K VÝSTAVE IVANA CSUDAIA NOVÉ OBRAZY V GALÉRII MESTA BRATISLAVY

Za to vzrušenie to stojí

Ivan Csudai aj napriek pribúdajúcim rokom patrí k umelcom, ktorých tvorba sa stáva konštantou súčasného umenia. Navonok sa zdá, že sa o to ani tak veľmi neusiluje.

Ivan Csudai: Odmietnutie.(Zdroj: ARCHÍV IVANA CSUDAIA)

Na čom je postavená Csudaiova bezpečná pozícia, odhaľuje výstava v Galérii mesta Bratislavy.

BRATISLAVA.

Jeho doterajšiu tvorbu nikto nespracoval do monografického bachantu, tak ako u početnej skupiny stredno­prúdových rovesníkov, zatiaľ ani neprekvapuje postpubertálnymi ex­ces­mi, ktoré potrápia umelcov, keď zbadajú, že štafetu mladosti preberá už iná generácia.

Poctivé PR

O Csudaiovi sa vie, že približne vždy po dvoch rokoch príde s novou sériou malieb. Ak nepočítame 80. roky, tak hneď na začiatku nasledujúcich rokov to bolo Mysticum, pokračoval geo­metrizujúcou sériou 24 hodín, neskôr prišiel objektový Velvet, a konečne maliarske cykly 9 Easy pieces, Half, Traja z pekného páru (spoločné maľby s Lacom Terenom a Stanislavom Divišom), Rok medveďa, Evolution, až po teraz vystavené Nové obrazy v Galérii mesta Bratislavy.

Ak vypustíme rýdzo maliarsku problematiku, tak priliehavé a zapamätateľné názvy malieb, vystavovaných takmer vo všetkých galériách Slovenska, boli jedným z poctivých PR krokov na ceste k upevneniu mena.

Navyše, výklad svojho diela zakaždým zveril ľuďom, ktorých príspevky boli literárnou, umenovednou alebo filozofickou úvahou a nielen vynúteným úvodom v katalógu. Ak sa dnes chce niekto o Csudaiovi dozvedieť, siahne po textoch spisovateľa Jiřího Oliča, historičky umenia Kataríny Bajcurovej či estetika Petra Michaloviča.

Aj keď prejavy „csudaiovskej“ umeleckej a asi aj súkromnej existencie budia zdanie precízne vybudovaného stereotypu, paradoxne práve jeho výstavy patria v rámci súčasnej slovenskej výtvarnej scény k tým naj­očakávanejším. Vie sa totiž , že nepatrí k tvorcom, ktorí sa potvrdzujú v istote stále tých is­tých obrazoch, ani k tým, ktorí sa zaťažujú obsesívnymi pochybnosťami o vlastnej práci a často aj o sebe samom.

Neakceptovať limity

Sám Ivan Csudai hovorí, že „umelec nik­dy nevie, ako to dopadne, ale výsledok, nech je akýkoľvek, mu za to vzrušenie stojí. Je to hra. Jej zmysel spočíva vo výbere adekvátnej a zároveň aktuálnej formy výrazu. Mojou povinnosťou je totiž cítiť okolie ako živý a rôznorodý organizmus. To nie je obmedzenie, ale schopnosť spo­znať situáciu, v ktorej by mal byť umelec pohotový“.

Aj z tých slov je zrejmé, že Csudai veľmi skoro spoznal „limitované“ možnosti súčasnej maľby, ktorých sa zbavil tak, že ich vôbec neakceptoval. To, že maľba v jeho podaní konkuruje rozdrapenejším novým médiám, potvrdzuje aj fakt, že jeho maľovanie sa stalo akýmsi modelovým príkladom obrazu súčasnej maľby. Jej hodnotu tvorí aj skutočnosť, že k svojmu maliarskemu štýlu sa nedostal náhodne, ale sa k nemu posledné desaťročie premaľúval postupne, od obrazu k obrazu.

Dômyselné puzzle

Je rozpoznateľný ako koláž niekoľkých obrazových plánov, ktoré na prvý pohľad nekomunikujú. Keď sa pozrieme dôkladnejšie, vidíme dômyselné puzzle, ktoré je zložené z tajomstiev autorom buď v obraze na­značených, alebo až divákom domyslených. Csudaiove maľby sú naozaj urozprávané, len je to všetko skryté pod pózou suverénneho a zdanlivo strohého rukopisu. Najväčšie prekvapenia sa potom objavujú práve v nepomeroch medzi tým, čo na obraze je, s tým, čo je „za ním“.

Aj Nové obrazy sú ako krútiace sa víry, ale pristúpiac bližšie, Micky Mouse, nepredvídateľný maskot a sprievodca tejto série, buď z rohu naťahuje dlaň, alebo len nenápadne pozoruje. Akú rolu hrá Mickey Mouse či iní herci Csudaiových malieb, nie je ťažké odhadnúť. Občas sa ich roly premiešajú a vtedy to týmto maľbám asi najviac pristane.

Minulé leto vystavoval v pražskom Rudolfíne Neo Rauch, v súčasnosti najznámejší nemecký maliar. V porovnaní s Csudaiom menej štylizujúci, viac realistický, ale takisto obraz skladajúci sa z fragmentov, na prvý pohľad nesúrodých realít. Obraz ako divadlo, kde niečo platí tak, aby o chvíľu poprelo samo seba.

To je však len jeden z mož­ných výkladov. Sám Csudai tvrdí: „Nechávam to plynúť. Tým sa mi darí byť o konskú dĺžku pred divákom, aby práve on mohol byť insiderom par excellence.“

Ivan Csudai: Smútok vecí (vďaka momusovi).

FOTO – ARCHÍV IVANA CSUDAIA

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 318
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 061
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 574
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop