BADEN–BADEN, MNÍCHOV. Gerhard Richter patrí určite medzi najúspešnejších umelcov súčasnosti. Jeho obrazy visia v slávnych múzeách a súkromných zbierkach, Richterova mozaika 80 farieb zdobí južné okno na gotickom kolínskom Dóme. Museum of Modern Art v New Yorku mu pred šiestimi rokmi venovalo k sedemdesiatke najväčšiu retrospektívu žijúceho umelca.
A na nedávnej aukcii v Sotheby’s dosiahla jeho maľba Sviečka z roku 1983 10 miliónov eur. Iba na základe takýchto superlatívov však Richtera sotva možno vystihnúť.
Chameleón bez cieľa
Múzeum Frieder Burda v Baden-Badene ponúka do konca apríla retrospektívu, ktorá reprezentuje umelcove dôležité fázy. Kurátorom je sám Richter, ktorý si podľa vlastného uváženia zavesil svoje obrazy; záležalo mu na tom, aby viedli dialóg so stavbou múzea od amerického architekta Richarda Meiera, ktorá je zaliata svetlom a poprekrižovaná cikcak schodišťami. Ide o olejomaľby z rokov 1963 až 2007.
Prehliadka 60 obrazov ukazuje, že maliara nemožno kategorizovať: vystavuje fotorealistické figurálne maľby, mestá z vtáčej perspektívy, roj lietadiel Mustang, cyklus mŕtvych, rýchle autá či technicky perfektné abstraktné maľby. „Nesledujem nijaký cieľ, systém, smer, nemám nijaký program, štýl ani želanie,“ vyjadril sa raz Richter.
Aj keď je často označovaný za chameleóna medzi súčasníkmi, predsa je svojmu vlastnému richterovskému štýlu verný. Strata kontroly a akákoľvek forma prehnaných a extatických pocitov a pátosu sa uňho nenájdu, obrazy maľuje výlučne z odstupu. Práve preto zavesil do suterénu obraz z roku 1963 Party, pri ktorom ako jedinom stratil na chvíľku kontrolu: rozrezal ho nožom a rezy zafarbil na červeno, čím zničil povrchnosť predlohy. Tou bola čiernobiela fotografia v bulvárnom časopise, znázorňujúca speváka Vica Torrianiho a mladé ženy v silvestrovskej nálade.
Picasso 21. storočia
Banálne fotografie s každodennými motívmi si Richter často vyberal ako predlohy, brániac sa tak klišé, že umelec musí byť originálny. Medzi najkrajšie práce tohto druhu patrí čiernobiely, takmer realistický obraz Žena s dieťaťom (pláž, 1965) zbavený ostrosti fotografie. Vedľa čiernobielej kravy je supermodelka Andy Warhola, polonahá, moletná Brigid Polk.
Prízemie vypĺňajú veľkoformátové abstraktné oleje, na jeho čele vzdoruje farebným kompozíciám štyrikrát Sivosť. Aj tu má maliar nanášanie farieb a ich vrstvy pod kontrolou, aj keď konečný efekt ponecháva náhode.
Picasso 21. storočia – tak nazval britský denník Guardian nemeckého umelca. Umelcovu skromnosť vystihol majiteľ múzea Burda slovami, že Richter svoj obrovský úspech vlastne nikdy celkom nepochopil.
Autor: Jana Salgovic (Autorka je publicistka )