Bratislava 27. marca (TASR) - Nezapadá totiž do formátov," povedal Miroslav Ulman zo Slovenského filmového ústavu na dnešnej konferencii s názvom Odborná reflexia 15 rokov slovenského filmu.
Slovenská animovaná tvorba bola pred pádom bývalého režimu charakteristická animovanou, tzv. večerníčkovou tvorbou, ktorá však v priebehu 90. rokov postupne zanikala. Rudolf Urc z ateliéru animovanej tvorby Vysokej školy múzických umení (VŠMU) tvrdí, že absolventi vytvorili akési hnutie, novú školu, ktorá momentálne určuje smer animovanej tvorby. "Sú natoľko znalí, že určujú tón slovenskej animácie, sú jej priekopníkmi," dodal. Bývalý riaditeľ animovaného filmu v STV Juraj Baran v tejto súvislosti podotkol, že študentské filmy nie sú postavené na veľkom finančnom kapitáli, ale práve na entuziazme a odbornej znalosti.
Divácky najnavštevovanejším animovaným filmom je doposiaľ Lionardo Mio Ivany Šebestovej, inšpirovaný talianskou renesanciou. V kinách sa premietal ako prefilm Kupca benátskeho a videlo ho 16 296 divákov. "Tento počet by mohlo závidieť mnoho režisérov hraných filmov na Slovensku," uvažuje Ulman. Podľa neho by sa tvorcovia mali zamyslieť, aká je perspektíva animovaného filmu v spojení s digitálnymi technológiami. Pozitívom je podľa tvorcov to, že technológie sú dostupnejšie ako v minulosti.
Podujatie pripravila Slovenská filmová a televízna akadémia. Jeho cieľom je prostredníctvom diskusií zhodnotiť vývoj slovenského animovaného filmu za obdobie rokov 1993 - 2007.
V týchto dňoch majú diváci možnosť v kinách vidieť krátkometrážny animovaný film Štyri Ivany Šebestovej, ktorý sa premieta ako predfilm nového slovenského dokumentu Slepé lásky.