SME

Je obdivuhodné, že to Janek a Havel vydržali

Stretol Rolling Stones, nechal zadžezovať Clintona, prežil smrť svojej manželky Olgy, chodil do nemocnice a nervózne počúval Zemana a Klausa. Starol a pritom zostával „chlapcom vo svetri“. To všetko je zaznamenané, pretože prezident Václav Havel sa trinás

Bývalý československý a český prezident Václav Havel a dokumetarista Miroslav Janek, ktorý po tragickej smrti Pavla Kouteckého dokončil jeho trinásťročnú prácu na filme Občan Havel.Bývalý československý a český prezident Václav Havel a dokumetarista Miroslav Janek, ktorý po tragickej smrti Pavla Kouteckého dokončil jeho trinásťročnú prácu na filme Občan Havel. (Zdroj: ČTK)

ť rokov nechal filmovať úplne zblízka. Režisér Pavel Koutecký mal tragickú nehodu a výnimočný dokument nemohol dokončiť. Postrihal ho MIROSLAV JANEK a ten prišiel Občana Havla predstaviť aj na Febiofest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte Havla rád?

„Áno.“

Museli ste teda bojovať proti tomu, aby ste pri strihu neboli zaujatý?

„To nebolo treba. Pavel Koutecký nakrúcal pozorovacou metódou, jeho materiál je ako cinema direct. To sme dodržali aj pri strihu - nepoužili sme žiadne strihačské fígle. Nehrozilo, že by sme z filmu spravili nejaký pomník, pretože nič také v záberoch nebolo. Tak isto sa z nich nedal spraviť ani film, v ktorom by Václav Havel vyznel hlúpo.“

SkryťVypnúť reklamu

Akú vlastnosť musí mať človek, aby sa nechal nasnímať takto zblízka?

„No, treba na to aj dramatický talent, a to vieme, že Havel má. Má však aj poriadnu odvahu - vedel predsa, že to raz bude zverejnené. Povedzte mi, prečo to doteraz žiadny politik neurobil? Všetci sa boja, že by im niekto videl do kariet.“

Našli ste v materiáli všetko, čo by ste pri nakrúcaní hľadali vy? Neskrýval Havel naozaj nič?

„Do strihania som sa pustil s nulovým očakávaním. Ak mi niečo chýbalo, tak len maličkosti a aj to bolo spôsobené tým, že Koutecký šetril materiálom. Veľmi rýchlo a často vypínal kameru. Občas som bol rozčúlený, že kamera vypla práve vtedy, keď sa začínal krásny okamih.“

VIDEO: Ukážky z dokumentu Občan Havel

Všímal si vypínanie kamery aj Havel? Bolo dobré, že o tom vedel?

SkryťVypnúť reklamu

„Nakrúcalo sa na film a popri kamere bežal aj magnetofón. Aby sa potom mohol zvuk a obraz zosynchronizovať, do kamery sa namieri lampičkou. Roz­svieti sa svetielko a vo zvuku sa ozve pípnutie. Havel si to časom všimol a teraz zvykne hovoriť, že keď zasvietilo svetlo, vedel, že už začína byť nudný, a tak radšej zmenil tému. Ale to len tak žartuje.“

Viete si predstaviť, že by ste niekoho pozorovali trinásť rokov?

„Pochybujem. Na to treba hú­ževnatosť i trpezlivosť. Je obdivuhodné, že to toľko vydržali.“

Myslíte si, že si Koutecký po druhom Havlovom volebnom období vydýchol? Rozprávali ste sa s ním o tom niekedy?

„Nikdy ten materiál nehodnotil, nerozprával mi príhody z nakrúcania. Bolo však vidno, že je rozrušený a zvedavý, čo z toho bude možné spraviť. A ja som mal skôr pocit, že chcel Havla nakrúcať, až kým to pôjde. My sme však boli radi, že materiál mal prirodzený koniec - viac ako dve hodiny filmu by už boli v kine neúnosné.“

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdil vám Havel teórie o moci a o tom, ako pôsobí na človeka? Na niektorých záberoch vidno jeho únavu, na iných zasa to, že si funkciu celkom užíval.

„No, užíval. Myslím si, že mu šlo najmä o zmeny, o to, aby všetko fungovalo lepšie. Pritom stále narážal na prirodzené politické prekážky i choroby, a bol stále viac a viac unavený.“

Na začiatku filmu je kratšia sekvencia spred začiatku Havlovho prvého prezidentského obdobia v Česku. Bolo medzi materiálom Kouteckého viac záberov, kde by Havel riešil dilemu, či vôbec v Čechách kandidovať? Bol predsa symbolom Česko-Slovenska.

„V materiáloch je to rozvinutejšie, vo filme je naozaj len náznak. Ale z veľkej diskusie v Bratislave predsa len zostala podstata - Havel sa mohol zahrabať na Hrádečku, písal by hry a mnohí by si oddýchli, alebo mohol pokračovať. On bol však typ človeka, čo povie A a za tým aj nevyhnutne B. Mal pocit, že by mal pokračovať, ak o to bude niekto stáť.“

SkryťVypnúť reklamu

Václav Havel videl, že mu ľudia vyčítali, že stále zostal akýmsi chlapcom vo svetri. On bol na to zrejme hrdý, hoci vo filme vidieť, že ten chlapec starne. Cítili ste z materiálu smútok?

„V druhej polovici nakrúcania už bolo jeho únavu vidno dosť. Nikdy však nestratil zmysel pre humor. To znamená, že svoju prácu bral vážne, ale seba nie. Kombinácia seriózneho snaženia a istej smiešnosti vyhovovala aj Pavlovi Kouteckému, preto ich nakrúcanie tak dlho bavilo.“

Keď sa stal Havel prezidentom, vy ste ešte tri roky žili v zahraničí. Prekvapilo vás potom v strižni, ako Česko vyzeralo a akú úroveň mal jeho politický a spoločenský život?

„To ma teda prekvapilo, a nielen tie tri roky. Česká politika je ozaj svojská a tie koaličné rozhovory Havla so Zemanom boli... no! Politika ma síce nikdy nezaujímala, pripadala mi povrchná, práca na tomto filme ma však primala k čítaniu novín, komentárov. Aj nové prezidentské voľby mi začali pripadať zaujímavé.“

SkryťVypnúť reklamu

Vo vašom filme to tak trochu vyzerá, že prezidentovanie Havla bola jedna veľká jazda. S koncertom Rolling Stones, saxofónom pre Clintona. Čo keď bude teraz Čechom za Havlom ľúto?

„Film má neuveriteľnú návštevnosť a počul som, že po ňom ľudia tlieskajú. To ma viedlo k zamysleniu. Prečo tlieskajú, keď na neho kedysi mnohí nadávali? Určite netlieskajú filmu, hoci je to celkom akčná komédia. Tlieskajú, lebo sú nostalgickí. Chýba im osobnosť, ktorá by ich stimulovala k opti­mizmu.“

Miroslav Janek (1954), režisér, kameraman a strihač.

Od roku 1980 pracoval v USA ako strihač a kameraman. Sám tam nakrútil zhruba desať autorských nezávislých filmov. Spolupracoval s Geofreym Reggiom na dokumentoch Qatsi trilogie: Koyaanisqatsi, Powaqqatsi, Naqoyqatsi a krátkometrážnom Anima mundi.

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 1993 pracuje pre Českú televíziu. Zadaptoval aj predstavenia Divadla bratří Formanů Barokní opera. Je pedagógom na FAMU.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 980
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 280
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 879
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 796
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 126
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 577
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 141
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Areál Harvardovej univerzity.

Snyder by za demokraciu bojovať zostal.


26
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


1
Ľudová manifestácia na Sofijskom námestí v Kyjeve v marci 1917 počas Februárovej revolúcie. Jednou z požiadaviek bolo presadenie širokej autonómie pre Ukrajinu.

Vznik Ukrajinskej SSR a úloha ukrajinského národného komunizmu.


Anastasiia Luzhanytsia a 1 ďalší
Mazda EZ-60 príde aj do Európy.

Tretia generácia je za rohom.


2
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 034
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 901
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 332
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 16 165
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 11 709
  7. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 667
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 587
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu