Rudolf Sikora má obrovskú výstavu v Bratislave

Na slovenské pomery obrovská autorská výstava výtvarníka Rudolfa Sikoru je pre verejnosť oddnes sprístupnená v Slovenskej národnej galérii (SNG) a v Dome umenia na Námestí SNP v Bratislave.

Bratislava 2. apríla (TASR)

Mohutnosť expozície potvrdzujú nielen dva veľké výstavné priestory, ale aj dĺžka trvania do 8. júna a najmä diela. Veď objekt Zrezaná mohyla z roku 1988 má približné rozmery 11 x 4 x 0,5 metra, dielo Vpred! (Hommage Á...) vyše 7 x 3 metre a ešte rozmernejšia je na stene Domu umenia zobrazená Veľká téma. V tomto priestore dominuje Väzenie pre Maloviča, veľký čierny objekt s množstvom vnútorných zrkadiel, ktoré ho ešte viacnásobne zväčšujú.

Veľkoplošný je aj tohtoročný nástenný priestorový diptych Zamrežovaný vesmír/Vesmír za mrežami, tiež obrazy Rozbitý kríž (biely, červený, čierny), Kamenná krajina, Chladné kráľovstvo, Pozemšťan, Z mesta von a iné. To, že autor umelecky reagoval na dianie vo verejnosti, dokumentujú diela Múr (spomienka na Jana Palacha), Polčas rozpadu (70 tisícom vyvezených spoluobčanov...), Pomník našej civilizácii, Rezy civilizáciami?, Sústredenie energie (čierna diera), Základy novej budovy SNG, L'arc de Triomphe (Bosna Bosna!) a ďalšie. Svojské posolstvá a vážne zamyslenie existencie človeka a sveta i nad tým, kam ako ľudstvo smerujeme, navodzujú aj ukážky z cyklov Čas...priestor, Výkričník, Zo zápisníka, Môj vesmír, Topografia, Pyramída, Civilizácia, Pozemšťan, Noosféra či Súhvezdia.

Podľa kurátora výstavy Aurela Hrabušického zo SNG patrí Sikora medzi kľúčových predstaviteľov slovenského konceptualizmu - umeleckého smeru, ktorý napriek tomu, že ho väčšia časť našej kultúrnej verejnosti dodnes vníma ako niečo podozrivé a nedôveryhodné, na Slovensku prosperoval aj v krajne nežičlivých podmienkach normalizovanej spoločnosti po roku 1968. Krátko po svojom zrode sa dočkal zahraničného uznania a niektorí jeho predstavitelia sa tomu tešia dodnes. Osobná dráma Sikoru spočíva v tom, že zatiaľ čo sa jeho predchodcovia ešte stihli zúčastniť niektorých dôležitých podujatí v cudzine, tak on sám s predstaviteľmi druhej vlny slovenského konceptualizmu rozvíjali svoju tvorbu už vo vynútenom odlúčení od sveta.

Stratégia ustúpenia a sebazrieknutia bola vtedy typická nielen pre Sikoru celá skupina autorov v Bratislave sa snažila potlačiť svoje inak veľké autorské EGO, aby vytvorila diela-posolstvá s čo najjednoduchšou výpoveďou o zložitých témach. Montáže apelatívnych textov, ilustračných fotografií, diagramov, značiek a signálov mali priviesť diváka k tomu, aby sa plne sústredil na obsah týchto diel. Tie Sikorove sa od počiatku odlišovali od posolstiev jeho partnerov. Utvrdzovali utopickú víziu komunikácie s inými vesmírnymi civilizáciami aj poukazovali na chmúrne ekologické vyhliadky v globálnom meradle. Autor si vytvoril osobitnú sústavu abstraktných znakov, ktorými voľne prepájal pozitívny aj negatívny pól svojej globálnej vízie. Zo znakov ako zo stavebných jednotiek si vybudoval svoj vnútorný vesmír.

Sikorovo narastajúce vedomie konca utópií spoločenských aj umeleckých, posilnené dôsledkami udalostí z novembra 1989, ktorých sa sám aktívne zúčastnil, viedlo v 90. rokoch k veľkým cyklom diel. Tie boli vlastne pomníkmi veľkej, ale nenávratne stratenej minulosti. Vznikli mohyly zrezané, ukrižované, rozpadávajúce sa, hroby suprematistov a osobitne Maleviča, ktorého náhrobok sa v skutočnosti nezachoval. V cykle Hrob pre Maleviča pokračuje Sikora dodnes. Na princípe obrazu ako archíve ľudskej činnosti sú založené jeho mohylové autoportréty cykly Pozorovateľ a Pozemšťan, tiež jeho obrazy konfliktných zón strednej Európy. Autor v nich vymedzuje hranice, nahmatáva citlivé rozhrania, poznačené militantnými znakmi. "Aj najnovšie malevičovské variácie sú dôkazom, že Sikora sa stále pohybuje na pohrebisku avantgárd, ale s predstavou konca dejín umenia sa zďaleka nezmieril," dodáva Hrabušický.

Výstavu Rudolf Sikora na konci dejín umenia okrem SNG a Národného osvetového centra usporiada Národná galéria v Prahe.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 701
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 509
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 921
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 174
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 766
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 149
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 032
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 936
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 731
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čo je populizmus a prečo ho možno budeme potrebovať?

Ak ste si mysleli, že viete, čo je populizmus, s najväčšou pravdepodobnosťou ste sa mýlili.

KOMENTÁRE

Sulík sa vyfarbil, ruské noviny ho vytočili

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

Neprehliadnite tiež

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.

Slovenský film Piata loď si vezie z Berlína cenu

Film podľa knihy Moniky Kompaníkovej sa páčil detskej porote, získal Krištáľového medveďa v sekcii Genration Kplus.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop