BRATISLAVA 20. marca (SITA) - Druhým Mliečnym zubom je inscenácia Uzavretí, premiérovať sa bude už v stredu 9. apríla o 19:00 v bratislavskom Štúdiu 12. Inscenácia vzniká ako autorské predstavenie inšpirované novelou Slavomíra Kunza Muž a žena vo fľaši z roku 2006. Centrálnou témou je uzavretosť, vnútorný boj s jej chladom, túžba po šťastí a niekom blízkom je hybným impulzom ich konania. Pod scenár a réžiu sa podpísal Boris Kováč. V hre sa Jana Dobijášová, Miro Zwiefelhofer, Miroslava Kánová a Juraj Kováč. Agentúru SITA informovala Katarína Weissová zo Štúdia 12.
Témou predstavenia je ľudská uzavretosť. Osobný vnútorný boj postáv s vlastnou izolovanosťou, túžba po šťastí a niekom blízkom je hybným impulzom ich konania. Toto konanie vytvára dej inscenácie. Príbeh inscenácie je rozprávaný tak, aby divák nazeral do súkromia postáv, do ich vnútra. Vidí ich utiahnutosť pri kontakte s inými postavami, ale aj ich správanie, keď sú sami. Počuje ich myšlienky. Počuje a vidí ich bolesť a túžby. Príbeh o mužovi a žene vo fľaši, ktorú si sami vytvorili na obranu, autori rozšírili o ďalšieho muža a ženu, ktorí si fľašu vytvorili na útok. Tým si navzájom ubližujú. Reálny príbeh sa prepletá s predstavami a spomienkami hlavných postáv Muža a Ženy.
Samotná inscenácia vzniká na základe témy bez počiatočného scenára. Sú určené iba základné situácie vytvárajúce príbeh. Herci za pomoci režiséra sú sami autormi svojich postáv a ich konania. Pri tvorbe postupujú na základe hereckých partitúr, ktoré si herci vytvoria. Režisér im slovom, ktoré vyjadruje konkrétny pocit, dá impulz na to, aby tento pocit fyzicky stvárnili. Z tohto stvárnenia - partitúry, režisér vyberie jeden pohyb alebo gesto, ktoré bolo vrcholom v hercovej partitúre a bolo najvýstižnejšie pre vyjadrenie počiatočného slova. Pritom herec nevyjadruje seba v pocite, ale nechá sa viesť svojou intuíciou a predstavivosťou na vyjadrenie zadaného slova ako takého na vyjadrenie jeho významu. Potom sa zadá iné slovo a ďalšie a ďalšie, súvisiace s témou hry a problémami jednotlivých postáv. Z takýchto viacerých gest a partitúr sa herec inšpiruje k vytvoreniu psychologického gesta. Na základe tohto gesta potom herec tvorí svoju postavu a pracuje s ním. Môže sa viac preexponovať, alebo naopak zminimalizovať, až ho herec nesie v sebe vo svojom vnútri. Z tohto gesta herec vytvorí charakter svojej postavy, to, ako vyzerá, ako sa cíti. Takéhoto hotového človeka potom stačí iba hodiť do inscenácie a nechať plávať.
Celá tvorba inscenácie trochu pripomína filmový postup, hovorí autor a režisér predstavenia. "Situácie nenaskúšavame chronologicky, ako pôjdu za sebou. Dokonca už teraz viem, že použijeme techniku strihu, pretože niektoré situácie sa dajú vymeniť v poradí za sebou, alebo úplne vystrihnúť,“ povedal. Celé je to otvorené a je len na nás, autorskom tíme, ako to napokon bude vyzerať.
Prvým Mliečnym zubom bola komédia Štyri vraždy bez obete od autorského dua Vojtech Koleják a Martin Bošanský v polovici februára. V priebehu sezóny budú v bratislavskom Štúdiu 12 ďalšie divadelné predstavenia, ktoré porota vybrala z projektov zaslaných na základe dvoch výziev. Na prelome mája a júna 2008 je naplánovaná premiére tretieho Mliečneho zuba. Zámerom Mliečnych zubov je iniciovať nové, najmä autorské divadelné projekty, písanie nových textov a inscenácie súčasných hier. Slúži na prezentáciu prvých inscenačných pokusov mladých tvorcov, ktorí ešte neinscenovali v podmienkach profesionálneho divadla.