Bratislava 31. marca (ČTK) - enských au pair v zahraničí.
"Mala som aj dobrú aj zlú skúsenosť. Ja som tiež narazila na takú pochybnú rodinu, tak potom som si našla druhú," prezradila ČTK Polnišová, ktorá v Londýne strávila dva roky. Dnes už však spomína len na tie lepšie zážitky. "Bola som tam v čase, keď sa to otvorilo, a strašne veľa Sloveniek išlo na skusy. Nevedeli, do čoho idú," dodala tridsiatnička. Do Anglicka odišla ako 18-ročná, živila sa tam aj ako barmanka a študovala.
Dramatika Viliama Klimáčka k napísaniu hry o au pair inšpirovali samotné herečky. Okrem Polnišovej to bola aj Barbara Kelíšková s Darinou Abrahámovou a jej dcérou Zuzanou Porubjakovou. "V hre som použil skutočné príbehy, ktoré sa stali," povedal ČTK Klimáček. Od prvej verzie hry sa vraj na nej zmenilo asi 40 percent a tak ju nazýva kolektívnym dielom.
"My sme dosť do toho Vilovho scenáru vnášali naše postrehy a naše skúsenosti. Skôr to, čo som videla a naozaj, niektoré z nich sú pravdivé," poznamenala Polnišová. "Zažila som aj ľudí, čo kradli, aj ľudí, čo boli okradnutí a zneužití tými rodinami, aj ľudí, čo tam boli spokojní," dodala.
Ako au pair sa kedysi živila aj ďalšia herečka, Barbara Kelíšková, zaujímavý príbeh však do hry vniesla aj dramaturgička Darina Abrahámová. Tá si zahrala manželku, ktorá si prácou au pair chce spestriť život. "Darina mi sprostredkovala stretnutie s jednou slečnou, ktorá mala mimoriadne zaujímavé zážitky," prezradil Klimáček. Napríklad dom zo skla v hre, ktorý sa divákom môže zdať vymyslený, skutočne v Nemecku existoval.
Klimáček tvrdil, že herečkám písal postavy priamo "na telo". "Píšem im na telo aj proti telu. Keď niekto hrá v komickej šarži ako Peťa Polnišová, je to niekedy veľmi zaujímavé dať mu niečo opačné," povedal Klimáček. Napriek tomu však Polnišová aj s dramatickou postavou publikum pobaví.
Ako au pair odchádzajú do zahraničia tisícky slovenských dievčat. "Je to úžasné, že ľudia môžu odísť, učiť sa jazyk, spoznávať rodiny," povedal Klimáček, ktorý sám vyrastal za socializmu, keď jeho generácia mohla o cestovaní len snívať. Do scenára hry však vybral hlavne vyhrotené príbehy, lebo pozitívna hra by podľa neho divákov nudila. Divadlo GUnaGU si reálne osudy dnešných ľudí na Slovensku i v Európe nevzalo na mušku po prvý raz. Podobne ich mapujú aj v hrách Závisláci, Telenovela, Historky z fastfoodu.
Martina Hilbertová fil