S FILMÁROM MIROSLAVOM JANEKOM, KTORÝ PO PAVLOVI KOUTECKOM DOKONČIL DOKUMENT OBČAN HAVEL

Je obdivuhodné, že to Janek a Havel vydržali

Stretol Rolling Stones, nechal zadžezovať Clintona, prežil smrť svojej manželky Olgy, chodil do nemocnice a nervózne počúval Zemana a Klausa. Starol a pritom zostával „chlapcom vo svetri“. To všetko je zaznamenané, pretože prezident Václav Havel sa trinás

Bývalý československý a český prezident Václav Havel a dokumetarista Miroslav Janek, ktorý po tragickej smrti Pavla Kouteckého dokončil jeho trinásťročnú prácu na filme Občan Havel.(Zdroj: ČTK)

ť rokov nechal filmovať úplne zblízka. Režisér Pavel Koutecký mal tragickú nehodu a výnimočný dokument nemohol dokončiť. Postrihal ho MIROSLAV JANEK a ten prišiel Občana Havla predstaviť aj na Febiofest.

Máte Havla rád?

„Áno.“

Museli ste teda bojovať proti tomu, aby ste pri strihu neboli zaujatý?

„To nebolo treba. Pavel Koutecký nakrúcal pozorovacou metódou, jeho materiál je ako cinema direct. To sme dodržali aj pri strihu - nepoužili sme žiadne strihačské fígle. Nehrozilo, že by sme z filmu spravili nejaký pomník, pretože nič také v záberoch nebolo. Tak isto sa z nich nedal spraviť ani film, v ktorom by Václav Havel vyznel hlúpo.“

Akú vlastnosť musí mať človek, aby sa nechal nasnímať takto zblízka?

„No, treba na to aj dramatický talent, a to vieme, že Havel má. Má však aj poriadnu odvahu - vedel predsa, že to raz bude zverejnené. Povedzte mi, prečo to doteraz žiadny politik neurobil? Všetci sa boja, že by im niekto videl do kariet.“

Našli ste v materiáli všetko, čo by ste pri nakrúcaní hľadali vy? Neskrýval Havel naozaj nič?

„Do strihania som sa pustil s nulovým očakávaním. Ak mi niečo chýbalo, tak len maličkosti a aj to bolo spôsobené tým, že Koutecký šetril materiálom. Veľmi rýchlo a často vypínal kameru. Občas som bol rozčúlený, že kamera vypla práve vtedy, keď sa začínal krásny okamih.“

VIDEO: Ukážky z dokumentu Občan Havel

Všímal si vypínanie kamery aj Havel? Bolo dobré, že o tom vedel?

„Nakrúcalo sa na film a popri kamere bežal aj magnetofón. Aby sa potom mohol zvuk a obraz zosynchronizovať, do kamery sa namieri lampičkou. Roz­svieti sa svetielko a vo zvuku sa ozve pípnutie. Havel si to časom všimol a teraz zvykne hovoriť, že keď zasvietilo svetlo, vedel, že už začína byť nudný, a tak radšej zmenil tému. Ale to len tak žartuje.“

Viete si predstaviť, že by ste niekoho pozorovali trinásť rokov?

„Pochybujem. Na to treba hú­ževnatosť i trpezlivosť. Je obdivuhodné, že to toľko vydržali.“

Myslíte si, že si Koutecký po druhom Havlovom volebnom období vydýchol? Rozprávali ste sa s ním o tom niekedy?

„Nikdy ten materiál nehodnotil, nerozprával mi príhody z nakrúcania. Bolo však vidno, že je rozrušený a zvedavý, čo z toho bude možné spraviť. A ja som mal skôr pocit, že chcel Havla nakrúcať, až kým to pôjde. My sme však boli radi, že materiál mal prirodzený koniec - viac ako dve hodiny filmu by už boli v kine neúnosné.“

Potvrdil vám Havel teórie o moci a o tom, ako pôsobí na človeka? Na niektorých záberoch vidno jeho únavu, na iných zasa to, že si funkciu celkom užíval.

„No, užíval. Myslím si, že mu šlo najmä o zmeny, o to, aby všetko fungovalo lepšie. Pritom stále narážal na prirodzené politické prekážky i choroby, a bol stále viac a viac unavený.“

Na začiatku filmu je kratšia sekvencia spred začiatku Havlovho prvého prezidentského obdobia v Česku. Bolo medzi materiálom Kouteckého viac záberov, kde by Havel riešil dilemu, či vôbec v Čechách kandidovať? Bol predsa symbolom Česko-Slovenska.

„V materiáloch je to rozvinutejšie, vo filme je naozaj len náznak. Ale z veľkej diskusie v Bratislave predsa len zostala podstata - Havel sa mohol zahrabať na Hrádečku, písal by hry a mnohí by si oddýchli, alebo mohol pokračovať. On bol však typ človeka, čo povie A a za tým aj nevyhnutne B. Mal pocit, že by mal pokračovať, ak o to bude niekto stáť.“

Václav Havel videl, že mu ľudia vyčítali, že stále zostal akýmsi chlapcom vo svetri. On bol na to zrejme hrdý, hoci vo filme vidieť, že ten chlapec starne. Cítili ste z materiálu smútok?

„V druhej polovici nakrúcania už bolo jeho únavu vidno dosť. Nikdy však nestratil zmysel pre humor. To znamená, že svoju prácu bral vážne, ale seba nie. Kombinácia seriózneho snaženia a istej smiešnosti vyhovovala aj Pavlovi Kouteckému, preto ich nakrúcanie tak dlho bavilo.“

Keď sa stal Havel prezidentom, vy ste ešte tri roky žili v zahraničí. Prekvapilo vás potom v strižni, ako Česko vyzeralo a akú úroveň mal jeho politický a spoločenský život?

„To ma teda prekvapilo, a nielen tie tri roky. Česká politika je ozaj svojská a tie koaličné rozhovory Havla so Zemanom boli... no! Politika ma síce nikdy nezaujímala, pripadala mi povrchná, práca na tomto filme ma však primala k čítaniu novín, komentárov. Aj nové prezidentské voľby mi začali pripadať zaujímavé.“

Vo vašom filme to tak trochu vyzerá, že prezidentovanie Havla bola jedna veľká jazda. S koncertom Rolling Stones, saxofónom pre Clintona. Čo keď bude teraz Čechom za Havlom ľúto?

„Film má neuveriteľnú návštevnosť a počul som, že po ňom ľudia tlieskajú. To ma viedlo k zamysleniu. Prečo tlieskajú, keď na neho kedysi mnohí nadávali? Určite netlieskajú filmu, hoci je to celkom akčná komédia. Tlieskajú, lebo sú nostalgickí. Chýba im osobnosť, ktorá by ich stimulovala k opti­mizmu.“

Miroslav Janek (1954), režisér, kameraman a strihač.

Od roku 1980 pracoval v USA ako strihač a kameraman. Sám tam nakrútil zhruba desať autorských nezávislých filmov. Spolupracoval s Geofreym Reggiom na dokumentoch Qatsi trilogie: Koyaanisqatsi, Powaqqatsi, Naqoyqatsi a krátkometrážnom Anima mundi.

Od roku 1993 pracuje pre Českú televíziu. Zadaptoval aj predstavenia Divadla bratří Formanů Barokní opera. Je pedagógom na FAMU.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 022
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 979
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 039
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 545
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 642
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 294
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 267
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 045
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 033
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 949

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Ako vidia Bratislavu Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý

Kam by mal Bratislavský samosprávny kraj smerovať? Sledujte SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby v Nemecku na Európu i Slovensko? Sledujte diskusiu naživo.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.