu v roku 1927 získala aj prvé uznania. Z toho obdobia sa zachovalo len málo diel. Neskôr zaujala expresívnou figuratívnou tvorbou. Kombinovaním rôznych materiálov - kameň, prášková farba, tuš, lak, smalt, pastel vytvorila výnimočný svet plný ženskosti. O tom svedčia vystavené obrazy Hnedá vyšívačka, Zemitá postava, Žena, Oblačná hlava, Žena spiaca v lístí a iné.
V roku 1982 v Musée d`Art Moderne de la Ville v Paríži sa konala veľká retrospektívna výstava skupiny Cobra, do ktorej boli zaradené aj diela Kemenyovcov. Na tejto výstave tvorba oboch umelcov zaujala Karla van Stuijvenberga, ktorý o rok neskôr založil zbierku Kemeny. Podľa Polakoviča je to najväčší zberateľ na svete diel Kemenyovcov z rôznych období tvorby, čo potvrdzuje aj expozícia v Danubiane. Van Stuijvenberg získal pozoruhodnú kolekciu ich diel aj z raného, menej známeho obdobia. Vystavuje ich s prezentáciami skupiny Cobra po celom svete - v mestách Caracas, Osaka, Tokio, Malmö, Taipei, Amsterdam a iných.
K výstave vyšla aj 272-stranová kniha, ktorú podporilo Ministerstvo kultúry SR.