SME

Komiksom proti mudžahedínom

Nemeckí školáci dostali do rúk komiks, v ktorom sa tínedžeri rozprávajú o islame, teroristoch a ich ideológii.

Dnes o komiks majú záujem deti nielen v Nemecku, ale i v zahraničí.Dnes o komiks majú záujem deti nielen v Nemecku, ale i v zahraničí. (Zdroj: REUTERS)

Proti extrémizmu sa dá bojovať aj kreatívnym spôsobom. V Nemecku vytlačili komiks, v ktorom sa tínedžeri rozprávajú o islame, teroristoch a ich ideológii. Hlavným hrdinom je chlapec Andy, nosí trendovú bejzbalovú šiltovku a hiphopové oblečenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Frajerka Aysha a jej brat

S nápadom prišli ešte vlani úrady v najľudnatejšom spolkovom štáte Severné Porýnie - Vestfálsko. Dnes si už komiks čítajú žiaci v školách a je taký úspešný, že oň majú záujem aj v zahraničí.

Krátky 38­stranový príbeh opisuje osudy mladíka Andyho, ktorý má tureckú frajerku Ayshu. Jej brat Murat má krízu, cíti sa nepochopený a útočisko nachádza u radikálnych islamistov. Jeho nový kamarát Harun ho presvedčí, aby prestal hrať basketbal, vyhýbal sa „inovercom“ a zakazoval sestre, aby chodila do kina s Andym. Príbeh graduje, venuje sa aj vojne v Iraku a nakoniec sa končí klasickým happyendom.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný komiks mal úspech už pred štyrmi rokmi. Andy vtedy bojoval proti xenofóbii, rasizmu a neonacistickým hnutiam. Jeho nové príbehy vyšli v náklade stotisíc kusov a úrady ho rozposlali do každej školy v spolkovom štáte. Cieľom je vzdelávať žiakov o islame a ukázať im rozdiely medzi jeho mierumilovnými vyznávačmi a extrémistami.

Komiks sa používa na hodinách náboženstva a občianskej náuky pre deti vo veku 12 až 18 rokov. „Učíme sa od našich protivníkov. Toto je presne vek, keď sa islamisti pokúšajú ovplyvňovať mladých ľudí,“ hovorí Hartwig Moeller z vestfálskeho ministerstva vnútra pre Reuters. Výroba komiksu stála iba 30­tisíc eur a úrady si dali záležať na tom, aby nevyvolali hnev moslimov karikovaním ich náboženských symbolov.

Andy sa páči aj moslimom

SkryťVypnúť reklamu

Rada moslimov v Nemecku reagovala na Andyho príbehy pozitívne. Kópie komiksu sa však rozhodla distribuovať aj do mešít po celom Nemecku. Na internetových stránkach však ľutovala, že ju úrady vopred o iniciatíve neinformovali.

Zástancovia kreslených príbehov hovoria, že ide o mimoriadne šikovný nápad, ako sa priblížiť mladým. Komiks ide ďalej ako obyčajný text, hrá sa s predstavivosťou a tínedžerom je blízky aj ich slovník.

Text vysvetľuje aj ťažšie pojmy, ako je napríklad odluka štátu od cirkvi, šaría či základné ľudské práva. Komiks sa krátko po vydaní uchytil aj v Hamburgu a záujem majú aj v Rakúsku, Dánsku, Amerike a Japonsku.

Nie všetkých nápad oslovil. Kritici hovoria, že nereálna je najmä postava Ayshe. Nosí šatku a je silne veriaca, ale zároveň má aj liberálne názory.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Berlín

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 50 172
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 975
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 816
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 437
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 057
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 948
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 792
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 99 551
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 653
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 808
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 121
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 773
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 098
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu