Bratislava 18. marca (TASR) - Nápad českého režiséra Adolfa Ziku natočiť dokument o živote kontroverzného fotografa Jana Saudka vznikol vďaka osobnému záujmu režiséra o "zvláštnych ľudí". "Treba povedať, že film nie je typickým dokumentom. Sú tam aj pasáže, keď Saudek 'hrá' a dúfam, že to divák rozpozná," ozrejmil režisér Zika. Práve preto film V pekle svích vášní, ráj v nedohlednu nesie podtitul "pravde podobný".
Film má dve línie, z ktorých jedna je farebná, realistická a druhá je snímaná na čiernobiely film, pričom má vykresliť stavy Saudkovej mysle a jeho emócie. Vo filme je podľa slov režiséra veľa podprahových informácií. Podľa neho má divák pri sledovaní snímky pocit, že sa pozerá na samotného Jana Saudka. "V jeho prítomnosti si totiž človek nikdy nie je istý tým, či je to skutočný Saudek. Je to človek s veľkou aurou a dokáže ju okolo seba šíriť," ozrejmil Zika. Saudka vykreslil ako zvláštneho človeka, ktorý "zastavil čas" tým, ako sa oblieka, správa a tým, že ignoruje technické vymoženosti, hoci by si ich mohol dovoliť. "Podľa môjho pozorovania chce byť stále mladý," dodal režisér.
Cieľom filmu bolo podľa režisérových slov ukázať divákovi, že Saudek nie je taký "šašo", na akého sa hrá. Narážal tým na fakt, že český fotograf v médiách vystupuje s cieľom pobaviť, pritom je v ňom viac. Saudek sa podľa neho na verejnosti nezveruje s tým, akú má od rána "depku". "Radšej povie, že videl susedku, ktorá ho zaujala svojimi vnadami a preto ju pleskol po zadku. A zároveň dodá, že je najväčší alkoholik na svete a jeho fotky sú úplne trápne," hovorí o slávnom fotografovi Zika a dodáva, že pri civilnom kontakte je vďaka Saudkovej inteligencii a rozhľadenosti ťažké udržať krok.
Jedna z podmienok Jana Saudka pred nakrútením filmu bolo, že scenár mal byť dopredu napísaný, čo ale sám režisér charakterizuje ako "absurditu" v prípade tvorby dokumentu. Podľa Ziku známy fotograf potrebuje vedieť, čo bude robiť a čo sa bude nakrúcať. "Sám je veľkým režisérom všetkých okolo seba a je preňho nemysliteľné, aby nevedel, čo sa bude diať," podotkol Zika. Saudek mu dokonca v jednej situácii naznačil, že režisér nemôže "prebiť" jeho osobnosť. "V prípade Jana Saudka som preto svoje ego potlačil na úplne najnižšiu možnú formu," dodáva režisér.
"Párkrát som Saudka zažil, keď si dal dole okuliare, sadol si ako starý dedko a posťažoval sa na život. Je to neuveriteľný zážitok. Toto však končí vo chvíli, keď niekto zaklope na dvere, alebo ráno vstane z postele," hovorí Zika.
Pri tvorbe filmu vzniklo 60 hodín materiálu. Z neho štáb zostrihal osem hodín, ktoré celkom logicky zachytávali Saudkov život. "V tomto momente bolo jasné, že sa musím rozhodnúť pre to najdôležitejšie. Rozhodol som sa pre dve ďalšie postavy, ktoré vo filme figurujú, Sáru a jeho brata Káju," dodal Zika. V snímke je veľa naznačených a nezodpovedaných vecí, čo v divákovi môže vyvolať hlbšie premýšľanie. Zaujímavosťou je, že fotograf do premiéry film nevidel. Saudek na dokument reagoval, že po tomto s ním už "žiadna ženská nepôjde". V konečnom dôsledku však režisérovi o pár dní prišla textová správa s pochvalou.
Ako to už býva v prípade kontroverzného fotografa, v Českej republike má aj film rôzne ohlasy. Kritici režisérovi vyčítali hlavne to, že podľa nich zo Saudka "nezodral kožu", čo však tvorca filmu odmieta kvôli naturalistickému zobrazeniu niektorých scén. Rozpočet na film bol 10 miliónov českých korún, sponzoroval ho český producent Tomáš Šedivý, ktorý už dlhé roky žije v USA.
Aj napriek všetkým kritikám sa česko-americký film V pekle svích vášní, ráj v nedohlednu stal druhým najúspešnejším dokumentom v ČR. Prvým ostáva dokument o bývalom prezidentovi Václavovi Havlovi. Spolu s filmom, ktorý sa už premieta aj na Slovensku, si fanúšikovia Jana Saudka môžu v bratislavskom Auparku pozrieť aj výber z jeho najlepších fotografických prác.