Priniesť hollywoodsky gýčo láske z doby ľadovej do krajiny, kde fantáziu celých generáciírozvíjali praveké príbehy Josefa Augustu s maľbami Zdeňka Buriana jeriskantný krok. Na druhej strane - kto by už dnes čítal knihy, keď máme takétofilmy?!
Režisér Roland Emmerich sapreslávil už celovečerným debutom DasArche Noah Prinzip (1984), sci-fi drámou, ktorú priaznivo prijímali kriticiaj diváci. Lenže kritici nenosia do pokladníc kín milióny, a tak sa nanich Emmerich vykašľal, odišiel do Ameriky a sústredil sa na masového,nenáročného, platiaceho diváka. Jeho variácia na E.T. s názvom Joey,podobne ako akčný sci-fi thriller Moon 44 predstavovali štandard a Univerzálnyvojak bol ešte uchádzajúci. No už Hviezdnabrána naznačila režisérov príklon k vizuálne úchvatným snímkam, nabitýmnáročnými digitálnymi trikmi, ktoré rezignovali nielen na akékoľvek posolstvoči myšlienky, ale i na charakterizáciu postáv, herecké výkony ba i samotnýpríbeh. Klišé v ligotavom pestrofarebnom obale. Zhubné bujnenie formy,atrofia obsahu. Že je to - aspoň z obchodného hľadiska - správny ťah,dokázali úspechy megaprodukcií Deňnezávislosti, Godzilla a Deň po tom, ktoré dovedna utŕžili takmerdve miliardy dolárov.
Novinka sa nesie v podobnomduchu, len sa odohráva v hlbokej minulosti. Prostý lovec mamutov Dleh prenasleduje milovanú Evolet i jej únoscovaž do Afriky a aby ju vyrval z ich pazúrov, neváha rozbiť egyptskúríšu. Hlúpučký príbeh je plný nezmyslov a úletov, anachronizmov, čudesnýchzvierat, ktoré (na spôsob Emmerichovej Godzilly), dokážu meniť svoju dravosť,pohyblivosť i veľkosť podľa toho, ako sa to práve hodí režisérovi. A tenrozkazuje nielen vetru a dažďu, ale i histórii, zemepisua fyzikálnym zákonom.
Skrátka - toto dielko zakvitlokvetmi hlúposti tak bohato, že to nedokážu zamaskovať ani rozbujnené digitálnečáry-máry. Vo sfére komerčného filmu nič nového. Len keby sám seba nebral tak smrteľnevážne, bez náznaku osviežujúceho nadhľadu, ktorý by celú tú záplavu nezmyslov zjemnila pomohol akceptovať. Veď aj oba filmy o barbarovi Conanovi sú plnéklišé a hlúpostí, lenže magických, malebných, s nádychom láskavého odstupu.Nabádajú diváka, aby sa pridal k hre, kým Emmerichov film sa na nič nehráa diváka nabáda nanajvýš k tomu, aby zaplatil vstupné a kúpil siextra veľkú porciu praženej kukurice.
A ešte čosi: ak nemeckýfilmár pomenuje hlavného hrdinu zámerne tak, aby jeho meno, čítané odzadu zneloheld (nemecky „hrdina") a vierolomnílovci otrokov majú prehnane semitské črty, dostávame sa chtiac-nechtiac na horúcupôdu ideového dedičstva Tretej ríše. Čo nás vedie k nástojčivej otázke:skutočne je to to, po čom masy túžia?
Viac o filmových premiérach sa dozviete na kultura.sme.sk.10 000 pred Kristom(10,000 B. C.)
USA - Nový Zéland.2007, 109 minút
Scenár: Roland Emmerich,Harald Kloser. Réžia: Roland Emmerich. Kamera: Ueli Steiger. Strih: AlexanderBerner. Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker. Hrajú: Steven Strait, CamillaBelle, Cliff Curtis, Reece Ritchie, Suri van Sornsen, Tim Barlow. Rozprávač:Omar Sharif.