Načo umenie? Stačí hokej

Mozaika od Miloša Šimurdu, významnej postavy slovenského výtvarného umenie, bude zrejme zničená. Nachádza sa totiž na fasáde školy v hlavnom meste, ktorá sa má zbúrať a uvoľniť tak priestor hokejovej Aréne.

Aj bratislavské PKO zbúrajú, kde však skončia cenné vitráže Janka Alexyho?(Zdroj: SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Je neuveriteľné, ako sa vie slovenská spoločnosť zmobilizovať, keď ide o minulosť. Zatiaľ čo vývoz umenia zo začiatku dvadsiateho storočia vníma takmer ako svätokrádež, devastáciu toho súčasného si ani nevšimne.

Akoby dnes už nevládla schopnosťou rozoznať umeleckú hodnotu a ponúka sa podozrenie, že ju asi ani nikdy nemala. Predpoklad, že odvezením niektorých pamiatok z prelomu storočia sa predišlo ich pravdepodobnej skaze, sa v kontexte dnešných dní nezdá byť až takou kacírskou myšlienkou.

Už niekoľko mesiacov prebieha v Bratislave spor medzi hokejovými funkcionármi, me­s­t­skými poslancami a architektmi o umiestnení hokejovej Arény. Opakuje sa už klasický príbeh dneška: aby sa mohlo stavať, musí sa búrať. V mene športových zajtrajškov za obeť padne škola na Kalinčiakovej ulici.

Developeri a hokejový zväz si mädlia ruky, poslanci sa správajú podľa toho, v akom záujmovom klube sú. V opozícii sú architekti, ktorí sa boja, že bez verejnej súťaže budú opäť mimo veľkej hry, a rodičia detí, ktorým sa zbúraním školy skomplikuje situácia.

Keďže škola nie je kultúrnou ani technickou pamiatkou, nebudí pozornosť aktivistov a ochranárov. Ale predsa, je tu významná „drobnosť“, ktorá určite za zmienku stojí.

Na jej fasáde sa nachádza umelecké dielo od akademického maliara Miloša Šimurdu, monumentálna mozaika, veľká 6 x 14 metrov, vytvorená v roku 1969. Aj napriek tomu, že je umeleckým dielom, pred likvidáciou uchránená nie je. Od prijatia nového autorského zákona z roku 2003 sa „vlastníkovi neukladá nijaká povinnosť udržiavať a chrániť umelecké dielo pred zničením, ak nie je dohodnuté inak“.

A keďže v tomto prípade nie je dohodnuté inak, dielo nie je chránené pamiatkovým zákonom ani zákonom o múzeách a galériách, tak suchý právny jazyk prehovoril zrozumiteľnou rečou. Podobne ako desiatka iných monumentálnych diel roztrúsených po celom Slovensku, o pár mesiacov sa aj táto mozaiková stena premení na hromadu stavebného odpadu.

Rozmarné hry dejín

Dejiny často ovláda paradox a s umeleckým osudom dnes osemdesiatpäťročného Miloša Šimurdu sa tiež už pohral niekoľkokrát. Patrí medzi prvých absolventov monumentálnej maľ­by VŠVU v Bratislave a práve v posledných rokoch sa pre znalcov umenia stáva znovu objavenou postavou slovenského výtvarného umenia.

Bol skôr osamelým bežcom než kolektívnym druhom. Jeho vylúčenie zo Zväzu slovenských výtvarných umelcov v roku 1979 mu v porevolučných ča­soch nevynieslo v porovnaní s inými poškodenými zaslúženú pozornosť.

Na mieste je už len trpké konštatovanie, že socialistický výtvarný zväz síce manipuloval umeleckými osud­mi a pasoval sa za rozhodcu o tom, kto môže byť umelcom a kto nie, ale na Šimurdove verejné realizácie si siahnuť predsa len netrúfol.

Aj verejnosť mlčí

Určite, ničenie umenia nie je životným záujmom developersko-stavebných kruhov. Ale presviedča ich niekto konať inak? Mlčí verejnosť a mlčí aj umelecká komunita, ktorá zdá sa, s egoizmom sebe vlastným, bojuje akurát tak o sponzorské milodary. Vyzerá to tak, že princípy solidarity či kolektívnej obrany umeleckej hodnoty sú už aj pre ňu len prežitými a trápnymi ideálmi.

Nakoniec, oči Miloša Šimurdu nemusia zostať len pre plač, keďže zákon jasne hovorí, že „autorské právo k dielu nezaniká zničením veci, ktorej prostredníctvom je dielo vyjadrené“. Autorstvo mu predsa len zostane.

Zničená bude „iba“ vec!

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 863
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 449
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 697
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 722
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 955
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 758
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 478
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 640
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.

Nicole Kidman napriek veku stále túži po dieťati

Vo filme Lion hrá po prvý raz adoptívnu matku. V reálnom živote je ňou už viac než dve desaťročia.

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop