ŽILINA. Ján Triaška prezentuje v Považskej galérii umenia v Žiline svoju tvorbu na výstave Medzistav, ktorú kurátorsky pripravila Mira Putišová. Verejnosti sa tak odhaľujú aspekty intermediálnych možností a presahov obrazov ako takých.
Autor sa pohybuje na hranici medzi klasickou maľbou a digitálnou animáciou, aby v konečnom dôsledku spojil dva rozdielne druhy obrazov. Tento aspekt sa dá najviac cítiť v sérii implantovaných malieb Green Screen (na snímke PGU), ktoré sú nositeľkami nového ponímania obrazu. Maľby/implantáty pozostávajú z akrylovej maľby a počítačových animácií projektovaných na veľkú plochu plátna.
Bez hraníc
Pod názvom výstavy Medzistav môžeme nájsť aj odraz určitého stavu v súčasnej spoločnosti, no zároveň poukazuje na autorovu nevyhranenosť v jeho tvorbe i v tejto prvej rozsiahlejšej prezentácii. Nevyhranenosť však netreba chápať ako niečo negatívne, ale naopak, ako niečo obohacujúce.
Triaškov prínos do aktuálneho domáceho umeleckého diania je najmä v tom, že tento tvorca sa nedá definovať ako maliar, fotograf či videoumelec - tvorba Jána Triašku má v sebe osobitosť práve v tom mixovanom pohybe medzi jednotlivými médiami.
Jeho počítačovoakrylové hybridy majú vlastný vizuálny život s jasným podliehaním času. Triaška v týchto maľbách ruší hranice medzi samotnou povahou i prezentáciou výsledného média, čím experimentuje s maľbou i videom súčasne.
Najnovšia kolekcia veľkoformátových malieb Little Big City odráža obytný priestor jedinca a nesie v sebe angažovaný podtext. Námetom diel je analýza pôdorysu klasického panelákového bytu - autor „pracuje“ s maľbou, ktorá obsahuje vizuálnu jednoduchosť a unifikovanosť. Maľby bytových pôdorysov sa tak dajú vnímať aj ako inotaj na ľudskú túžbu bývať účelne a súčasne. Sú to maľované neoabstraktné variácie plné stiesnenosti.
Kukláči ako dekorácia
Okrem malieb je do výstavy zaradený i cyklus fotografií Izmus. Ide o sériu manipulovaných fotografií a lightboxov, ktoré poukazujú na antiestetické (ne)architektonické stavebné skvosty Bratislavy. Pomocou fotografie Triaška dopĺňa tieto stavby o postavičky kukláčov, čím ponúka kritickosatirickú výpoveď o zmysle politických činiteľov v živote bežného človeka.
Tento cyklus je doplnený aj o videoinštaláciu Peep show a práve táto angažovaná poloha je príznačná pre celú Triaškovu tvorbu.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je kunsthistorička)