SME

Rudolf Sikora má obrovskú výstavu v Bratislave

Na slovenské pomery obrovská autorská výstava výtvarníka Rudolfa Sikoru je pre verejnosť oddnes sprístupnená v Slovenskej národnej galérii (SNG) a v Dome umenia na Námestí SNP v Bratislave.

Bratislava 2. apríla (TASR)

Mohutnosť expozície potvrdzujú nielen dva veľké výstavné priestory, ale aj dĺžka trvania do 8. júna a najmä diela. Veď objekt Zrezaná mohyla z roku 1988 má približné rozmery 11 x 4 x 0,5 metra, dielo Vpred! (Hommage Á...) vyše 7 x 3 metre a ešte rozmernejšia je na stene Domu umenia zobrazená Veľká téma. V tomto priestore dominuje Väzenie pre Maloviča, veľký čierny objekt s množstvom vnútorných zrkadiel, ktoré ho ešte viacnásobne zväčšujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľkoplošný je aj tohtoročný nástenný priestorový diptych Zamrežovaný vesmír/Vesmír za mrežami, tiež obrazy Rozbitý kríž (biely, červený, čierny), Kamenná krajina, Chladné kráľovstvo, Pozemšťan, Z mesta von a iné. To, že autor umelecky reagoval na dianie vo verejnosti, dokumentujú diela Múr (spomienka na Jana Palacha), Polčas rozpadu (70 tisícom vyvezených spoluobčanov...), Pomník našej civilizácii, Rezy civilizáciami?, Sústredenie energie (čierna diera), Základy novej budovy SNG, L'arc de Triomphe (Bosna Bosna!) a ďalšie. Svojské posolstvá a vážne zamyslenie existencie človeka a sveta i nad tým, kam ako ľudstvo smerujeme, navodzujú aj ukážky z cyklov Čas...priestor, Výkričník, Zo zápisníka, Môj vesmír, Topografia, Pyramída, Civilizácia, Pozemšťan, Noosféra či Súhvezdia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa kurátora výstavy Aurela Hrabušického zo SNG patrí Sikora medzi kľúčových predstaviteľov slovenského konceptualizmu - umeleckého smeru, ktorý napriek tomu, že ho väčšia časť našej kultúrnej verejnosti dodnes vníma ako niečo podozrivé a nedôveryhodné, na Slovensku prosperoval aj v krajne nežičlivých podmienkach normalizovanej spoločnosti po roku 1968. Krátko po svojom zrode sa dočkal zahraničného uznania a niektorí jeho predstavitelia sa tomu tešia dodnes. Osobná dráma Sikoru spočíva v tom, že zatiaľ čo sa jeho predchodcovia ešte stihli zúčastniť niektorých dôležitých podujatí v cudzine, tak on sám s predstaviteľmi druhej vlny slovenského konceptualizmu rozvíjali svoju tvorbu už vo vynútenom odlúčení od sveta.

Stratégia ustúpenia a sebazrieknutia bola vtedy typická nielen pre Sikoru celá skupina autorov v Bratislave sa snažila potlačiť svoje inak veľké autorské EGO, aby vytvorila diela-posolstvá s čo najjednoduchšou výpoveďou o zložitých témach. Montáže apelatívnych textov, ilustračných fotografií, diagramov, značiek a signálov mali priviesť diváka k tomu, aby sa plne sústredil na obsah týchto diel. Tie Sikorove sa od počiatku odlišovali od posolstiev jeho partnerov. Utvrdzovali utopickú víziu komunikácie s inými vesmírnymi civilizáciami aj poukazovali na chmúrne ekologické vyhliadky v globálnom meradle. Autor si vytvoril osobitnú sústavu abstraktných znakov, ktorými voľne prepájal pozitívny aj negatívny pól svojej globálnej vízie. Zo znakov ako zo stavebných jednotiek si vybudoval svoj vnútorný vesmír.

SkryťVypnúť reklamu

Sikorovo narastajúce vedomie konca utópií spoločenských aj umeleckých, posilnené dôsledkami udalostí z novembra 1989, ktorých sa sám aktívne zúčastnil, viedlo v 90. rokoch k veľkým cyklom diel. Tie boli vlastne pomníkmi veľkej, ale nenávratne stratenej minulosti. Vznikli mohyly zrezané, ukrižované, rozpadávajúce sa, hroby suprematistov a osobitne Maleviča, ktorého náhrobok sa v skutočnosti nezachoval. V cykle Hrob pre Maleviča pokračuje Sikora dodnes. Na princípe obrazu ako archíve ľudskej činnosti sú založené jeho mohylové autoportréty cykly Pozorovateľ a Pozemšťan, tiež jeho obrazy konfliktných zón strednej Európy. Autor v nich vymedzuje hranice, nahmatáva citlivé rozhrania, poznačené militantnými znakmi. "Aj najnovšie malevičovské variácie sú dôkazom, že Sikora sa stále pohybuje na pohrebisku avantgárd, ale s predstavou konca dejín umenia sa zďaleka nezmieril," dodáva Hrabušický.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavu Rudolf Sikora na konci dejín umenia okrem SNG a Národného osvetového centra usporiada Národná galéria v Prahe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 297
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 769
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 580
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 762
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 744
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 395
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 692
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu