K VÝSTAVE IVANA CSUDAIA NOVÉ OBRAZY V GALÉRII MESTA BRATISLAVY

Za to vzrušenie to stojí

Ivan Csudai aj napriek pribúdajúcim rokom patrí k umelcom, ktorých tvorba sa stáva konštantou súčasného umenia. Navonok sa zdá, že sa o to ani tak veľmi neusiluje.

Ivan Csudai: Odmietnutie.(Zdroj: ARCHÍV IVANA CSUDAIA)

Na čom je postavená Csudaiova bezpečná pozícia, odhaľuje výstava v Galérii mesta Bratislavy.

BRATISLAVA.

Jeho doterajšiu tvorbu nikto nespracoval do monografického bachantu, tak ako u početnej skupiny stredno­prúdových rovesníkov, zatiaľ ani neprekvapuje postpubertálnymi ex­ces­mi, ktoré potrápia umelcov, keď zbadajú, že štafetu mladosti preberá už iná generácia.

Poctivé PR

O Csudaiovi sa vie, že približne vždy po dvoch rokoch príde s novou sériou malieb. Ak nepočítame 80. roky, tak hneď na začiatku nasledujúcich rokov to bolo Mysticum, pokračoval geo­metrizujúcou sériou 24 hodín, neskôr prišiel objektový Velvet, a konečne maliarske cykly 9 Easy pieces, Half, Traja z pekného páru (spoločné maľby s Lacom Terenom a Stanislavom Divišom), Rok medveďa, Evolution, až po teraz vystavené Nové obrazy v Galérii mesta Bratislavy.

Ak vypustíme rýdzo maliarsku problematiku, tak priliehavé a zapamätateľné názvy malieb, vystavovaných takmer vo všetkých galériách Slovenska, boli jedným z poctivých PR krokov na ceste k upevneniu mena.

Navyše, výklad svojho diela zakaždým zveril ľuďom, ktorých príspevky boli literárnou, umenovednou alebo filozofickou úvahou a nielen vynúteným úvodom v katalógu. Ak sa dnes chce niekto o Csudaiovi dozvedieť, siahne po textoch spisovateľa Jiřího Oliča, historičky umenia Kataríny Bajcurovej či estetika Petra Michaloviča.

Aj keď prejavy „csudaiovskej“ umeleckej a asi aj súkromnej existencie budia zdanie precízne vybudovaného stereotypu, paradoxne práve jeho výstavy patria v rámci súčasnej slovenskej výtvarnej scény k tým naj­očakávanejším. Vie sa totiž , že nepatrí k tvorcom, ktorí sa potvrdzujú v istote stále tých is­tých obrazoch, ani k tým, ktorí sa zaťažujú obsesívnymi pochybnosťami o vlastnej práci a často aj o sebe samom.

Neakceptovať limity

Sám Ivan Csudai hovorí, že „umelec nik­dy nevie, ako to dopadne, ale výsledok, nech je akýkoľvek, mu za to vzrušenie stojí. Je to hra. Jej zmysel spočíva vo výbere adekvátnej a zároveň aktuálnej formy výrazu. Mojou povinnosťou je totiž cítiť okolie ako živý a rôznorodý organizmus. To nie je obmedzenie, ale schopnosť spo­znať situáciu, v ktorej by mal byť umelec pohotový“.

Aj z tých slov je zrejmé, že Csudai veľmi skoro spoznal „limitované“ možnosti súčasnej maľby, ktorých sa zbavil tak, že ich vôbec neakceptoval. To, že maľba v jeho podaní konkuruje rozdrapenejším novým médiám, potvrdzuje aj fakt, že jeho maľovanie sa stalo akýmsi modelovým príkladom obrazu súčasnej maľby. Jej hodnotu tvorí aj skutočnosť, že k svojmu maliarskemu štýlu sa nedostal náhodne, ale sa k nemu posledné desaťročie premaľúval postupne, od obrazu k obrazu.

Dômyselné puzzle

Je rozpoznateľný ako koláž niekoľkých obrazových plánov, ktoré na prvý pohľad nekomunikujú. Keď sa pozrieme dôkladnejšie, vidíme dômyselné puzzle, ktoré je zložené z tajomstiev autorom buď v obraze na­značených, alebo až divákom domyslených. Csudaiove maľby sú naozaj urozprávané, len je to všetko skryté pod pózou suverénneho a zdanlivo strohého rukopisu. Najväčšie prekvapenia sa potom objavujú práve v nepomeroch medzi tým, čo na obraze je, s tým, čo je „za ním“.

Aj Nové obrazy sú ako krútiace sa víry, ale pristúpiac bližšie, Micky Mouse, nepredvídateľný maskot a sprievodca tejto série, buď z rohu naťahuje dlaň, alebo len nenápadne pozoruje. Akú rolu hrá Mickey Mouse či iní herci Csudaiových malieb, nie je ťažké odhadnúť. Občas sa ich roly premiešajú a vtedy to týmto maľbám asi najviac pristane.

Minulé leto vystavoval v pražskom Rudolfíne Neo Rauch, v súčasnosti najznámejší nemecký maliar. V porovnaní s Csudaiom menej štylizujúci, viac realistický, ale takisto obraz skladajúci sa z fragmentov, na prvý pohľad nesúrodých realít. Obraz ako divadlo, kde niečo platí tak, aby o chvíľu poprelo samo seba.

To je však len jeden z mož­ných výkladov. Sám Csudai tvrdí: „Nechávam to plynúť. Tým sa mi darí byť o konskú dĺžku pred divákom, aby práve on mohol byť insiderom par excellence.“

Ivan Csudai: Smútok vecí (vďaka momusovi).

FOTO – ARCHÍV IVANA CSUDAIA

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 205
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 113
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 172
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 491
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 361
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 271
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 149
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 126
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 072

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Neprehliadnite tiež

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.