SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky
PRESNE PRED ŠTVRŤSTOROČÍM VYŠIEL V KOMUNISTICKEJ TLAČI PAMFLET, KTORÝ ZMENIL ŽIVOTY MNOHÝCH MLADÝCH SKUPÍN

Vlna, ktorá sa otočila proti muzikantom

Článok Nová vlna so starým obsahom spôsobil v marci 1983 problémy českým hudobníkom. Aký mal vplyv na našu scénu?

Začiatkom 80. rokov ovládol svetovú hudobnú scénu štýl, ktorý dostal názov Nová vlna. Vznikla z punkrocku, z ktorého prevzali výraznú rytmiku s rif­fmi a doplnila ich lepšou inštrumentálnou zručnosťou a ab­surdnými textami. Sprevádzali ju rovnako výstredné účesy a oblečenie a dosť rýchlo našla ohlas aj v Československu.

Komunisti si čoskoro uvedomili jej rastúcu popularitu a fakt, že nešlo o oficiálnu scénu, museli riešiť. Najvýraznejší konflikt moci a mladých muzikantov naštartoval pred štvrťstoročím článok Nová vlna so starým obsahom v týždenníku Tribuna. Útočný text obvinil konkrétnych hudobníkov a organizátorov zo „šírenia a propagovania trendov cudzích socialistickej spoločnosti“. Znamenal veľké problémy pre skupiny Pražský výběr, Jasná Páka a mnohé ďalšie. Podpísal ho Jan Krýzl, čo je dodnes neodhalený pseudonym. Pražský výběr dostal niekoľkoročný dištanc, ktorý viedol k emigrácii bubeníka Jiřího Hrubeša. Prvý album skupiny síce koloval na čiernych kópiách po celej republike a spravil z nej kultovú legendu, no skladba Pražákům je hej sa dostala do oficiálnej televíznej hitparády iba keď ju prespieval František Ringo Čech, ktorý šikovne obišiel zákaz premenovaním Pražského výběru na Electrovox.

VIDEO: Povolený videoklip s upravenou skladbou Pražákům je hej

Slovenská ozvena

Článok povinne prevzali aj iné noviny, na Slovensku napríklad mládežnícky denník Smena. Spomínanú kauzu tam zaregistroval aj gitarista Andrej Šeban, ktorý sa práve rozbiehal so skupinou Demikát. 30. januára 1983 mali veľký úspech na festivale amatérskych skupín v bratislavskom PKO. Akciu zorganizoval Richard Müller (!) pod názvom Mladá vlna, okrem Demikátu tam hrali aj Ventil RG, Tublatanka a Gravis.

„Ľudia sa veľmi tešili, aj my. Pamätám si, že bolo pripravené číslo časopisu Populár, kde sa písalo o koncerte aj o kapelách, my sme tam dokonca mali farebný plagát, ale do tlače nešlo. Komunisti to stopli,“ spomína Andrej Šeban.

VIDEO: Demikát - Ja som bača veľmo starý (s archívnymi zábermi)

Inak však na Slovensku nebola situácia až taká dramatická. Neexistovalo tu silné mocou perzekvované undergroundové hnutie ako v Čechách. Ani neboli také rázne zákazy ako v prípade Pražského výběru. Naša neoficiálna scéna len vznikala.

„Na Slovensku vznikol zvlá­štny fenomén. Objavili skupiny všetkých možných žánrov od punku až po džezrock, ktoré boli jasným signálom, že sa tu niečo neoficiálne začalo diať a vyvíjať. Potom sa to valilo až do revolúcie,“ tvrdí Ladislav Snopko, organizátor koncertov neoficiálnej scény.

Zákaz ako súčasť života

Komunisti na Slovensku proti mladým kapelám tak nezasiahli ako v Česku, ale aj tie museli zápasiť s množstvami zákazov a obmedzení. Schvaľovali im texty, rušili sa koncerty a väčšina nemohla nahrávať platne. „Zákazy sme brali ako súčasť života,“ spomína na 80. roky Michal Kaščák, líder legendárnej skupiny Bez ladu a skladu. Aj tú postihlo zopár zákazov, napríklad pre účasť na festivale v českej Lipnici, kde vystúpil Václav Havel.

Slovenská scéna sa podľa Snopka delila na nezávislú a v uvodzovkách závislú, ale bola oveľa priechodnejšia ako česká. „U nás neboli undergroundové skupiny ako Plastici, ale na druhej strane naša popmusic bola iná ako česká, ktorá bola jednoznačne prosocíkovská. Na Modus, Žbirku a Prúdy chodili slušní ľudia, ktorí mali radi bigbít. Szmácky rozmer u nás dávala skupina Elán, ktorá išla cestou festivalov politickej piesne,“ dodáva Snopko.

Michal Kaščák si spomína, že zákazy bral skôr s humorom. „Keď vyšiel ten článok v Tribune, robili sme si z neho srandu. Ten článok však určite ublížil veľa ľuďom, ktorí chceli organizovať koncerty v kulturákoch. Po ňom sa báli volať skupiny, ktoré stáli mimo vtedajšej oficiálnej scény.“

Ján Kuric, ktorý bol lídrom Ventil RG, tvrdí, že bol hrdý, že jeho skupina nebola súčasťou hlavného prúdu. „Neboli sme disidentmi, politika sa nás netýkala, chceli sme len hrať. Nepustili nás do rádia a televízie, ale vôbec nás to nemrzelo, išli sme svojou cestou,“ dodáva Kuric.

Zdroj: ČESKÁ TELEVIZE, GRAF SME/JP

Stĺpček Olivera Reháka
Kto sú krysy

Čítanie starej tlače dnes pôsobí väčšinou zábavne alebo nostalgicky. Členom skupín, na ktoré v 80. rokoch padlo kladivo komunistického režimu ale do smiechu nebolo. Za kritiku sa síce už nestavalo pred popravnú čatu ako za Stalina, ale stále znamenala problémy.

Schvaľovanie textov, potupné prehrávky pred komisiami, dlhé čakanie na vydanie albumu – to musel absolvovať takmer každý mladý muzikant, ktorý chcel verejne koncertovať. Kompromisy, to sú krysy, spievala skupina Elán. Vzhľadom na jej postavenie na scéne to bolo trochu dvojzmyselné, no robili ich mnohí. Išlo to však aj inak, ako dokazujú príbehy skupín ako Ventil RG, Bez ladu a skladu či „osamelých bežcov“ Mariána Vargu alebo Martina Burlasa.

Že si dnes každý môže hrať, nahrávať a vydávať prakticky čokoľvek, je samozrejmé. November ’89 priniesol so slobodou jedinú bariéru - finančnú. Aj tá sa však vytráca. Za pár korún si môžete postaviť domáce štúdio a na vydanie albumu nepotrebujete veľkú firmu. Môžete si ho vydať sami, ako to robí Slnko records alebo na internete. Kompromisy však nezmizli, iba sa už robia v mene tak­zvaného šoubiznisu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  2. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  3. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  4. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  5. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  6. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  7. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  8. Každý komín potrebuje svoj domov!
  9. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  10. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 312
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 19 360
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 943
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 505
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 833
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 10 775
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 661
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 542
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 542
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 483
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor s bývalým šéfom New York Times

Thompson z NYT: Buď zmenu prijmete, alebo vás pochová

Najhoršie je, ak si z konferencie zoberiete niečo ako recept: mali by sme urobiť to, čo urobili New York Times. Rozmýšľajte nad vaším vlastným trhom.

Mark Thompson.
Ilustračná fotografia.

Koronavírus: Covid-19 má ďalšiu obeť, biskupom sa nepozdáva zákaz bohoslužieb (minúta po minúte)

Kňažko je s Covid-19 v nemocnici, odhalili ohnisko nákazy v ošetrovateľskom centre v Humennom.

Na bohoslužby v Dóme sv. Alžbety sa dá ísť len s rúškom.
Spojené horské projekty sú bežné, pretože hotel môže prenajímať súkromné apartmány v čase, keď ich nevyužíva majiteľ a tak si na seba dokážu zarobiť.